ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد-حمید ملازاده :

از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور فعلی آمریکا، صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده از سیاست‌های انرژی او انتقاد کرده و استدلال می‌کند که این سیاست‌ها با محدود‌کردن تولید سوخت‌های فسیلی، به انرژی و امنیت ملی آمریکا آسیب رسانده‌اند.با وجود این، تولید نفت وگاز ایالات‌متحده به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده، اگرچه صنعت ادعا می‌کند که این رشد برخلاف سیاست‌های بایدن بوده و نه به‌خاطر آنها.

در مقابل، دونالد ترامپ، جدی‌تــــرین گزینه ریاست‌جمهوری آمریکا در دوره بعدی، وعده احیای سیاست‌های حفاری را داده‌است. صنعت نفت احساس می‌کند که مورد هجوم قوانین اقلیمی که بایدن از آنها جانبداری می‌کند قرارگرفته و از پیشنهادات انرژی او، از جمله مالیات بر انتشار گاز متان، به‌شدت بیزار است. این صنعت حمایت تمام قد خود از ترامپ که متعهد به لغو قانون کاهش تورم بوده را اعلام کرده‌است. به‌رغم انتقادها، برخی از رهبران صنعت نفت از قانون کاهش تورم (IRA) برای تامین مالی پروژه‌های جذب کربن حمایت می‌کنند، ضمن اینکه نگرانی‌ها از جنگ تجاری ترامپ با چین نیز می‌تواند هزینه‌های پروژه را به دلیل تعرفه‌های وارداتی افزایش دهد.

از زمان تحلیف بایدن، بخش نفت و گاز ایالات‌متحده شدیدا با سیاست‌های انرژی او مخالفت کرده و معتقد است که با اعمال اقدامات تنبیهی و محدودیت در فعالیت‌های سوخت‌های فسیلی، امنیت انرژی آمریکا و منافع ملی تهدید می‌شود. به‌رغم این مخالفت‌ها، صنعت نفت شاهد افزایش قابل‌توجهی در سطح تولید در دوران تصدی بایدن بوده و صنعتگران ادعا می‌کنند که این افزایش را نباید به سیاست‌های بایدن نسبت داد؛ چراکه به‌رغم آنها رخ ‌داده‌است. در مقابل دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان و رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، قول داده که رویکرد «حفاری حداکثری» را اتخاذ کند و از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که افزایش استخراج نفت و گاز در سراسر ایالات‌متحده را تسهیل کند. این وعده درمیان بسیاری از صاحبان صنعت که موضع ترامپ را حمایت‌کننده منافع خود می‌دانند، طنین‌انداز شده‌است. در طول دوران ریاست‌جمهوری بایدن، صنعت نفت و گاز مورد غرض ورزی قوانین آب‌و‌هوایی و مقررات نظارتی دولت قرار گرفته‌است.

 سیاست‌های ناکارآمد انرژی

 نمایندگان صنعت نفت نسبت به سیاست‌های ناکارآمد و نادرست انرژی ابراز ناامیدی کرده‌ و به نگرانی‌ها در مورد پیشنهادات دولت مانند کاهش عملیات حفاری، اجرای مالیات‌‌‌‌‌‌های انتشار گاز متان و تعلیق مصوبات پروژه‌های صادرات گاز طبیعی مایع‌(LNG) اشاره کرده‌اند. عدم‌قطعیت پیرامون مسیر آینده سیاست انرژی ایالات‌متحده، یک محیط چالش‌برانگیز برای تصمیم‌گیری در صنعت ایجاد‌کرده‌است. مدیران شرکت‌کننده در آخرین نظرسنجی انرژی فدرال‌رزرو دالاس از وضعیت فعلی ابراز ناراحتی کرده و تنش‌های ژئوپلیتیک و انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع را از جمله موارد افزایش ابهام ذکر کردند.

از نظر وفاداری سیاسی، صنعت نفت و گاز آمریکا از نامزدی ترامپ حمایت کرده که این مساله در سرازیر شدن کمک‌های نقدی به کمپین او مشهود است. در مقابل، بایدن حمایت نسبتا کمی را از سوی نهادهای بخش انرژی به‌دست آورده است، با این حال به‌رغم وعده‌های ترامپ برای لغو قانون کاهش تورم، مزایای بالقوه چنین اقدامی برای صنعت نفت و گاز نامشخص است، درحالی‌که این بخش از IRA به دلیل هزینه‌های انتشار انتقاد کرده اما از بودجه‌تخصیص‌یافته به پروژه‌های جذب کربن و هیدروژن تحت‌IRA سود خواهد برد. سال‌گذشته، Occidental، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت کشور، کمک مالی را از دولت بایدن برای ایجاد اولین کارخانه جذب هوای مستقیم در جهان در تگزاس دریافت کرد و فرصت‌های بالقوه برای بازیگران صنعت در چشم‌‌‌‌‌‌انداز انرژی در حال تحول را برجسته کرد.

 تولید هیدروژن از گاز طبیعی

 علاوه‌بر این، حمایت دولت بایدن از هاب‌های هیدروژن با هدف تولید هیدروژن از گاز طبیعی با جذب و ذخیره کربن (CCS) بحث و جدل‌هایی را برانگیخته است. این موضوع بحث‌برانگیز بر پیچیدگی‌ها و منافع رقابتی ذاتی در تدوین سیاست انرژی تاکید می‌کند. درحالی‌که ترامپ قول داده که IRA را منحل کند، دستیابی به این هدف مستلزم کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان و سنا است. حتی در این‌صورت، کاهش یا لغو مشوق‌ها ممکن است چالش‌برانگیز باشد، زیرا آنها عمدتا پروژه‌ها و مشاغل در ایالت‌های جمهوری‌خواه را منتفع می‌کنند. به‌رغم انتقاد شدید صنعت از بسیاری از سیاست‌های انرژی بایدن، چهره‌‌‌‌‌‌های کلیدی در این بخش حمایت خود را از IRA ابراز کرده‌اند.

دارن وودز، مدیر اجرایی اکسون‌موبیل، از تمرکز IRA بر رویکرد تکنولوژیک آن حمایت کرده‌است. به‌طور مشابه، موسسه نفت آمریکا (API)، درحالی‌که آشکارا از چندین طرح انرژی بایدن انتقاد می‌کند، از مشوق‌های IRA با هدف ترویج فناوری‌های سبز مفید برای صنعت حمایت کرده‌است. با نگاهی به آینده، صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده همچنان نسبت به تشدید احتمالی جنگ تجاری با چین، به‌ویژه در مورد اعمال تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ، محتاط است. چنین اقداماتی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های پروژه‌های انرژی شود که ناشی از افزایش پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌شده قیمت‌های فولاد، آلومینیوم و سایر مواد ضروری به دلیل اختلال در مسیرهای تجاری و فشارهای تورمی است. سیاست‌‌‌‌‌‌ «حفاری حداکثری» به رویکردی اشاره دارد که توسط برخی از شخصیت‌‌‌‌‌‌های سیاسی و صنایع، به‌ویژه در بخش نفت و گاز حمایت می‌شود و بر گسترش حفاری داخلی برای منابع نفت و گاز تاکید می‌کند.

 شعاری برای افزایش تولید

 این شعار در طول بحث‌ها و مبارزات سیاسی، به‌ویژه در ایالات‌متحده، به‌عنوان ابزاری برای افزایش تولید انرژی داخلی و کاهش اتکا به منابع خارجی رایج شد. قانون کاهش تورم (IRA) یک ابتکار قانونی با هدف کاهش فشارهای تورمی و رسیدگی به نگرانی‌های اقتصادی مربوط به افزایش قیمت‌هاست و شامل اقداماتی می‌شود که برای کاهش روندهای تورمی با هدف قرار‌دادن جنبه‌های مختلف اقتصاد مانند مخارج دولت، مالیات و سیاست پولی درنظر گرفته‌شده‌است. جزئیات IRA بسته به زمینه و اولویت‌های هیات حاکمه پیشنهاد‌دهنده آن می‌تواند متفاوت باشد. IRA ممکن است مقررات مربوط به هزینه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای و مشوق‌هایی را برای فناوری‌های سبز برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی در کنار اهداف اقتصادی شامل شود.

مرجع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *