بورس در آخر هفته سبز شد/ از صف فروش به صف خرید

بورس در آخر هفته سبز شد/ از صف فروش به صف خرید

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، برآیند بازار در آخرین روز معاملاتی هفته مثبت بود و شاخص کل با افزایش 30 هزار واحدی به رقم 1 میلیون و 611 هزار واحد رسید تا پس از دست دادن کانال 1.6 میلیون واحدی در هفته جاری بتواند دوباره بهاین مقاومت بازگردد. به دلیل معاملات سراسر منفی در هفته جاری، شاخص کل این هفته را با افت 5 درصدی به پایان برد.

در جریان معاملات امروز تقریبا 700 میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی‌ها از بازار خارج شد. «وپارس»، «فملی» و «شپنا» سه نمادی بودند که بیشترین حمایت حقوقی را به دنبال داشتند. مجموع ارزش معاملات در بازار امروز بدون در نظر گرفتن تخصیص عرضه اولیه «وسپهر» به حدود 17 هزار میلیارد تومان رسید.

هیجان بلای جان بازار

زمانی که بازار صف خرید یا فروش است نشان‌دهنده سطح بالایی از هیجانات است. برای نمونه در بازار امروز شاهد آن بودیم نمادهایی که تا دیروز در صف فروش بودند امروز با صف خرید معامله شدند. این هیجان برای بازار مضر است و در این حالت معاملات افراد بر اساس میزان حجم صف‌های خرید و فروش در یک سری نمادهای مشخص شکل می‌گیرد در این حالت معیارهای بنیادی و ظرفیت شرکت‌ها نادیده گرفته می‌شود. در نتیجه این موضوع می‌تواند برای روند بلندمدت بازار چالش برانگیز باشد.

پیش رو بودن انتخابات آمریکا در فصل پاییز یکی از رویدادهایی است که سبب می‌شود شاخص کل تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات، نوسان داشته باشد.

مسئول زیان خود باشید!

همان‌طور که در دوره رشد بازار سهام بسیاری هشدار می‌دادند، رشد افسارگسیخته قیمت سهام تنها به پشتوانه ورود پول‌های سرگردان رقم خورد و مولفه‌های بنیادی به‌طور کامل به دست فراموشی سپرده شد. در آن دوره بسیاری از سهم‌ها به محدوده‌های حبابی وارد شدند و برخی دیگر همچنان ارزنده قلمداد می‌شدند. در آن دوره طرفداران حباب قیمت سهام، به متغیرهایی چون سودآوری و نسبت قیمت بر درآمد بورس نگاه کرده و آن را همخوان با همین نسبت در بازار پول نمی‌دانستند و با افزودن فشار تحریم‌ها، وضعیت قیمت‌های جهانی و سایر آسیب‌های ناشی از کرونا در کنار کسری بودجه دولت در سال پیش رو، ظرفیت‌های بنیادی برای سهام قائل نبوده و سقوط شاخص بورس را حتمی قلمداد می‌کردند.

اما موافقان رونق بورس تحلیل خود را بر عوامل دیگری سوار کردند. این گروه، محدودیت‌های معاملاتی در بازارهای همسایه (به خصوص در بازار ارز)، حضور همه‌جانبه دولت در تالار بورس و افزایش بی‌سابقه ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین توده مردم را از عوامل پیش‌برنده سهام بود.

این گروه با تاکید بر پولی شدن کسری بودجه کاهش نرخ سود بانکی در تورم بالای فعلی را از دیگر عوامل توجیه‌کننده تداوم رشد قیمت سهام عنوان می‌کردند. واقعیت این است که فشار اقتصادی ناشی از افزایش تورم اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، عموم صاحبان نقدینگی را بر آن داشت در تلاش برای حفظ ارزش سرمایه خود برآیند. در این میان با توجه به رخوت دیگر رقبای بازار سهام، بورس به تنها مامن هجوم این پول‌های سرگردان تبدیل شد.

پول‌هایی که می‌پنداشتند رشد قیمت‌ها تا نامتناهی ادامه خواهد یافت و پایانی برای آن وجود ندارد. عطش بورس‌بازان با کسب سودهای پرمقدار در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشتر نیز شد و برخی به اشتباه سرمایه‌های خود همچون ماشین و ملک را نقد کرده و وارد گردونه معاملات سهام شدند و با آغاز روند اصلاحی بورس، دستپاچه به صف‌های فروش پناه آورده‌اند. این دسته از معامله‌گران در شرایط فعلی اما تنها باید مسوولیت زیان خود را بپذیرند. موضوعی که یکی از شروط ماندگاری در بازارهای مالی محسوب می‌شود و عدم پذیرش آن نتایج مخرب‌تری را به دنبال دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.