بررسی آمار چک های برگشتی در سال 1402/ 11.5 درصد از چک‌ ها پاس نشدند

بررسی آمار چک های برگشتی در سال 1402/ 11.5 درصد از چک‌ ها پاس نشدند
خلاصه اخبار

طبق آمارهای بانک مرکزی، آمار چک های برگشتی در اسفند سال گذشته از لحاظ تعداد 8.7 درصد و از لحاظ مبلغ 11.7 درصد ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین اعداد و ارقام از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در پایان اسفند 1402 را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است. بررسی داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در آخرین ماه سال گذشته، آمار چک‌ های مبادله‌شده، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ مبلغ، نسبت به بهمن‌ماه افزایش یافته است. با وجود این، نسبت چک های برگشتی کاهشی شده است.

به علاوه، محاسبات نشان می‌دهند در طول سال گذشته، حدود 95 میلیون فقره چک به ارزش 72.5 هزار هزار میلیارد تومان مبادله شده است که از این تعداد 8.3 درصد از آنها برگشت خورده‌اند. نسبت مبلغ چک های برگشتی به کل چک‌ها نیز به 11.5 درصد می‌رسد.

چک اسفند

افزایش استفاده از چک در مبادلات

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در اسفند 1402 مجموعاً 9.1 میلیون فقره چک بین فعالان اقصادی مبادله شده که این رقم 9.2 درصد بیشتر از بهمن آن سال بوده است. همچنین تعداد چک‌ های مبادله‌ای در مقایسه با اسفند 1401 نیز با افزایش 5.7 درصدی همراه شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش کل چک‌ های مبادله‌شده در اسفند سال قبل بیشتر از 692 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن، رشدی 15.9 درصدی پیدا کرده است. مقایسه مبلغ چک‌ های مبادله‌شده در اسفند 1402 با دوره مشابه سال 1401 نیز از رشد 17.8 درصدی این رقم حکایت دارد.

نصف چک‌ ها در سه استان مبادله شدند

طبق گزارش بانک مرکزی، در اسفند 1402 بیش از نیمی از کل چک‌ ها در سه استان مبادله شده‌اند. تهران با 32.8 درصد، اصفهان با 11 درصد و خراسان رضوی با هفت درصد، بیشترین سهم از چک‌ های مبادله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

از نظر مبلغ چک‌ ها نیز این سه استان به‌ترتیب 49.8 درصد، 7.6 درصد و 5.3 درصد از آمار چک‌ های مبادله‌ای را به خود اختصاص دادند که جمع این نسبت‌ها به 62.7 درصد می‌رسد.

آمار چک های برگشتی کاهشی شد

با استناد به گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در اسفند سال گذشته حدود 789 هزار فقره چک برگشت خورده که مبلغ این چک‌ ها به بیشتر 81.3 هزار میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب، نسبت تعداد چک‌ های برگشتی به کل چک‌ ها معادل 8.7 درصد بوده و این نسبت از نظر مبلغی نیز 11.7 درصد ثبت شده است. همچنین این نسبت‌ها در مقایسه با بهمن 1402 به‌ترتیب 0.5 واحد درصد و 0.6 واحد درصد کاهش یافته‌اند.

گیلان خوش‌حساب‌ترین استان شد

بررسی وضعیت چک های برگشتی به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد استان کهگیلویه و بویراحمد با 12.8 درصد همچنان بیشترین آمار برگشت خوردن چک‌ ها را تصاحب کرده و استان‌های کردستان با 11.7 درصد و خراسان شمالی با 11.4 درصد، در ادامه این فهرست ایستاده‌اند. این در حالی است که استان گیلان با نسبت چک های برگشتی 7.1 درصدی، لقب خوش‌حساب‌ترین استان را به خود اختصاص داده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

مرجع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *