فونیکس تیگو ۸ پرومکس هیبرید ۴۰ میلیون تومان گران شد
تصویب تعرفه ۶۰ درصدی در بودجه سال ۱۴۰۴ منجر بهتنظیم بازار خودرو خواهد شد؟ در پاسخ بهاین سوال بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند که کاهش تعرفه، بهطور حتم عرضه محصولات وارداتی را افزایش خواهد داد؛ اما لزوما منجر بهتنظیم بازار نمیشود؛ چراکه قرار است در شرایط غیر رقابتی رخ دهد.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز بهاین موضوع پرداخته و عنوان کرده که حتی اگر تعرفهها تغییر کند، اما مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، این موضوع تاثیری در بازار نخواهد داشت.
وی تاکید کرد درحال حاضر، تعداد محدودی از افراد مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که بهشکلی انحصاری بهاین فعالیت میپردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویهای، رقابت آزاد را محدود کند و بهتمرکز مجوزها در دست گروههای خاص منجر شود.
اظهارات این نماینده مجلس تاکید بر این موضوع دارد که تا وقتی واردات خودرو انحصاری باشد، برخی از این شرکتها قدرت زیادی برای کنترل قیمتها دارند؛ بنابراین حتی اگر تعرفه کاهش یابد، بعضی از این شرکتها ممکن است بهدلیل نبود رقابت واقعی، کاهش تعرفه را بهقیمت نهایی مصرفکننده منتقل نکنند و بهجای آن سود خود را افزایش دهند.
این درحالی است که در چند روز گذشته نیز تخلفاتی توسط برخی واردکنندگان در مورد بیشاظهاری قیمت تمامشده خودروها خبرساز شده بود. بههر صورت اگر سیاستگزار بهدنبال تنظیم بازار باشد، باید راهی برای کاهش انحصار نیز بیاید. راهکار کمیسیون تلفیق برای افزایش رقابت در واردات خودرو، فروش مجوز واردات در مزایده بود؛ موضوعی که در صحن علنی مجلس با آن بهطور جد مخالفت شد.
رئیس مجلس در مورد علت این مخالفت گفت: «دولت تعرفه واردات خودرو را صددرصد تعیین کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به 60 درصد کاهش داد. بعد در لایحه اوراق مزایده گذاشته شده که این یعنی تعرفه 100 درصدی به 110 درصد رسیده است.»
منظور قالیباف از تعرفه 110 درصدی این بود که تعرفه 60 درصدی با این اقدام دیگر بیمعنا میشود؛ چراکه واردکننده باید بهای مجزایی را برای خرید مجوز واردات پرداخت کند. در اصلاحیه نهایی که بهتصویب مجلس رسید، این بند حذف شد؛ اما بهجای آن کلمه «اعطای مجوز در شرایط رقابتی» استفاده شد. اما مشخص نیست اعطای مجوز در شرایط رقابتی دقیقا به چه معناست؟
قادری دراینباره بیان کرد: «در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو براساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل میکنند؛ بهعبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد میدهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را بهدست آورند.»
بنابراین هنوز مشخص نیست پرونده مزایده مجوز واردات خودرو بسته شده است یا خیر؟ میتوان گفت فروش مجوز واردات خودرو از طریق مزایده میتواند در برخی موارد بهبهبود شرایط بازار کمک کند؛ اما این روش بهتنهایی نمیتواند راهحل کاملی برای تنظیم بازار خودرو باشد و ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کند.
اگر این مزایدهها بهصورت شفاف و عادلانه برگزار شوند، میتوانند درآمدی برای دولت ایجاد کرده و امکان ورود واردکنندگان جدید را فراهم کنند. اما در عمل، این روش میتواند چالشهایی مانند افزایش هزینههای واردات، ایجاد انحصار جدید و انتقال هزینههای اضافی بهمصرفکننده را بههمراه داشته باشد. بهطور کلی، اگر شرکتهای بزرگ در این مزایدهها برنده شوند، احتمالا انحصار در بازار تشدید خواهد شد و رقابت واقعی شکل نمیگیرد.
همچنین، واردکنندگان کوچکتر که توانایی مالی کمتری دارند، ممکن است نتوانند در این فرآیند شرکت کنند. در نتیجه، بازار همچنان در کنترل تعداد محدودی از بازیگران باقی خواهد ماند و مصرفکنندگان با قیمتهای بالاتر مواجه میشوند.
همچنین با شرط خدمات پس از فروش، احتمال اینکه دوباره شرکتهای بزرگ بتوانند فرمان واردات را بهدست گیرند، زیاد است. بنابراین اگر سیاستگزاران واقعا بهدنبال کاهش انحصار هستند، باید از راههای دیگری مانند سیاستهای تشویقی (برای مثال تخفیفات گمرکی) برای شرکتهای کوچکتر استفاده کنند تا در واقعیت شرکتهای بیشتری بتوانند وارد معرکه واردات خودرو شوند.
افزایش قیمت 50 میلیونتومانی تویوتا کرولا
خودروهای داخلی روز گذشته افزایش و کاهش بهای یک تا 11 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 11 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 38 میلیونتومان، شاهین اتومات پلاس (1403) با 6 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 160 میلیونتومان و ساینا S دوگانه (1403) با 5 میلیونتومان افزایش 535 میلیونتومان اعلام قیمت شدند. از طرفی ارزش رانا پلاس (85 گانه) (1403) با 11 میلیونتومان کاهش به 690 میلیونتومان، شاهین اتومات (1403) با 5 میلیونتومان کاهش به 890 میلیونتومان و دنا پلاس توربو (1403) با 5 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 5 میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 10 تا 40 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 40 میلیونتومان افزایش به 2 میلیارد و 870 میلیونتومان، لاماری ایما (1403) با 15 میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و 920 میلیونتومان، کیامسی J7 (1403) با 15 میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و 685 میلیونتومان، امویام X55 پرو (1403) با 10 میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و 525 میلیونتومان، تیگارد X35 (1403) با 10 میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و 370 میلیونتومان و اسکایول ET5 نبکا (1403) با 10 میلیونتومان افزایش به 2 میلیارد و 780 میلیونتومان رسید.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد قیمت 50 میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که کیا سونت (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 800 میلیونتومان، تویوتا کرولا – 1200 سیسی (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 650 میلیونتومان و جیایسی GS3 Emzoom (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 450 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
منبع: اخبار خودرو