تخمین سود شرکت قند قزوین برای سال مالی 98

تخمین سود شرکت قند قزوین برای سال مالی 98
خلاصه اخبار

شرکت کارخانجات قند قزوین یکی از مهم ترین تولید کنندگان شکر در غرب کشور می باشد. به طور کلی قیمت شکر در کشور جهت حمایت از مصرف کننده به صورت دستوری تعیین می گردد.

طی آخرین گزارش این شرکت نرخ فروش شکر در مرداد ماه، 3 میلیون تومان بوده است. محصولات اصلی و جانبی این شرکت به شرح زیر می باشند:

  • شکر تولیدی از چغندر قند
  • شکر حاصل از تصفیه شکر خام که توسط خود شرکت وارد می شود
  • کارمزد تصفیه شکر که از دولت دریافت می شود
  • تفاله چغندر که به عنوان خوراک دام استفاده می شود
  • ملاس چغندر

خوراک اصلی شرکت های قندی، چغندر قند می باشد که معمولا در پاییز برداشت می شود، لذا در سایر اوقات سال یا فعالیتی انجام نمی شود یا فعالیت های جایگزین همچون تصفیه شکر خام در دستور کار قرار می گیرد. شرکت قند قزوین از دو سال پیش اقدام به کشت بهاره چغندر قند نموده است تا بتواند از ظرفیت موجود خود بهره برداری بیشتری بکند. مشکل کشت بهاره عیار پایین تر قند آن است که البته موجب ارزانتر شدن قیمت چغندر می شود. متوسط عیار چغندر بهاره حدود 13 درصد و پاییزه حدود 16 درصد می باشد.

قند قزوین در سال 97 موفق به شده است 122 تومان سود به ازای هر سهم بسازد. شرکت توانسته است در کل سال قبل، 366 هزار تن چغندر جذب کند که قیمت میانگین آن 296 هزار تومان به ازای هر تن بوده است. از این مقدار چغندر، 44 هزار تن، شکر تولید شده است که 10 هزار تن از آن مربوط به کشت بهاره چغندر بوده است.

شرکت در گزارش بهار 98 توانسته است 43 ریال سود بسازد در حالی که در دوره مشابه قبل 19 تومان سود گزارش شده بود. علت این موضوع عدم فروش شکر تولیدی در سه ماهه بهار امسال می باشد. شرکت 7500 تن شکر تولید کرده است که مقدار بسیار کمی از آن را به نرخ 3 میلیون تومان در هرتن به فروش رسانده است. نکته مهم در گزارش بهار شرکت، افزایش نرخ محصولات جانبی شرکت است. تفاله و ملاس به ترتیب به قیمت 2.3 و 2.2 میلیون تومان در هرتن به فروش رسیده است در حالی که در سال قبل به طور میانگین با قیمت 1.2 و 0.6 میلیون تومان در هرتن فروخته شده است که نشان از افزایش سود آوری شرکت از محل این محصولات فرعی دارد.

در تحلیل حاضر فرض شده است شرکت در سال 98 بتواند 50 هزار تن شکر با نرخ 3 میلیون تومان به فروش برساند. با فرض اینکه شرکت به مقدار سال گذشته ملاس و تفاله و با نرخ فروش تیرماه به فروش برساند، انتظار میرود شرکت بتواند حدود 240 میلیارد تومان به فروش به ثبت برساند. این رقم شامل تصفیه شکر کارمزدی به  مقدار 35 هزار تن نیز می باشد. با منظور کردن افزایش 20 درصدی هزینه های اداری و عمومی می توان انتظار داشت امسال قند قزوین با دید احتیاطی حدود 170 تومان سود بسازد.

اما آن چیزی که دیدگاه ما را نسبت به شرکت مثبت می کند مقایسه عملکرد تیرماه شرکت و گزارش فصل بهار می باشد. بر این اساس شرکت در 4 ماهه سال 98 حدود 9000 تن شکر تولید کرده است که تا به حال نسبت به فروش آن اقدام نکرده است. باید در نظر گرفت شکر در نیمه دوم سال به احتمال زیاد افزایش نرخ 10 تا 20 درصدی خواهد داشت. لذا در صورت فروش محصولات تولیدی پس از اخذ مجوز افزایش نرخ شرکت می تواند سود بهتری را شناسایی کند. نکته دیگر اینکه شرکت در 4 ماه ابتدایی سال 97 فقط 6 میلیارد تومان از محل فروش ملاس و تفاله درآمد داشته در حالی که این موضوع در 4 ماه ابتدایی سال 98 به بیش از 18 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع نشان از توانایی سودسازی شرکت از محل محوصلات فرعی دارد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه شرکت ها ملزم به فروش شکر با نرخ دستوری هستند، با این حال شکر با نرخ بسیار بیشتر به دست مردم می رسد. لذا صحبت هایی در مورد حذف یارانه شکر نیز وجود دارد که این مسئله نیز یک پتانسیل چشمگیر برای رشد سودآوری شرکت به حساب می آید که در صورت تحقق صنعت قندی و نماد قزوین را به یک گزینه بسیار مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل می کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها