مهم‌ترین اخبار بازارها/ شوک گزارش ضعیف یک پالایشگاه به بازار

مهم‌ترین اخبار بازارها/ شوک گزارش ضعیف یک پالایشگاه به بازار

نزول بورس به کانال 2.1 میلیون واحدی

معاملات نخستین روز از هفته در بورس تهران همراه با از دست دادن کانال 2 میلیون و 200 هزار واحدی بود. شاخص کل در جریان معاملات روز شنبه با افت 0.47 درصدی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 192 هزار واحدی آرام گرفت.

گزارش سالانه ضعیف پالایشگاه ستاره خلیج فارس که زیرمجموعه غیربورسی نماد تاپیکو محسوب می­شود، بر معاملات روز گذشته سایه افکنده بود و سبب شد تا این نماد در محدوده صف فروش قرار بگیرد و شستا نیز به عنوان سهامدار اصلی تاپیکو با افت قابل­ توجهی همراه شد.

گفتنی است که سود خالص پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال گذشته، 10 همت بوده که نسبت به سود خالص سال 1401، افت چشمگیری داشته است. شاخص کل در روز جاری، افت 10 هزار واحدی را به ثبت رساند که 4 هزار واحد از آن تحت تاثیر دو نماد تاپیکو و شستا بود.

رکوردشکنی‌های ادامه‌دار دلار حواله

دلار نیمایی در ادامه رشد مستمر خود به 43 هزار و 800 تومان رسید. گفتنی است که این نرخ از ابتدای سال افزایش 8.14  درصدی را تجربه کرده است.

دلار بازار آزاد نیز معاملات هفته جاری را در نیمه نخست کانال 57 هزار تومان آغاز کرد.

پذیره‌نویسی صندوق در صندوق جدید

پذیره‌نویسی فراصندوق خوشه گندم از امروز در بازار آغاز شد و به مدت 3 روز کاری ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که صندوق در صندوق، فراصندوق یا همان Fund of funds یک صندوق تلفیقی است که دارایی خود را در صندوق‌های مختلف، سرمایه گذاری می‌کند.

مدیر فراصندوق‌ها با تحلیل صندوق‌های مختلف، یک پرتفو از صندوق‌های سرمایه گذاری تهیه می‌کند تا بازدهی بالایی داشته باشد.

بازگشایی سرخ صندوق­‌های طلا

علی رغم افزایش بهای اونس در بازار جهانی به حوالی 2 هزار و 400 دلار، صندوق‌­های طلا در روز جاری در دامنه سرخ تابلوی معاملاتی بازگشایی شدند. به نظر می­رسد که افت دلار به پله‌­های ابتدایی کانال 57 هزار تومان، اصلی­‌ترین دلیل عقب‌­نشینی خریداران طلا بوده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها