تحلیل آنچین قیمت بیت کوین و اتریوم؛ وضعیت کنونی نسبت به چرخه‌های گذشته چگونه است؟

خلاصه اخبار

به دنبال چهارمین هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال به شدت کاهش یافت و به کف ۵۷٬۰۰۰ دلاری سقوط کرد. این شدیدترین اصلاح بیت کوین از زمان ورشکستگی صرافی FTX محسوب می‌شود. قیمت اتریوم نیز در این بازه روند مشابهی را تجربه کرد و دو برابر بیت کوین اصلاح شد. عملکرد ضعیف اتریوم نسبت …

به دنبال چهارمین هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال به شدت کاهش یافت و به کف 57٬000 دلاری سقوط کرد. این شدیدترین اصلاح بیت کوین از زمان ورشکستگی صرافی FTX محسوب می‌شود. قیمت اتریوم نیز در این بازه روند مشابهی را تجربه کرد و دو برابر بیت کوین اصلاح شد.

عملکرد ضعیف اتریوم نسبت به بیت کوین در این چرخه را می‌توان به کاهش تمایل هولدرهای کوتاه‌مدت به خرید این ارز دیجیتال نسبت داد. در حال حاضر، ارزش تحقق یافته نسبی هولدرهای بلندمدت بیت کوین و اتریوم در سطوح پایینی قرار دارد و این نشان می‌دهد احتمالا این ارزها در فازهای اولیه روند صعودی ماکرو خود قرار دارند.

در این مطلب از میهن بلاکچین که از تحلیل هفتگی شرکت گلسنود برگرفته شده است، وضعیت بیت کوین و اتریوم را از دریچه دیتای آنچین زیر ذره‌بین می‌بریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بررسی عملکرد بیت کوین و اتریوم

هاوینگ‌های بیت کوین رویدادهایی هستند که پیش از وقوع آنها،‌ به خاطر هیجان و تبلیغات زیاد، قیمت رشد خوبی را تجربه می‌کند و سپس با انجام شدن آن، اصلاح می‌شود. هاوینگ چهارم نیز از این قاعده مستثنی نبود و قیمت بیت کوین پس از آن بیش از 11٪ کاهش یافت و به حوالی 57٬000 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت در 2 ماه گذشته محسوب می‌شود. البته در حالت کلی می‌توان گفت بیت کوین در مجموع روند راکدی را پس از هاوینگ تجربه کرده است.

جالب است بدانید پس از دو هاوینگ قبلی بیت کوین نیز قیمت این ارز دیجیتال دو هفته راکد ماند و تنها پس از هاوینگ اول بیش از 11٪ افزایش یافت. به طور کلی، داده‌ها نشان می‌دهند در بازه زمانی 60 روزه پس از هاوینگ‌ها، بیت کوین نوسانات زیادی را تجربه کرده و معمولا با اصلاح 5 تا 15٪ همراه شده است. در انتهای این 60 روز تغییرات قیمت بیت کوین به صورت زیر بوده است:

  • دوره 2 🔴: +9.0٪
  • دوره 3🔵: +0.4٪
  • دوره 4🟢: -1.5٪
  • دوره 5⚫: +0.3٪
تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ - منبع: Glassnode
تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ – منبع: Glassnode

قیمت اتریوم نیز پس از هاوینگ بیت کوین، روند مشابهی را تجربه کرد و در مقایسه با چرخه‌های گذشته، بیشترین ریزش پس از هاوینگ را تجربه کرد. البته مشابه با بیت کوین، قیمت اتریوم نیز بلافاصله بهبود یافت و این ضرر را جبران کرد. تغییرات قیمت اتریوم 60 روز پس از هاوینگ‌های بیت کوین به شرح زیر است:

  • دوره 3🔵: +16٪
  • دوره 4🟢: -4٪
  • دوره 5⚫: +1.5٪
تغییرات قیمت اتریوم پس از هاوینگ - منبع: Glassnode
تغییرات قیمت اتریوم پس از هاوینگ – منبع: Glassnode

قیمت بیت کوین پس از ثبت اوج 73٬000 دلاری خود، 20.3٪ کاهش یافت که شدیدترین اصلاح قیمت از زمان ورشکستگی صرافی FTX در ماه نوامبر 2022 محسوب می‌شود. علیرغم این اصلاح، با توجه به داده‌های تاریخی به نظر می‌رسد روند صعودی کلی بیت کوین همچنان قوی باقی مانده است.

اگر در نمودار زیر کمی دقیق شویم به شباهت جالبی بین الگوی اصلاح قیمت بیت کوین در چرخه فعلی با بازار صعودی سال 2015-2017 (رنگ آبی) پی می‌بریم. در آن زمان، بازار بیت کوین هنوز آنقدر بالغ نشده بود و محصولات سرمایه‌گذاری از جمله بازار مشتقات برای آن وجود نداشت. به طور کلی می‌توان گفت ساختار بازار در آن دوره صرفا بر اساس معاملات بازار اسپات صورت گرفته است. در این دوره نیز معاملات اسپات نقش پررنگی در روند بیت کوین ایفا می‌کنند و به همین خاطر چرخه کنونی با چرخه 2015-2017 شباهت دارد.

بازار بیت کوین در چرخه 2020-2022 با پوزیشن‌های لوریج‌دار زیادی همراه شد. با این حال، به دنبال سقوط قیمت در سال 2022، بخش زیادی از این پوزیشن‌ها عملا لیکویید شد و بازار به وضع تعادل برگشت. در حال حاضر نیز با آغاز به کار ETFهای اسپات، فاکتور دیگری برای افزایش تقاضای خرید در بازار اسپات بیت کوین مهیا شده که می‌تواند زمینه رشد بیشتر قیمت را فراهم کند.

الگوی اصلاح قیمت بیت کوین در بازارهای صعودی این ارز دیحیتال - منبع: Glassnode
الگوی اصلاح قیمت بیت کوین در بازارهای صعودی این ارز دیحیتال – منبع: Glassnode

اتریوم نیز الگوی اصلاحی مشابهی را در چرخه‌های اخیر تجربه کرده است، با این حال، همانطور که مشخص است میزان کاهش قیمت این ارز دیجیتال از زمان ورشکستگی صرافی FTX تاکنون کاهش یافته که می‌توان آن را به کاهش نوسانات کلی در بازار این ارز دیجیتال نسبت داد.

البته، شدیدترین اصلاح قیمت اتریوم در این چرخه، 44٪ بوده که 2 برابر اصلاح 21 درصدی بیت کوین است. این نشان می‌دهد در طول دو سال اخیر، اتر عملکرد نسبتا ضعیفی را در برابر بیت کوین داشته که در تغییرات قیمت جفت ارز ETH/BTC کاملا مشهود است.

الگوی اصلاح قیمت اتریوم در بازارهای صعودی این ارز دیحیتال - منبع: Glassnode
الگوی اصلاح قیمت اتریوم در بازارهای صعودی این ارز دیحیتال – منبع: Glassnode

وضعیت سرمایه‌گذاران چگونه است؟

برای مقایسه عملکرد نسبی بیت کوین و اتریوم می‌توانیم از شاخص سود/زیان تحقق نیافته خالص (NUPL) استفاده کنیم. این شاخص به ما کمک می‌کند تا ببینیم سودآوری بیت کوین و اتریوم در برابر میانگین قیمت خرید آنچین آنها چگونه بوده است.

یک آستانه مهم برای شاخص NUPL وجود دارد. زمانی که این شاخص از 0.5 فراتر برود، می‌توان گفت بازار به فاز سرخوشی (Euphoria) وارد شده و احتمالا شاهد رکوردشکنی قیمت خواهیم بود. مقادیر بالاتر از 0.5 شاخص NUPL نشان می‌دهد سود تحقق نیافته سرمایه‌گذاران، بیش از 50٪ از مارکت کپ است.

به دنبال هیاهوی بازار و هیجان سرمایه‌گذاران از تایید ETFهای اسپات بیت کوین، سود تحقق نیافته هولدرهای این ارز دیجیتال به طور قابل توجهی سریع‌تر از NUPL اتریوم افزایش یافت و سه ماه زودتر از آستانه 0.5 عبور کرد.

شاخص NUPL بیت کوین و اتریوم - منبع: Glassnode
شاخص NUPL بیت کوین و اتریوم – منبع: Glassnode

همانطور که در تحلیل آنچین قبلی گزارش دادیم، میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت یعنی آن دسته از سرمایه‌گذارانی که نهایتا 155 روز از کوین‌های خود نگهداری می‌کنند و اغلب به عنوان تقاضای جدید در بازار درنظر گرفته می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی این میانگین خرید در بازارهای نزولی نقش مقاومت و در بازارهای صعودی نقش یک سطح حمایتی را دارد.

این روند در طول هفته گذشته نیز پابرجا ماند. اگرچه بیت کوین در مقطعی با سقوط به زیر 59٬800 دلار، از میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت پایین‌تر رفت، قیمت دوباره افزایش یافت و به بالاتر از این سطح رسید. از نظر تاریخی، آزمایش مجدد میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت در طول روندهای صعودی اتفاقی رایج است و اهداف اصلاحی احتمالی بازار را با توجه به آن می‌توان پیش‌بینی کرد.

قیمت تحقق یافته و نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین - منبع: Glassnode
قیمت تحقق یافته و نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین – منبع: Glassnode

حالا بیایید تا نگاهی به میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم بیندازیم که در این چرخه چندین بار آزمایش شده و از روند صعودی حمایت کرده است. در حال حاضر نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم کمی بالاتر از نقطه سر به سر است. این نشان می‌دهد در وضعیت فعلی قیمت اسپات به قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت بسیار نزدیک است و ممکن است با نوسانات جزیی قیمت شاهد فروش تهاجمی این دسته از سرمایه‌گذاران باشیم.

قیمت تحقق یافته و نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم - منبع: Glassnode
قیمت تحقق یافته و نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم – منبع: Glassnode

یک واگرایی رو به رشد

پیش از رکوردشکنی بیت کوین در تاریخ 14 مارس (24 اسفند 1402)، فعالیت سوداگرانه سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت این ارز دیجیتال افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. در این بازه، ثروت دلاری انباشت شده در کوین‌هایی که در 6 ماه اخیر منتقل شده بودند به 240 میلیارد دلار رسید و به رکورد تاریخی خود نزدیک شد.

ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین - منبع:‌Glassnode
ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین – منبع:‌ Glassnode

با این حال، این روند در بازار اتریوم که هنوز موفق به شکستن اوج سال 2021 خود نشده مشاهده نشد. در حال حاضر ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین در نزدیکی اوج چرخه گذشته خود قرار دارد. با این حال، ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم کمی از کف خود فاصله گرفته که نشان‌دهنده ورودی اندک سرمایه جدید به بازار این ارز دیجیتال است.

ورودی اندک سرمایه جدید به بازار اتریوم ممکن است به دلیل عملکرد ضعیف این ارز دیجیتال در مقایسه با بیت کوین باشد که احتمالا تحت تاثیر ETFهای اسپات BTC قرار گرفته است.

در حال حاضر بازار همچنان منتظر تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای تعیین تکلیف ETFهای اسپات اتریوم است. انتظار می‌رود تکلیف این صندوق‌ها تا پایان ماه می مشخص شود.

ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم - منبع:‌ Glassnode
ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت اتریوم – منبع:‌ Glassnode

در همین حال، ارزش تحقق یافته هولدرهای 2 تا 3 ساله بیت کوین در این بازه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بخشی از این کاهش را می‌توان به افزایش عمر برخی از این کوین‌ها که 3 سال پیش (ماه می 2021) خریداری شدند و اکنون به گروه هولدرهای 3 تا 5 ساله رسیده‌اند نسبت داد، با این حال، بقیه نشان‌دهنده فروش سرمایه‌گذاران و انتقال کوین‌هاست.

این روند احتمالا تحت تاثیر ETFها قرار گرفته است به طوری که بخش قابل توجهی از این کاهش در ماه فوریه 2024، یعنی حدود یک ماه قبل از رکوردشکنی بیت کوین رخ داده است. هولدرهای بلندمدت از نظر تاریخی همواره منتظر ورود تقاضای قوی برای فروش و سیو سود هستند.

ارزش تحقق یافته هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله بیت کوین - منبع: Glassnode
ارزش تحقق یافته هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله بیت کوین – منبع: Glassnode

در مورد اتریوم اما همچنان افزایش ارزش تحقق یافته هولدرهای 1 تا 3 ساله و تداوم رفتار هولدینگ در آنها هستیم. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بلندمدت اتریوم همچنان با پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت، منتظر سطوح بالاتری برای فروش هستند.

ارزش تحقق یافته هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله اتریوم - منبع: Glassnode
ارزش تحقق یافته هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله اتریوم – منبع: Glassnode

در قدم بعدی، شاخص حجم فروخته شده در سود سرمایه‌گذاران بلندمدت را بررسی می‌کنیم. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، در مورد بیت کوین، هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله در طول رالی اخیر بخش زیادی از دارایی خود را در سود به فروش رسانده‌اند.

حجم فروخته شده در سود هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله بیت کوین - منبع: Glassnode
حجم فروخته شده در سود هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله بیت کوین – منبع: Glassnode

در رابطه با اتریوم اما بار دیگر به نظر می‌رسد هولدرها منتظر فرصت‌های بهتری برای فروش و سیو سود هستند.

حجم فروخته شده در سود هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله اتریوم - منبع: Glassnode
حجم فروخته شده در سود هولدرهای 6 ماهه تا 3 ساله اتریوم – منبع: Glassnode

داده‌های آنچین نشان می‌دهد جریان ورودی سرمایه به اتریوم اغلب پس از بیت کوین به اوج خود می‌رسد. در چرخه سال 2021، اوج ورودی سرمایه جدید به بازار بیت کوین 20 روز قبل از اوج اتریوم رخ داد. ما می‌توانیم این انتقال سرمایه بین این دو ارز دیجیتال را با مشاهده تغییرات 30 روزه ارزش تحقق یافته بررسی کنیم.

اگر این معیار را به دو گروه هولدرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کنیم، می‌بینیم ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین و اتریوم در چرخه 2021 پیش از ثبت اوج قیمتی به بالاترین سطح خود رسید. امسال اما این معیار برای بیت کوین در حوالی اوج قیمتی بیت کوین به سقف خود رسیده و در مورد اتریوم به سختی افزایش یافته است.

تغییرات 30 روزه ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین و اتریوم - منبع: Glassnode
تغییرات 30 روزه ارزش تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین و اتریوم – منبع: Glassnode

حالا اگر این شاخص را از دید سرمایه‌گذاران بلندمدت بررسی کنیم می‌بینیم برای بیت کوین و اتریوم، ارزش تحقق یافته در حوالی اوج دوم چرخه به بالاترین سطح خود رسیده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت سرمایه‌گذاران در سه‌ماهه نخست سال 2021 ابتدا بیت کوین و سپس اتریوم خریداری کرده‌اند و کوین‌های خود را تا اوج اکتبر تا نوامبر همان سال حفظ کرده‌اند. این خریداران احتمالا در فشار فروش شدید بازار نزولی سال 2022 نقش زیادی داشته‌اند.

تغییرات 30 روزه ارزش تحقق یافته هولدرهای بلندمدت بیت کوین و اتریوم - منبع: Glassnode
تغییرات 30 روزه ارزش تحقق یافته هولدرهای بلندمدت بیت کوین و اتریوم – منبع: Glassnode

سخن پایانی

رفتار بیت کوین پس از هاوینگ چهارم آن به طور قابل توجهی مشابه با چرخه‌های قبلی بود. به دنبال هاوینگ، قیمت بیت کوین موقتا به کف 57٬000 دلاری رسید اما دوباره افزایش یافت و به فاز تثبیت وارد شد. اتریوم نیز روند مشابهی را پیروی کرد. البته برخی از شاخص‌های آنچین عملکرد ضعیف اتریوم نسبت به بیت کوین در چرخه کنونی را توضیح می‌دهند.

اگر جریان چرخش پول جدید بین بیت کوین و اتریوم را زیر ذره‌بین ببریم می‌بینیم بزرگترین ارز دیجیتال بازار سهم زیادی از این جریان را به خود اختصاص داده که می‌توان آن را عمدتا به ETFهای اسپات نسبت داد. در حال حاضر به نظر می‌رسد عمده فعالیت سوداگرانه معامله‌گران در بیت کوین متمرکز شده و فعلا خبری از استقبال سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت از اتریوم نیست.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *