تاثیر واردات خودروهای دست دوم به کشور بر صنعت خودروسازی از نگاه بازار سرمایه
نباید با عرضه کم، زمینه نابسامانی بازار خودرو فراهم شود، پیش از عید پیشنهادی در این مورد مطرح شد ولی وزیر صنعت با این توجیه که باید از تولیدات داخل حمایت شود با این موضوع مخالفت کرد.
به گزارش بورس امروز، مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو عنوان کرد: اگر واردات خودروهای دست دوم به کشور صورت گیرد شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. می توان سانتافه مدل ۲۰۱۶ را با کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر و قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه ۱۰۰ درصدی، قیمت این خودرو در داخل حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. با واردات خودروهای دست دوم خارجی، قیمت خودروهای داخلی نیز تعدیل خواهد شد به عنوان مثال هایما با همان قیمت ۱۰۰ میلیون تومان قبل خرید و فروش خواهد شد. در صورت واردات خودروهای دستدوم قیمت چانگان نیز به ۷۰ میلیون تومان برخواهد گشت.
واردات خودروهای دستدوم خارجی باعث متعادل شدن قیمت تولیدات داخل و افزایش کیفیت آنها میشود، کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از سیاست واردات خودروهای دستدوم در جهت افزایش رضایتمندی مشتریان و همچنین بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کردهاند. واردات، خودرو را به کالایی مصرفی تبدیل میکند. این تجربه در کوتاه مدت میتواند خودرو را از کالای سرمایهای به کالای مصرفی تبدیل کند، در صورت واردات خودروهای دستدوم، واسطهگری در بازار خودرو جمع خواهد شد و قیمت هر خودرو بر اساس نرخ جهانی مشخص میشود.
نباید با عرضه کم، زمینه نابسامانی بازار خودرو فراهم شود، پیش از عید پیشنهادی در این مورد مطرح شد ولی وزیر صنعت با این توجیه که باید از تولیدات داخل حمایت شود با این موضوع مخالفت کرد. ما هم معتقدیم که باید از تولید داخل حمایت شود ولی این کار نیازمند افزایش تیراژ تولید است و در شرایطی که نمیتوانیم نیاز روزانه بازار خودرو را حل کنیم بهتر است به موضوع واردات خودروهای دستدوم توجه شود.
مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه اشاره کرد: کلا صنعت خودرو تعطیل می شود مانند صنعت ماشینهای راه سازی. هر محصول دست دومی وارد کشور شود. باید فاتحه آن صنعت را خواند تا کارگران آن بیکار شوند. می توان کل نفت و گاز را فروخت تا با ارز آن دهک دهم راحت تر زندگی کنند. اداره این دو شرکت با مشکلات زیادی روبرو است که از دولتی بودن آن است. ولی توجه کنیم که تقریبا همه صنایع کارخانه ای ما با مشکل روبرو است . باید مشکلات آنها را حل کرد نه آن که آنها را تخریب کنیم. با شعارهای توخالی مشکلات حل نمی شود.
کشور با نفت و صنایع معدنی توسعه نمی یابد. امروز بزرگ ترین مشکلات جهان اشتغال است. ما نمی توانیم نفت و گاز بدهیم و خودرو و مبایل و لوازم خانگی و …. وارد کنیم و اشتغال کشورهای رقیب را کامل کنیم. ما عقب ماندگی زیادی داریم . به دلیل ضعف مالی شرکتهای تولیدی، بخش عمده از شبکه تامین قطعات به خرده بازرگانان واگذار شده است که از تولیدات خارجی و داخلی غیر اصل تامین می شوند. متاسفانه دولت این روش را حمایت می کند و از خودروسازان مسئولیت نمی خواهد .
مهدی مضفرنیا کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: گمان کنم یکسال زمان مناسبی باشد تا ظرفیت های ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز را در جهت دیگری به جز خودروهای تولیدی فعلی برنامه ریزی و تغییر داد. قطعا منافع حاصل از توقف تولید این خودروهای بی کیفیت تنها از محل کاهش مصرف سوخت نیز می تواند به تحقق این مهم کمک کند. کشور نیازمند مدیران جوان و تصمیم گیر است نه مدیرانی که درگیر منافع شخصی خود شده اند و جرات تصمیم گیری را نیز ندارند.
وی افزود: خودروسازها تا دلتان بخواهد در حوزه ERP و انواع سیستم های مدیریتی و غیره هزینه کرده اند، بیشترین هزینه ها در حوزه مدیریت دانش، تعالی سازمانی و …. را این دو شرکت داشته اند! اما چرا خروجی کار مناسب نیست. خودروسازی که هنوز خودروی مدل سال ۲۰۰۰ را تولید می کند و هر ساله به خاطر تورم افزایش قیمت دارد، چطور می تواند خود را خودروساز بداند؟ کدامیک از مدل های پژو ۴۰۵، ۲۰۶ توسط کمپانی پژو همچنان تولید می شود؟ خودروی سوزوکی ویتارل تولید سال ۲۰۰۷ هست اما همچنان همان مدل هر سال تولید می شود!! واقعا کدام خودرو ساز در دنیا با این سبک خودرو تولید می کند و با این سبک می فروشد. در کشوری که مردم برای حفظ ارزش پولشان، برای خرید پراید و پژو صف می کشند، واقعا مدیریت چنین صنعتی نیاز به آدم خبره ندارد! در چنین شرایطی هر کسی می تواند این خودروسازها را اداره کند.
علی اصغر مهری زاده کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:این موضوع که صنعت خودرو آنگونه که باید راه پیشرفت را طی کند نتوانسته و البته دلایل آن هم جای بحث دارد که درصد بسیار زیادی مربوط به مدیریت شرکتهای خودرو ساز است. ولی عواملی هم مانند اجبار به فروش با قیمت مصوب در سال ۹۱ و ۹۲ و در سال ۹۷ باعث زیان هنگفت این شرکتها شده که مقصر آن دولت است.
وی افزود:در حدود ۳۰ سال پیش واردات فولاد از تولید آن در داخل کمتر بود و همین بحث بود که چرا باید فولاد را در داخل تولید کنیم. اما پاسخ متخصصین این بود که صنعت فولاد یک صنعت مادر است و باید هر کشوری که میخواهد پیشرفت کرده و صنعتی شود باید دارای صنعت فولاد باشد. الان صنعت فولاد در ایران مقرون به صرفه بوده و باعث رشد صنعت معدن و همچنین تولید فولادهای خاص نیز شده است. صنعت خودرو هم همین گونه است باید ما در صنعت خودرو که باعث رشد صنعتی کشور می شود حتما سرمایه گذاری کنیم ولی باید مدیریت در این صنعت رشد نموده و فساد در این صنعت نیز از بین برود تا موجب پیشرفت آن شود. ولی پاک کردن صورت مساله کمکی به کشور و پیشرفت صنعت کشور نمی کند.
کمال خانزاده معاون اجرایی تامین سرمایه تمدن اضافه کرد: خسارتی که این دو شرکت خودرو ساز در هر سال از محل تصادفات جاده ای و مصرف بنزین اضافی به کشور وارد می کنند بالای ۱۰۰هزار میلیارد تومن می باشد. سالیانه حدود ۵۰هزار میلیارد تومان از محل هزینه تصادفات جاده ای و حدود۵۰هزار میلیارد تومان هم مصرف حدود بیشتر از ۲.۵ لیتری در هر ۱۰۰کیلومتر تولیدات این دو خودرو ساز در مقایسه با خودروهای غیر چینی وارداتی؟؟؟؟
شاهین چراغی عضو عالی شورای بورس اشاره کرد: سایپا و ایران خودرو سود آورترین قسمت بازار را که after market است از دست داده اند و بازار توزیع در دست دیگران است. در واقع صنعت خودرو کشور ما فقط از لذت فرزند، درد زایمان تولید خودرو را تحمل می کند، قطعه ساز است که منافع صنعت را می بلعد و پلت فرم توزیع را در کنترل دارد، اما براستی کدام از مدیران صنعت خودرو از سه دهه قبل به فکر بازار after market بوده اند ؟! شما فقط سود فروش قطعات و پلت فرم بازار توزیع قطعات کیا و هیوندای را ملاحظه بفرمایید که متوجه می شوید آیا مدیران صنعت خودرو غفلت کردند یا واقعا تعمدی در کار بوده است!
وی افزود: بخش عمده مدیران صنعت خودرو از هوش تجاری لازم برای برنامه ریزی و تجاری برخورد نمودن با این صنعت برخوردار نیستند، دولت مقصر اصلی است که شکی نیست. اما مدیران توان داشته اند ؟ من مدتی روی پلت فرمهای توزیع قطعات در کره کار کردم، جمع اوری دیتا و تحلیل دیتا در تمام کشورها و شهرهای جهان توسط زیر مجموعه های خودو ساز های کیا و هیوندای برای بازار سود آور قطعات یدکی وجود دارد، حتی بارندگی در یک کشور یا شهری زیاد میشود سیستمهای ERP مصرف قطعات بدنه و چراغ و … که امکان اسیب در تصادف بارندگی را میتوانند پیش بینی کنند حجم تولید و یا ارسال قطعه به آن منطقه را افزایش می دهد، هوشمند سازی و تحلیل دیتا رمز امروز خودرو ساز هاست! حالا شما عملکرد سایپا یدک یا ایساکو را ببینید فقط در تابلو سرمغازه ها و تعمیرکارها خلاصه شده است.
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صنایع دولتی فقط منابع دولت را هدر می دهند و مردم را با خدمات و کالا بی کیفیت و انحصاری خودشان فقیر می کنند عملا اقتصاد دولتی اقتصاد استثماری برای جامعه ایرانی است فرقی هم نمی کند خودرو سازی باشد یا نفت. ذات اقتصاد دولتی دارای این مشکل است و ما هم جز آخرین کشورها با چنین سیستمی هستیم.
وی یادآور شد:تنها راه درست برای صنعت خودرو بسترسازی برای عرضه واقعی باقی سهام دولت در این دو شرکت و واگذاری آن به بخش خصوصی است هر چند این دو شرکت به شدت به لحاظ ساختار مالی آسیب دیده هستند و سالها مدیریت دولتی و قیمت گذاری محصولات و بدهی بانکی انباشت شدیدی از زیان را درست کرده است. اما خصوصی سازی و لغو قیمت گذاری ممکن است به حفظ این شرکتها و اشتغال وابسته به آنها توام با بهبود کیفیت منجر شود.