برای نخستین بار الگوی جهانی انرژی موثر در خنثی‌سازی تحریم‌ پیش‌بینی شده است

برای نخستین بار الگوی جهانی انرژی موثر در خنثی‌سازی تحریم‌ پیش‌بینی شده است
خلاصه اخبار

محمدصادق جوکار گفت: در سند امنیت انرژی ایران، برای نخستین بار الگوی جهانی و منطقه‌ای انرژی را پیش‌بینی کردیم که در زمینه صادرات نقش دارد و می‌تواند در الگوهای خنثی‌سازی تحریم که مبتنی بر توان بخش خصوصی است مؤثر باشد.

به گزارش ایسنا، محمدصادق جوکار امروز در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تفاهم‌نامه و همکاری ایران با روسیه در حوزه نفت و گاز، اظهار کرد: قرار است روی دو موضوع همکاری صورت بگیرد، روس‌ها به دنبال بدست آوردن فناوری و تجارب ایران در حوزه حمل و نقل هستند و ایران نیز به دنبال دیجیتال کردن شبکه خطوط گاز است که روی این دو موضوع در حال کار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه روسیه به دنبال بهره‌گیری از تجارب ایران در صنعت گاز است، گفت: علاوه بر این در بخش‌های پتروشیمی نیز مذاکراتی برای تبادل تجربه صورت گرفته است.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به همه بخش‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز خدمات مشاوره‌ای می‌دهد، اظهار کرد: این اقدام‌ها در 4 حوزه راهبردی انجام می‌شود. سند امنیت انرژی ایران نهایی و تدوین و شاخص‌های آن مشخص شده است.

جوکار با بیان اینکه برای نخستین بار است در کشور سندی داریم که با چالش‌های روز کشور هماهنگ است، گفت: در این سند همه شاخص‌های امنیت انرژی که خاص ایران است مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از معضلات موجود در کشور مانند حکمرانی انرژی، تقدم مدیریت تقاضا بر عرضه در تدوین این سند مورد توجه بوده است، اظهار کرد: این سند در شورای امنیت ملی مصوب و به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و اجرای آن الزام‌آور است.

وی با تامید بر اینکه علاوه بر تدوین این سند، دورنمای استانی انرژی کشور مشخص شده است، گفت: اتلاف انرژی در هرکدام از استان‌های کشور از این طریق قابل شناسایی است.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی افزود: برای نخستین بار الگوی جهانی و منطقه‌ای انرژی را پیش‌بینی کردیم که در زمینه صادرات نقش دارد و می‌تواند در الگوهای خنثی‌سازی تحریم که مبتنی بر توان بخش خصوصی است مؤثر باشد.

جوکار با بیان اینکه ایران کشور نفتی است و درآمدهای نفتی موتور محرک بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به شمار می‌رود، گفت: سومین اقدام، تحلیل قیمت‌های هفتگی است و پارسال 93 درصد از پیش‌بینی‌ها در بازه پیش‌بینی‌شده بوده است.

وی با بیان اینکه چهارمین رویکرد پایش رباتیک در حوزه بازار با تکیه بر رویدادها و روندها آینده، گفت: اطلس انرژی کشورهای جهان نیز در حال تدوین است که می‌تواند برای فعالیت این موزه کارآمد باشد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تدوین سبد بهینه عرضه و تقاضای کشور به درخواست سازمان برنامه و بودجه، گفت: برای نمونه، در سبد عرصه انرژی ایران جایگاهی برای زغال وجود ندارد و این در حالیست که سهم زغال در سبد سوخت جهان در حال گسترش است.

جوکار با اشاره به امکان صادرات گاز ایران به اروپا، گفت: آمریکا بخشی از بازار صادرات انرژی به اروپا را حذف می‌کند و این چشم‌اندازی نیست که از نظر اقتصادی و امنیتی برای ایران جذابیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت گاز در اروپا کاهشی است، گفت: از سوی دیگر، از نظر امنیتی برای ایران ایجاد مزیت نمی‌کند، زیرا حجم صادرات گاز ایران به اروپا نمی‌تواند به اندازه‌ای باشد که وابستگی ایجاد کند.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه بازارهای در دسترس مناسب‌تر با هزینه‌های کمتر و پایداری بیشتر برای ایران، در همسایگی خود وجود دارد، اظهار کرد پیشنهاد ایران به روسیه ایجاد کریدور شمالی_جنوبی از اوراسیا تا خلیج‌فارس شبکه‌ای از فروشندگان و خریداران گاز را تشکیل می‌دهد.

جوکار با تاکید بر اینکه اگر برای مصرف بی‌رویه سوخت خودروها چاره‌ای اندیشیده نشود، ایران در آینده ظرفیت صادرات نفت خود را نیز از دست خواهد داد، گفت: این مسئله اکنون برای صادرات گاز، با توجه به مصرف بالای این سوخت در داخل کشور وجود دارد.

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *