تعیین‌‌ رتبه «معضل مسکن»

تعیین‌‌ رتبه «معضل مسکن»
خلاصه اخبار

دنیای‌اقتصاد :

تامین مسکن، مشکلی جهانی است؛ اما شدت و ضعف آن در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. بررسی شدت چالش مسکن برای ساکنان ایران و مقایسه آن با داده‌‌های سایر نقاط دنیا از آن حکایت دارد که چالش تامین سرپناه مناسب و تامین هزینه‌‌های آن معضلی به مراتب جدی‌‌‌‌تر برای ایرانی‌‌ها و در نگاهی کلی‌‌تر ساکنان کشور است. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از ساکنان هلند، کانادا و استرالیا نیز در زندگی خود به‌‌طور جدی با چالش هزینه تامین مسکن مواجه هستند.

«دنیای‌اقتصاد» به‌‌منظور بررسی شدت چالش هزینه تامین مسکن در میان مستاجران نظرسنجی کشوری برگزار کرد که حدود 3‌هزار نفر در آن شرکت کردند؛ مطابق داده‌‌های جمع‌‌آوری شده در این نظرسنجی 89‌درصد شرکت‌کنندگان، اجاره‌‌بها را چالش اول و اصلی خود عنوان کردند. این در حالی است که تورم افسارگسیخته کشور طی سال‌های اخیر باعث شده تا سایر هزینه‌‌های معمول زندگی نظیر هزینه تامین خوراک، پوشاک و حمل‌‌ونقل نیز رشد قیمت قابل‌توجهی داشته باشد؛ با وجود این همچنان هزینه تامین سرپناه چالش اصلی قشر مستاجر را به خود اختصاص داده است. در این نظر‌سنجی میزان اهمیت چالش تامین هزینه مسکن برای مستاجرها در مقابل چالش سایر هزینه‌‌های زندگی و چالش‌‌های غیراقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته شد که اغلب شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که هزینه تامین مسکن، معضل اصلی آنها در مقابل سایر چالش‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی است.

Untitled-1 copy

براساس داده‌‌های نظرسنجی Statista، در حال حاضر تامین هزینه سرپناه تبدیل به معضل اساسی برای بخش قابل‌توجهی از مردم در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورهای توسعه‌‌یافته شده است. این نظرسنجی از ساکنان کشورهای آلمان، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، برزیل، بریتانیا، چین، فرانسه، فنلاند، کانادا، کره‌جنوبی و هلند انجام شده است. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بخش قابل‌توجهی از ساکنان هلند، کانادا و استرالیا به تامین سرپناه به‌‌عنوان یکی از چالش‌‌های اصلی اقتصادی خود می‌‌نگرند. پاسخ‌‌دهندگان در نظرسنجی جهانی باید 18 معضل عنوان شده را به ترتیب اولویت رتبه‌‌بندی می‌‌کردند.

مطابق نتایج نظرسنجی Statista، حدود 56‌درصد ساکنان هلند، تامین مسکن مناسب و هزینه آن را مهم‌ترین چالش خود ارزیابی کرده‌‌اند؛ این در حالی است که 58‌درصد ساکنان کانادا، هزینه تامین مسکن را دومین چالش اصلی خود عنوان کرده‌‌اند و 52‌درصد استرالیایی‌‌ها نیز از هزینه مسکن با عنوان چالش دوم خود یاد کرده‌‌اند. در میان کشورهای مورد بررسی ساکنان فنلاند از وضعیت مطلوب‌‌تری به‌‌لحاظ تامین مسکن برخوردارند؛ به‌‌نحوی که تنها 19‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از تامین مسکن به‌‌عنوان چهاردهمین معضل خود یاد کرده‌‌اند. همچنین بررسی‌‌ها حاکی از آن است که 38‌درصد ساکنان ایالات متحده آمریکا چالش تامین سرپناه را پنجمین معضل اصلی خود می‌‌دانند. این در حالی است که مواردی از جمله «تورم»، «جرم و جنایت»، «وضعیت اقتصادی» و «سلامت و امنیت اجتماعی» به ترتیب در زمره چالش‌‌های مقدم‌‌تر برای ساکنان آمریکا قرار دارد.

همچنین 6‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» بر این باورند که هزینه تامین مسکن، در رتبه دوم چالش‌‌های اقتصادی آنها در مقایسه با سایر هزینه‌‌های زندگی قرار دارد؛ در عین حال 5‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز بر این باور بوده‌‌اند که هزینه تامین مسکن در مقابل سایر چالش‌‌های زندگی آنها چندان پراهمیت نیست. همچنین داده‌‌های نظرسنجی Statista بیانگر آن است که 39‌درصد آلمانی‌‌ها هزینه تامین مسکن را چالش سوم اصلی پیش‌‌روی خود عنوان کرده‌‌اند. این در حالی است که 41‌درصد ساکنان بریتانیا مسکن را چالش چهارم اصلی خود عنوان کرده‌‌اند. همچنین 23‌درصد چینی‌‌ها نیز تامین مسکن را چالش ششم زندگی خود عنوان کرده‌‌اند. این در حالی است که 30‌درصد ساکنان کره‌جنوبی نیز از هزینه مسکن به‌‌عنوان ششمین معضل خود یاد کرده‌‌اند. در عین حال 34‌درصد ساکنان فرانسه نیز هزینه مسکن را چالش هفتم پیش‌‌روی خود و 33‌درصد برزیلی‌‌ها نیز هزینه مسکن را دهمین چالش دارای اولویت خود اعلام کرده‌‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *