تاثیر ورود برقیها بر قیمت خودروها در کف بازار
یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو با تاکید بر اینکه واردات خودرو برقی نفع اقتصادی چندانی برای کشور ندارد افزود کسی نمیتواند بگوید خودرو برقی چیز بدی است؛ اما قاطعانه باید گفت در کنار اینکه هیچ تناسبی با وضعیت حملونقل، آلودگیها و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم کشور ما ندارد، برای این اقتصاد لوکس محسوب میشود و عموم مردم نمیتوانند آن را تهیه کنند
برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو برقی بهلحاظ اقتصادی برای کشور نفع چندانی ندارد و ای بسا واردات این مدل خودروها سبب بالا رفتن قیمتها در کف بازار شود. ماجرای واردات خودرو برقی، در روزهای گذشته، بحث داغ رسانهها بوده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورایشهر تهران گفته است دلالان و مافیای صنعتخودرو در پیگیری منافع نامشروع خود، در تلاش هستند مانع از اجرای طرح برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.
در سوی دیگر سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس نیز میگوید چرا باید خودمان را وابسته به واردات خودرو برقی کنیم؟ تهران توان بارگذاری ایستگاههای شارژ خودروهای برقی را ندارد. کسری برق و تعطیلی صنایع ناشی از آن را نمیبینیم و سیکلهایی را طراحی میکنیم که خود را بهواردات وابسته کنیم. مردم را برای شعار برقیسازی، سرِ کار نگذاریم.
در این رابطه، یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو با اشاره بهمباحث مطرحشده درباره واردات خودرو برقی خاطرنشان کرد: «توسعه یا پیشرفت باید متوازن باشد و اگر متوازن پیش نرویم، درنهایت اقتصاد کلان کشور با چالش مواجه خواهد شد و در کنار آن مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد میشود.
بر این اساس همانطور که میدانیم سال 1391 در اوج تحریمهای مرحله اول حدود 110 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که تعداد زیادی از آنها پورشه، بوگاتی و مازراتی بود و شاید بتوان گفت ضرر این مدل خودروها برای بازار ما بیش از منافع و سود آنهاست. ممکن است برخی بپرسند ضرر آن چیست؟ درپاسخ باید گفت در جامعهای که تحت شدیدترین تنشهای اقتصادی است، آیا این راهحل خوبی است؟»
وی با تاکید بر اینکه این اقدام تنش اجتماعی را بالا میبرد و نفع اقتصادی چندانی هم برای کشور ندارد، افزود: «کسی نمیتواند بگوید خودرو برقی چیز بدی است؛ اما قاطعانه باید گفت درکنار اینکه تناسبی با وضعیت حملونقل، آلودگیها و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم کشور ما ندارد، برای اقتصاد رنجور ما لوکس محسوب میشود و عموم مردم نمیتوانند آن را بخرند.»
وی با بیان اینکه وقتی استانداردها را بالا میبرند، بررسی آمارها نشان میدهد تعداد خودروهای فرسوده در حال استفاده بیشتر میشود، توضیح داد: «کمک بهکاهش آلایندگی زمانی مفهوم پیدا میکند که فرض کنیم اگر یک میلیون دستگاه خودرو برقی وارد میکنیم، از سوی دیگر یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده از بازار خارج میشود. در اینجا میتوان گفت این اقدام سبب کاهش آلودگی میشود. اما وقتی یک میلیون دستگاه خودرو برقی وارد میکنید، نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمیشود، بلکه هر میزان تکنولوژی را بالا ببرید، قیمت کف بازار هم بالا میآید. مثلا وقتی پراید را حذف کردیم، چیزی جایگزین آن نشد. مردم ناچار شدند موتورسیکلتسوار شوند یا خودرو فرسودهای را که قبلا میخواستند کنار بگذارند، کنار نمیگذارند و آنها را بیشتر نگهمیدارند؛ چراکه ارزش بیشتری پیدا کرده است.»
این کارشناس با تاکید بر اینکه هیچ کسی مدعی نیست که خودرو برقی بد است، اما درمجموع باعث صرفهجویی در مصرف سوخت نمیشود، اضافه کرد: «با توجه بهسبد سوخت نیروگاههای ما و افت انرژی که در سیستم های انتقال آن وجود دارد، بر اساس برآوردی که انجام شده، مصرف انرژی درمجموع در خودروهای برقی بالاتر میرود. درواقع بهجای اینکه موتوری در داخل شهر سوخت بسوزاند، این اقدام در نیروگاههای اطراف شهر انجام میشود. تنها مزیتش همین است؛ اما درمجموع مصرف سوخت کشور را بالا میبرد.»
کاهش قیمت 20 میلیونتومانی پارس سال سفارشی ELX
خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا 20 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (1402) با 20 میلیونتومان کاهش 780 میلیونتومان، تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 17 میلیونتومان کاهش 970 میلیونتومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 10 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 145 میلیونتومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 9 میلیونتومان کاهش 666 میلیونتومان و تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) با 8 میلیونتومان کاهش 855 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 2 تا 25 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت امویام X55 پرو (1403) با 25 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 595 میلیونتومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 15 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 605 میلیونتومان، فیدلیتی پرایم 5 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 15 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 935 میلیونتومان، هایما S7 پلاس (1403) با 10 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 675 میلیونتومان و فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 5 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 120 میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 4 میلیارد و 800 میلیونتومان، کیا سراتو 2000 با 50 میلیونتومان کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیونتومان، جتا VS5 (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 850 میلیونتومان و سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 400 میلیونتومان رسید.
از طرفی در خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای 500 میلیونتومانی بودیم. جایی که بامو X4 2.8 با 500 میلیونتومان افزایش 15 میلیارد و 500 میلیونتومان ارزشگذاری شد.
مرجع: اخبار خودرو