راز سامورایی بیصدا چیست؟
اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی بود که کمپانی لکسوس از کراساوور RZ بهعنوان نخستین مدل تولیدی خود بر اساس پلتفرم اختصاصی e-TNGA رونمایی کرد. لکسوس RZ در حقیقت برادر تویوتا bZ۴X و سوبارو سولترا محسوب میشود. البته این تیزپای لکسوس با جزئیات طراحی بدنه متفاوت، مشخصات فنی برتر و همچنین قلب تپنده قدرتمندتر و سیستم چهارچرخمحرک بهبازار عرضه شد.
طراحی زیبای لکسوس
در نگاه کلی و درحالی که تناسبات طراحی بدنه این خودرو کاملا مشابه برادران دیگرش یعنی تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا است، اما نمای جلو و عقب و برخی جزئیات بدنه در لکسوس RZ جدید، کاملا بازطراحی شده و پیکرهای آیرودینامیکتر و تراشیدهتر به آن بخشیده است.
هرچند که این طراحی از لکسوس چندان دور از ذهن نیست؛ چراکه سال 2015 شاهد چنین طراحی در کامپکت اسیووی کراساوور لاکچری این خودروساز یعنی NX بودیم. با این حال در RZ سبک جدید طراحی لکسوس در نمای عقب با چراغهای LED عریض، شیب زیاد شیشه عقب، اسپویلر روی در بهاصطلاح دم اردکی یکپارچه و خروجیهای روی سپر مشهودتر است. اما با یک بررسی دقیقتر، میتوان متوجه شد محصول نهایی درمقایسه با کانسپت LF-Z معرفیشده در سال گذشته از منظر تناسبات کلی، زیبایی و پختگی استایل ضعیفتر است و دلیل اصلی آن بهتایرهای کوچکتر، چراغهای جلو با حالت دفرمه تعدیلشده و برخی سادهسازیها در پوسته ظاهری بدنه بازمیگردد.
ناگفته نماند که سبک طراحی در خودروهای تولیدی نسبت بهکانسپت کاملا منطقی است؛ زیرا در نسخه تولیدی از برخی ویژگیهای کانسپت صرفنظر میشود. یکی از ویژگیهای جذاب در طراحی نسخه نهایی RZ، فرم جلوپنجره دوکیشکل تمامپوشیده و دو رنگ آن در کنار در موتور مشکیرنگ عضلانی است که درنهایت چهرهای نافذ به این خودرو میبخشد.
طراحی داخلی زیبا و هوشمند
در داخل کابین، با یک محیط کاملا دیجیتال و مدرن بهنام «لکسوس تازونا» روبهرو هستیم. یک صفحهنمایش لمسی بزرگ 14 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در کنسول مرکزی با فرمی شیبدار تعبیه شده است. طراحی غربیلکفرمان «One-Motion Grip» به سبک یوکی (البته در نسخه آپشنال) بهلطف تکنولوژی سیستم فرمان برقی امکانپذیر شده است. ناگفته نماند که استقبال از غربیلکهای فرمان گرد کامل، نسبت بهاین مدل بیشتر بوده؛ زیرا راننده بهوسیله آن تسلط بیشتری بر رانندگی دارد. کابین از مواد درجه یک و باکیفیت ساخته شده است.
همچنین نورپردازی محیطی با الگوهای فانتزی روی پانلهای در، سیستم گرمایش تابشی برای راننده و سرنشین جلو و سقف پانورامیک (با قابلیت تیره شدن بر اساس شدت نور محیط بیرونی) بهصورت سفارشی دردسترس مشتریان این خودرو است. تجهیزات ایمنی ارائهشده برای این کراساوور جدید شامل مجموعه Lexus Safety System+3.0 با سیستم فوق پیشرفته ADAS شامل سامانه هوشمند پیشگیری از برخورد و کروزکنترل تطبیقی مجهز بهرادار نسل جدید دینامیکی است.
از سوی دیگر کمپانی لکسوس برای نسخههای اروپایی، RZ را مجهز بهدستیار رانندگی هوشمند خودکار عرضه میکند. در این مدلها فرمان براساس دوربینهای پیشرفتهای که در جلو خودرو تعبیه شده و زاویه پیچهای جاده را تنظیم میکند، عمل میکند. در نهایت سیستم ایمنی باز کردن در الکترونیکی (e-Latch) در صورت تشخیص نزدیک شدن دوچرخه یا خودرو، اجازه باز شدن در و خروج از کابین را بهسرنشینان نمیدهد.
مشخصات فنی
اما بد نیست بدانید RZ بهصورت استاندارد با دو موتور الکتریکی (مستقر در محورهای جلو و عقب) بهقدرت 201 اسببخار در محور جلو و 204 اسببخار در محور عقب عرضه میشود. همچنین ترکیب قدرت این دو موتور برابر با 313 اسببخار و گشتاور نهایی آنها برابر با 435 نیوتونمتر است. این خودرو همچنین نخستین مدل از محصولات لکسوس خواهد بود که از سامانه کنترل تمامچرخمحرک Direct4 جدید لکسوس سود میبرد.
این سیستم فوق پیشرفته الکترونیکی میتواند توزیع گشتاور را در چند میلیثانیه از صفر تا 100 درصد به E-Axles جلو و عقب تغییر دهد. قدرت موتور ذکرشده در مقایسه با 218 اسببخار قدرت و 309 نیوتونمتر گشتاور مورد استفاده در کراساوورهای دو موتوره تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا بهطور قابل توجهی افزایش یافته است که این درواقع یادآور موقعیت ممتاز لکسوس در استراتژی برندینگ تویوتاست. درنهایت لکسوس RZ دارای شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت 5.6 ثانیهای درحالت معمولی و در حالت لانچکنترل 5.3 ثانیهای است.
منبع: اخبار خودرو