تحلیل ریزش بی سابقه شاخص بورس بی نتیجه بود/ پیش بینی تدوام رکود

تحلیل ریزش بی سابقه شاخص بورس بی نتیجه بود/ پیش بینی تدوام رکود
خلاصه اخبار

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام بی نتیجه بودن بررسی ابعاد ریزش بی سابقه شاخص پس از گذشت یک سال، وجود دو عامل را برای صعود نماگر بازار ضروری دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دو کارشناس بازار سرمایه، بررسی ابعاد ریزش بی سابقه شاخص پس از گذشت یک سال را بی نتیجه‌ دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، اعلام کردند: افزایش مداوم ارزش معاملات و بهبود اطمینان سرمایه‌گذاران برای صعود نماگر بازار ضروری است.

مریم محبی: طی یک سال گذشته تب‌ و‌ تاب رخدادهای بسیاری نبض بازار را نامنظم کرد. از سال 92 که جریان معاملات به سمت‌ و سوی برخط شدن پیش رفت، اتفاقات سیاسی مانند خروج آمریکا از برجام و تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی رخ داد.

با این وجود سرخ‌پوشی عجیب‌ و‌ غریب تابلوی معاملاتی در 17 اردیبهشت‌ سال گذشته و ریزش کم‌سابقه شاخص جزو موضوعاتی بود که همچنان تلخی آنها هضم نشده است. از این رو با گذشت یک سال از تاریخ فوق همچنان عملکرد مثبتی از سوی سیاست گذاران برای افزایش شفافیت و بهبود روند خسته‌ کننده صورت نگرفته است. چنین برداشت می شود بورس متولی چندان دلسوزی ندارد.

نشست سازمان بورس در راستای بررسی ابعاد گوناگون اتفاقات 17 اردیبهشت‌ آن‌طور که باید و شاید موثر نبود. با وجود اینکه به نظر می‌رسد در سطوح فعلی تثبیت شده باشد و بسیاری از سهام ارزندگی مطلوبی دارند اما همچنان برای صعود شاخص همچنان افزایش مداوم ارزش معاملات و بهبود اطمینان سرمایه‌گذاران ضروری است. پیش‌بینی می‌شود امروز روند بازار متعادل مایل به سبز باشد و از شدت منفی‌های روزهای گذشته کاسته شود.

عرفان کاظم‌ زاده: اتمسفر بورس، آینه تمام‌نمای جو کلی اقتصاد با غلظتی از رکود است. ارزش کم معاملات و عدم اطمینان از شرایط آینده، وضعیت مبهمی برای سرمایه‌گذاران ترسیم کرده و خریداران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری ندارند. بازار در یک سال گذشته به ریزش کم‌سابقه و اتفاقات 17 اردیبهشت‌ واکنش نشان داد.

بسیاری از نماد‌ها در یک سال گذشته حدود 20 تا 40 درصد ریزش قیمتی تجربه کردند. به نظر می‌رسد بررسی ابعاد موضوع برای افزایش شفافیت با گذشت یک سال چندان نتیجه‌ بخش نخواهد بود.

سال جاری هم بورس در رکود خواهد بود و علی‌رغم افزایش نرخ برخی شرکت ها و تزریق اخبار مثبت، وضعیت تعادلی ادامه پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود امروز وضعیت متعادل باشد.

مرجع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *