بی میلی نوسان گیران و دو دلیل عدم ثبات بورس/ دو برنامه بانک مرکزی برای دلار

بی میلی نوسان گیران و دو دلیل عدم ثبات بورس/ دو برنامه بانک مرکزی برای دلار
خلاصه اخبار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی میلی نوسان گیران و دو دلیل عدم ثبات مطلوب بورس، دو برنامه بانک مرکزی برای دلار نیمایی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علیرضا فرشید با اشاره به ابهامات و ریسک‌های متعدد بورس طی ماه های اخیر به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: فضای گنگی بر معاملات حاکم و سبب شده معامله‌گرانی که بازار را تحلیلی‌تر دنبال می‌کنند نیز در لاک احتیاط و انتظار فرو روند. در این شرایط حتی اوضاع به نفع سفته‌بازان هم نیست.

وقتی بازار درگیر ابهامات می‌شود به دلیل غیر‌قابل پیش‌بینی بودن، سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت در میان معامله‌گران جذابیت را از دست خواهد داد. بورس بعد از عبور نسبی از تنش‌های سیاسی و نزدیک شدن به فصل مجامع، عملکرد مطلوبی به نمایش گذاشت اما این وضعیت پایدار نماند که دو دلیل مشخص دارد.

ابتدا اینکه ابهامات مالیاتی مرتبط با بند س تبصره 6 قانون بودجه به‌راحتی بر اعتماد سرمایه‌گذاران اثر منفی گذاشت. نکته دوم انتشار 35 و 45 هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه و اوراق اخزا است. حدود 66 میلیارد تومان از مجموع این اوراق مرابحه با نرخ بیش از 28 درصد به فروش رسید.

علاوه بر این نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه فروردین کمتر از نرخ بهره بود. این آمار گویای این است چرا ورود پول حقیقی به گردونه سهام با تردید مواجه بوده و این وضعیت باعث شده شرکت‌ها برای نرخ تامین مالی با مشکلاتی دست به گریبان باشند.

شاید سفته‌بازان بر روی نمادهای دارای تراکنش‌های بسیار، ورود کوتاه‌مدت کنند اما وقتی حال بازار مساعد نیست و کلیت آن در فضای تردید به سر می‌برد، حتی سفته‌بازان انگیزه‌ای برای ورود پیدا نمی‌کنند. نوسان‌گیری زمانی رونق می‌یابد که بازار بین سقف و کف به صورت سینوسی حرکت کند اما اکنون در انتظار رفع ابهامات چند‌وجهی است.

فاصله بیش از 50 درصدی نرخ دلار نیما با دلار آزاد، سبب ایجاد رانت بادآورده‌ برای واردکنندگان شده و بانک مرکزی دو راهکار را در نظر گرفته است. راهکار اول صعود نرخ نیما به سمت هدف‌‌های 45 تا 50 هزار تومان با شیب ملایم افزایش است.

همزمان، تسهیل نرخ توافقی نیز مشاهده می شود. در هفته دوم اردیبهشت‌ نسبت نرخ توافقی به نرخ نیما به 33 درصد افزایش یافته که از 18 درصد در هفته اول اردیبهشت به 33 درصد در هفته دوم رسید. بخشی از تقاضای ارز با نرخ توافقی یا محدوده بالاتر در حال تامین است. شرکت‌ها نیز می‌توانند از این موضوع بهره ببرند.

مرجع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *