بحران گرانی شکلات

بحران گرانی شکلات

به گزارش سیگنال و به نقل از بلومبرگ، قیمت‌های آتی کاکائو به بیش از 10000 دلار در تن افزایش یافت . این اتفاق در حالی افتاد که قیمت کاکائو در یکسال گذشته بیش از 2 برابر شده است.

بازار به دلیل محصولات ضعیف در تولیدکنندگان کلیدی غرب آفریقا که جهان را در مسیر سومین کسری عرضه سالانه متوالی قرار داده است، متلاطم شده است.  . با توجه به اینکه سود کشاورزان کاکائو به شدت کم است، آن‌ها نیز عرضه این دانه را کاهش دادند.

علاوه بر نگرانی در مورد منابع فیزیکی کمیاب، فشارها در بازار مالی نیز در حال افزایش است، جایی که برخی از معامله گران معاملات آتی را برای محافظت در برابر دارایی های فیزیکی فروخته اند. اما در حالی که منتظر سررسید قراردادها هستند، برای پاسخگویی به زیان‌های مشتقه، به پول نقد نیاز دارند و در یک بازار رو به رشد، مجبور به بستن موقعیت‌های فروش کوتاه مدت میشوند که به تقویت رالی کمک می‌کند.

چارت قیمتی کاکائو

معاملات آتی در روز سه شنبه در نیویورک تا 4.5 درصد افزایش یافت و به 10080 دلار رسید – سطحی که تا چند ماه پیش غیرقابل تصور به نظر می رسید.

شکلات‌سازان و گرانی کاکائو

رشد قیمتکاکائو برای مصرف‌کنندگان خبر بدی است  زیرا شکلات‌سازها بایدهزینه‌های خود را جبران کنند یا  شکلات هایکوچک‌تر یا کمتریبفروشند .

این خطر وجود دارد که وضعیت عرضه بدتر هم بشود زیرا. قوانین اتحادیه اروپا – با هدف جلوگیری از فروش محصولاتی که جنگل‌ها را تخریب می‌کنند – ممکن است تامین منابع را برای شکلات‌سازان این اتحادیه سخت‌تر کند

تولیدکنندگانی، مانند برزیل و اکوادور، به دنبال افزایش تولید هستند، اما باید توجه داشت که چندین سال زمان می‌برد که درختان کاکائو به باردهی برسند. سازمان بین المللی کاکائو پیش بینی کرده است که نسبت ذخایر به آسیاب در این فصل به کمترین میزان در بیش از چهار دهه گذشته خواهد رسید که منعکس کننده موقعیت نامطمئن بازار است.

در لندن به دلیل رشد قیمت کاکائو شاهد افزایش دوبرابری تعداد معامله گران این دارایی هستیم.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید