مهم‌ترین اخبار بازارها/ افت سنگین شاخص در غیاب بزرگان

مهم‌ترین اخبار بازارها/ افت سنگین شاخص در غیاب بزرگان
خلاصه اخبار

افت شاخص‌کل، رسیدن صندوق‌های اهرمی به زیر ارزش ذاتی و افت سود فراکاب‌ها در سایه‌ی ابهامات آینده‌ی بازار و تنش‌های منطقه‌ای.

روز سرخ بورس در غیاب بزرگان

در روزی که بازار شاهد ترافیک برگزاری مجامع بود، شاخص کل بورس با افت 0.92 درصدی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 172 هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند. علاوه بر مشخص­ نبودن چشم­‌انداز آتی سیاست‌­های پولی، مالی، ارزی و تجاری کشور در ماه‌­های پیش رو که بر صحنه معاملات سایه افکنده، عملکرد­های ضعیفی که در برخی از صنایع بازار در بهار سال جاری به ثبت رسیده، مزید بر علت شده تا روزهای رکودی در تالار شیشه‌­ای همچنان ادامه‌­دار باشد. افت ثبت ­شده در روز گذشته، بیشترین افت تجربه­ شده در شاخص کل از دهم تیرماه سال جاری بود. افزون بر مواردی که گفته شد، تشدید مجدد تنش‌­ها در خاورمیانه و منازعه­‌ای که بین اسرائیل و یمن در گرفته نیز سبب شده تا بازار دوباره در معرض ریسک سیستماتیک قرار بگیرد.

کاهش حباب صندوق‌های اهرمی در سایه ابهام بازار

با افت قیمت‌­هایی که در روز جاری تجربه شد، حباب اکثر صندوق­‌های اهرمی به حوالی صفر و زیر صفر رسید. برخی از تحلیلگران بازار این موضوع را به ابهام حاکم بر بازار نسبت می­دهند و اذعان می­کنند که در شرایط فعلی که شرایط مبهمی فراروی بازار قرار دارد، سرمایه‌­گذاران حاضر به پذیرش اهرم بیشتر در جریان معاملات نیستند.

دلار در نیمه­‌های کانال 57

 دلار بازار آزاد که معاملات روز گذشته را در پله­‌های انتهایی کانال 57 هزار تومان به اتمام رسانده بود، در معاملات روز جاری در نیمه‌­های این کانال معامله می­شود. ریسک سیستماتیکی که در خاورمیانه ظهور کرده، مهم­ترین عاملی خواهد بود که در روزهای آتی می­تواند قیمت اسکناس آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد. هم­چنین در معاملات روز جاری، قیمت دلار حواله نیز بدون تغییر باقی ماند.

حال ناخوش فراکاب‌­ها در بورس

صورت­‌های مالی سه ماهه بهار 1403 منتشر شده و بررسی صورت‌­های مالی دو شرکت بورس و فرابورس نشان می­دهد که این دو شرکت با افت معنادار سود عملیاتی نسبت به بهار سال قبل مواجه شده­‌اند. ارزش معاملات پایین بازار در بهار سال جاری، اصلی­ترین دلیل این افت ملموس در درآمد و سود عملیاتی این شرکت­‌ها بوده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.