مهم‍ترین اخبار بازارها/ سقوط دلاری بورس

مهم‍ترین اخبار بازارها/ سقوط دلاری بورس

نخستین روز مثبت در هفته جاری

در معاملات امروز، نخستین روز سبز بورس در هفته جاری تجربه شد. شاخص کل بورس در معاملات روز سه شنبه با رشد 0.41 درصدی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 177 هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند.

دادوستدهای امروز با فزونی تقاضا نسبت به عرضه آغاز شد، اما هر چه که از تایم معاملات سپری شد، فروشندگان روند معاملات را در دست گرفتند و سبب شدند تا شاخص از سقف ثبت­‌شده روزانه خود عقب­‌نشینی کرده و در بسیاری از نمادها، قیمت­‌های آخرین معامله از قیمت پایانی کمتر شود.

سقوط ارزش دلاری بورس

بررسی­‌ها نشان می­دهد که ارزش دلاری بازار سهام در برهه فعلی به 144 میلیارد دلار رسیده است که یکی از نازل­‌ترین ارقام تجربه­‌شده در سنوات اخیر است.

سیاست­‌های دستوری و ضد تولید در سال‌های اخیر، ضربات مهلکی بر پیکره بازار سهام وارد کرده است و موجبات خلق وضعیت کنونی را فراهم کرده است. در یک مثال ساده، می­توان به حاشیه سود شرکت­‌های متانول­‌ساز در بورس اشاره کرد. میانگین حاشیه سود این شرکت‌­ها در سال 99، 61 درصد بود که با فرمول غلط نرخ خوراک و سیاست دلار نیمایی در سال 1402 به 8 درصد رسید.

عملکرد صندوق‌­های طلا در تیرماه

بررسی عملکرد صندوق‌های طلا در تیرماه نشان می‌دهد که بیشترین بازدهی مربوط به صندوق گنج و گوهر بوده و صندوق‌های تابش، آلتون و کهربا بازدهی منفی را به ثبت رسانده‌اند. بازدهی‌ها بر اساس قیمت‌های پایانی محاسبه شده است.

گفتنی است که صندوق­‌های طلا ماه‌­های اردیبهشت و خرداد را با افت قیمتی به پایان رسانده بودند و در فروردین تحت تاثیر تنش­‌های حاکم بر خاورمیانه و ریسک سیستماتیک، با رشدهای قابل­ توجهی همراه شده بودند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها