تحلیل آنچین قیمت بیت کوین؛ بررسی وضعیت فعلی شبکه با محوریت هاوینگ

تحلیل آنچین قیمت بیت کوین؛ بررسی وضعیت فعلی شبکه با محوریت هاوینگ
خلاصه اخبار

چهارمین هاوینگ بیت کوین با موفقیت انجام شد و پاداش استخراج هر بلاک ۵۰٪ کاهش یافت. به دنبال این اتفاق، نرخ تورم بیت کوین نسبت به طلا به طور چشمگیری کاهش یافت و رسما به دارایی کمیاب‌تری تبدیل شد. در حالی که هاوینگ بیت کوین درآمد ماینرها از پاداش بلاک را به نصف کاهش داده …

چهارمین هاوینگ بیت کوین با موفقیت انجام شد و پاداش استخراج هر بلاک 50٪ کاهش یافت. به دنبال این اتفاق، نرخ تورم بیت کوین نسبت به طلا به طور چشمگیری کاهش یافت و رسما به دارایی کمیاب‌تری تبدیل شد.

در حالی که هاوینگ بیت کوین درآمد ماینرها از پاداش بلاک را به نصف کاهش داده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران به پاس رکوردشکنی بیت کوین پیش از هاوینگ، در سود قرار گرفته‌اند. در این مطلب از میهن بلاکچین که از گزارش هفتگی شرکت گلسنود برگرفته شده است، وضعیت فعلی بلاکچین بیت کوین پس از هاوینگ 2024 را نسبت به هاوینگ‌های قبلی بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

عرضه ضد تورم بیت کوین

الگوریتم سختی استخراج در بلاکچین بیت کوین باعث می‌شود فارغ از تعداد دستگاه‌های ماینینگ حاضر در شبکه، میانگین فاصله تولید بلاک‌های جدید در حدود 600 ثانیه یا 10 دقیقه باقی بماند.

هر 210 هزار بلاک (تقریبا یک دوره 4 ساله)، کاهش از پیش‌تعیین‌شده‌ای در میزان کوین‌های استخراج شده رخ می‌دهد و عرضه قابل استخراج نصف می‌شود. چهارمین هاوینگ بیت کوین بامداد شنبه انجام شد و به دنبال آن پاداش استخراج از 6.25 بیت کوین به 3.125 واحد کاهش یافت. به عبارتی از این پس تا سال 2028، روزانه 450 بیت کوین (به ازای 144 بلاکی که هرروز ماین می‌شود) استخراج خواهد شد.

نرخ استخراج بیت کوین و تغییرات آن در طول سال‌های اخیر - منبع: Glassnode
نرخ استخراج بیت کوین و تغییرات آن در طول سال‌های اخیر – منبع: Glassnode

هاوینگ چهارم در حالی انجام شد که 19٬687٬500 بیت کوین، معادل 93.75٪ از عرضه 21 میلیون واحدی این ارز دیجیتال استخراج شده است. بنابراین، تنها 1،312،500 واحد بیت کوین دیگر باقی مانده که قرار است طی 126 سال آینده استخراج شود. در این 4 سال، در مجموع 656٬600 بیت کوین معادل 3.125٪ از عرضه استخراج می‌شود. نکته جالب در هاوینگ‌های بیت کوین این است که:

  • درصد عرضه‌ای که بین دو هاوینگ استخراج می‌شود با پاداش جدید بلاک پس از هاوینگ برابر است (پاداش بلاک جدید 3.125 واحد بیت کوین است و 3.125٪ از عرضه بین هاوینگ چهارم و پنجم استخراج می‌شود)
  • 50٪ از عرضه کل باقی‌مانده (1.3125 میلیون بیت کوین) بین هاوینگ چهارم و پنجم استخراج خواهد شد.
چه میزان عرضه 21 میلیون واحدی بیت کوین استخراج شده است؟ - منبع: Glassnode
چه میزان عرضه 21 میلیون واحدی بیت کوین استخراج شده است؟ – منبع: Glassnode

به دنبال هاوینگ بیت کوین، هر چهار سال یک بار نرخ تورم این ارز دیجیتال به نصف کاهش می‌یابد. پس از هاوینگ چهارم نیز این اتفاق رخ داد و نرخ تورم بیت کوین از 1.7٪ به 0.85٪ رسید.

علاوه بر این، با این هاوینگ، برای اولین بار در تاریخ نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید (0.83٪) به زیر طلا (2.3٪) سقوط کرد که نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود و آن را به کمیاب‌ترین دارایی تاریخ تبدیل می‌کند.

مقایسه نرخ تورم بیت کوین و طلا - منبع: Glassnode
مقایسه نرخ تورم بیت کوین و طلا – منبع: Glassnode

کاهش تاثیر هاوینگ بر عرضه قابل معامله بیت کوین

علیرغم اینکه هاوینگ نقش بسیار مهمی در اقتصاد بیت کوین بازی می‌کند، تاثیر نسبی آن (حجم کوین‌های تازه استخراج شده) بر پویایی بازار در مقایسه با حجم معاملات جهانی بسیار پایین است.

کوین‌های استخراج شده تنها کسری از حجم معاملات آنچین، اسپات و مشتقات که امروز برقرار است را تشکیل می‌دهد و معادل کمتر از 0.1٪ از کل ارزش پولی جابجا شده در معاملات روزانه است.

بنابراین، تاثیری که هاوینگ بیت کوین بر عرضه قابل معامله می‌گذارد با توجه به کاهش کوین‌های استخراج شده و گسترش بازار و اکوسیستم کریپتو در طول چرخه‌های متمادی کاهش می‌یابد.

نسبت کوین‌های استخراج شده بیت کوین به حجم معاملات جهانی - منبع: Glassnode
نسبت کوین‌های استخراج شده بیت کوین به حجم معاملات جهانی – منبع: Glassnode

بررسی تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ‌های قبلی

هاوینگ یک رویداد مهم و تا حدودی تبلیغاتی است که به طور طبیعی به افزایش پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با قیمت بیت کوین منجر می‌شود. به همین خاطر، با توجه به عملکرد بیت کوین در چرخه‌های گذشته می‌توان تا حدودی رفتار احتمالی این ارز دیجیتال در چرخه فعلی را پیشگویی کرد.

عملکرد بیت کوین پس از هاوینگ‌های گذشته بسیار متفاوت است. علاوه بر این، با توجه به تغییر وضعیت کلی بازار نسبت به هاوینگ‌های گذشته، نمی‌توان آنها را راهنمایی دقیق برای چرخه فعلی دانست. اگر نگاهی به داده‌ها بیندازیم، می‌بینیم در طول زمان افزایش قیمت بیت کوین و میزان اصلاح آن پس از هاوینگ کاهش یافته که نتیجه طبیعی بزرگتر شدن اندازه بازار و حجم پول وارد شده به آن است.

به نمودار زیر که عملکرد بیت کوین پس از هر هاوینگ را بررسی کرده نگاه کنید. در این نمودار:

  • 🔴 هاوینگ 1 یا دوره 2 (Epoch 2): 5315٪ افزایش قیمت و حداکثر 85٪ اصلاح قیمت
  • 🔵 هاوینگ 2 یا دوره 3 (Epoch 3): 1336٪ افزایش قیمت و حداکثر 83٪ اصلاح قیمت
  • 🟢 هاوینگ 3 یا دوره 4 (Epoch 4): 569٪ افزایش قیمت و حداکثر 77٪ کاهش قیمت
عملکرد بیت کوین پس از هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
عملکرد بیت کوین پس از هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

با ارزیابی عملکرد بیت کوین از کف چرخه تا هاوینگ، به شباهت بین سال‌های 2015، 2018 و چرخه فعلی پی‌ می‌بریم که طی همه آنها قیمت حدود 200-300٪ افزایش یافته است. با این حال، چرخه فعلی تنها چرخه‌های بوده که سقف تاریخی بیت کوین قبل از هاوینگ شکسته شده است.

عملکرد بیت کوین از کف چرخه تا هاوینگ - منبع: Glassnode
عملکرد بیت کوین از کف چرخه تا هاوینگ – منبع: Glassnode

حالا بیایید تا عملکرد بیت کوین 365 روز پس از هر هاوینگ را بررسی کنیم. در دوره دوم یا پس از هاوینگ اول، قیمت بیت کوین به طور چشمگیری افزایش یافت، با این حال، باید این را مد نظر قرار دهیم که پویایی و چشم‌انداز بازار امروز نسبت به سال 2011 تا 2013 به طور قابل توجهی تغییر کرده است. به همین خاطر، ممکن است دو دوره اخیر (3 و 4) تصویر بهتری از تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین ارائه دهند.

در نمودار زیر:

🔴 دوره 2: 7258٪ افزایش قیمت و حداکثر 85٪ اصلاح قیمت

🔵 دوره 3: 293٪ افزایش قیمت و حداکثر 29.6٪ اصلاح قیمت

🟢 دوره 4: 266٪ افزایش قیمت و حداکثر 45.6٪ اصلاح قیمت

همانطور که مشخص است، علیرغم رشد چشمگیر بیت کوین در سال پس از هاوینگ، این ارز دیجیتال اصلاحات قیمتی شدیدی را تجربه کرده و قیمت بین 30 تا 70٪ کاهش یافته است.

عملکرد بیت کوین 365 روز پس از هر هاوینگ - منبع: Glassnode
عملکرد بیت کوین 365 روز پس از هر هاوینگ – منبع: Glassnode

گذشته گاهی اوقات تکرار نمی‌شود

در طول بازار نزولی سال 2022، این باور وجود داشت که قیمت بیت کوین هرگز به زیر سقف چرخه قبلی (20 هزار دلار سال 2017 در آن زمان) سقوط نمی‌کند. با این حال، اواخر سال 2022، قیمت بیت کوین بیش از 25٪ کاهش یافت و به زیر اوج چرخه سال 2017 سقوط کرد.

باور مشابهی در رابطه با رکوردشکنی بیت کوین تا همین اواخر نیز وجود داشت که می‌گفت قیمت هیچ‌گاه قبل از هاوینگ به اوج جدیدی نمی‌رسد. اما این بار هم بیت کوین همه را غافلگیر کرد و در ماه مارس، به دنبال کاهش عرضه و تقاضای قابل توجه ETFهای اسپات به رکورد جدیدی رسید.

فاصله قیمت بیت کوین از اوج خود در زمان هاوینگ - منبع: Glassnode
فاصله قیمت بیت کوین از اوج خود در زمان هاوینگ – منبع: Glassnode

افزایش قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر تاثیر معناداری بر سود تحقق نیافته سرمایه‌گذاران گذاشته است. در حال حاضر سود تحقق نیافته سرمایه‌گذاران بیت کوین با توجه به شاخص MVRV، نسبت به هاوینگ‌های قبلی در بالاترین سطح خود قرار دارد.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران در هاوینگ فعلی در مقایسه با قیمت خرید خود، در سود قابل توجهی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر شاخص MVRV به 2.26 رسیده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به طور میانگین بیش از 126٪ سود کرده‌اند.

شاخص MVRV بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
شاخص MVRV بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

رشد فاندامنتال و وضعیت پارامترهای مختلف شبکه بیت کوین

در قسمت‌های قبلی این مطلب، عملکرد تاریخی بیت کوین را با محوریت هاوینگ ارزیابی کردیم. در این بخش، بر رشد پارامترهای شبکه، از امنیت ماینینگ، درآمد استخراج‌کنندگان، نقدینگی و حجم تراکنش‌های انجام شده در طی هاوینگ‌های مختلف متمرکز می‌شویم.

هش ریت معیاری برای ارزیابی قدرت ماینینگ استخراج‌کنندگان بیت کوین است. اگرچه در طول چرخه‌های متمادی، سرعت رشد هش ریت کاهش یافته، این پارامتر به صورت مطلق افزایش یافته و اکنون به 620 اگزاهش در ثانیه (معادل تمام 8 میلیارد انسان روی زمین که هرکدام 77.5 میلیارد هش در ثانیه را تکمیل کنند) رسیده است.

نکته جالب توجه اینجاست که هر زمان که هاوینگ بیت کوین فرا رسیده، هش ریت در اوج جدیدی یا نزدیکی آن قرار داشته است که دو سناریو را نشان می‌دهد:

  • ریگ‌های ای‌سیک بیشتری به شبکه اضافه می‌شوند
  • دستگاه‌های ماینینگ کارآمدتری در حال تولید شدن هستند

نتیجه‌ای که می‌توان از هر دو این سناریوها گرفت این است که علیرغم کاهش 50٪ پاداش استخراج، درآمد ماینرها نه تنها برای حفظ هزینه‌های عملیاتی فعلی (OPEX)، بلکه برای هزینه‌های سرمایه (CAPEX) نیز کافی بوده است.

سرعت رشد هش ریت بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
سرعت رشد هش ریت بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

مشابه با هش ریت، سرعت رشد درآمد دلاری ماینرها در طول چرخه‌های گذشته کاهش یافته اما این رقم به صورت مطلق رشد خالص داشته است. درآمد انباشته ماینرها طی 4 سال گذشته به رقم خیره‌کننده 3 میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره قبل افزایش یافته است.

درآمد ماینرهای بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
درآمد ماینرهای بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

شاخص کپ تحقق یافته یا Realized Cap، ابزاری قدرتمند برای اندازه‌گیری پول سرمایه‌گذاری شده در بیت کوین در طول زمان است و می‌توان از آن برای مقایسه رشد نقدینگی دلاری این ارز دیجیتال در طول چرخه‌های مختلف استفاده کرد.

در حال حاضر بر اساس این شاخص، 560 میلیارد دلار در شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است. کپ تحقق یافته نسبت به هاوینگ قبلی 439٪ افزایش یافته و از مارکت کپ 1.4 تریلیون دلاری فعلی بیت کوین حمایت می‌کند. این نشان می‌دهد علیرغم نوسانات بیت کوین، دشمنی‌ها و اصلاحات قیمت، همچنین سرمایه جدید به بازار این ارز دیجیتال وارد می‌شود.

رشد کپ تحقق یافته بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
رشد کپ تحقق یافته بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

در آخر نگاهی به حجم پول منتقل شده در دوره‌های هاوینگ می‌اندازیم. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، در طول چهار سال گذشته، 106 تریلیون دلار پول از طریق شبکه بیت کوین منتقل شده است. البته این رقم خیره‌کننده همه تراکنش‌ها را بدون فیلتر کردن تراکنش‌هایی که افراد از یکی از کیف پول‌های خودشان به کیف پول دیگرشان منتقل می‌کنند درنظر می‌گیرد.

با این وجود، تمام این تراکنش‌ها بدون نیاز به اشخاص واسطه انجام شده که ظرفیت باورنکردنی شبکه بیت کوین در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد.

حجم پول منتقل شده در قالب بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف - منبع: Glassnode
حجم پول منتقل شده در قالب بیت کوین در زمان هاوینگ‌های مختلف – منبع: Glassnode

سخن پایانی

به دنبال هاوینگ چهارم بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک به نصف کاهش یافت و نرخ تورم این ارز دیجیتال به زیر نرخ تورم طلا سقوط کرد، این یعنی در حال حاضر، بیت کوین دارایی کمیاب‌تری نسبت به طلاست.

در طول چرخه‌های هاوینگی مختلف، سرعت رشد پارامترهای مختلف شبکه از هش ریت گرفته تا درآمد ماینرها و میزان سرمایه منتقل شده کاهش یافته است. با این حال، در هرچرخه ارزش مطلق این پارامترها نسبت به چرخه‌های گذشته افزایش یافته است.

شایان ذکر است در هاوینگ فعلی، با توجه به رکوردشکنی قیمت بیت کوین در ماه مارس، بخش زیادی از عرضه در سود قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، علیرغم کاهش درآمد ماینرها از پاداش بلاک، درآمد دلاری آنها در طول چرخه‌های مختلف به اندازه‌ای کافی بوده که بتواند هزینه‌های عملیاتی و سرمایه آنها را پوشش دهد.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *