بحران بنزین در کشور / نماینده مجلس : واردکننده بنزین شدیم !

بحران بنزین در کشور / نماینده مجلس : واردکننده بنزین شدیم !

کاظم دلخوش ضمن ابراز مخالفت درباره اختصاص بنزین به خانوارها در برنامه هفتم توسعه، گفت: روزانه بالغ بر 30 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کنیم که هزینه سنگینی برای کشور دارد.

مردادماه سال جاری بود که زمزمه‌های رشد مصرف بنزین در کشور شنیده شد. هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، با بیان اینکه در حال حاضر 122 میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور است، گفت: با توجه به ظرفیت پالایشگاه‌های کشور، در زمینه مدیریت سوخت وضعیت مناسبی نداریم. همچنین فلاحتیان افزود: در رابطه با سفرهای تابستانی جلساتی در شرکت ملی پخش برگزار شده است تا کمترین مشکل را در این زمینه داشته باشیم.

پس از اظهارات فلاحتیان، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش از تولید 115 میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و اظهار کرد که با وجود رشد 13 درصدی مصرف بنزین در کشور، مشکلی برای تامین سوخت نداریم.

اما در شهریورماه، علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت : سقف مصرف روزانه بنزین در کشور با ثبت رقم 137 میلیون لیتر شکسته شد. همچنین نژادعلی میانگین مصرف بنزین در شهریورماه سال جاری را 122 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش یافته است.

با توجه به ظرفیت پالایشگاه های کشور و میزان مصرف سوخت وسائل نقلیه، به نظر می رسد که یک ناترازی دیگر به سایر ناترازی های کشور اضافه شده است. با توجه به شروع مهرماه و افزایش حجم تردد ها در کلان شهرها، رشد بیش از پیش مصرف بنزین در کشور دور از انتظار نیست.

در همین رابطه، کاظم دلخوش، نماینده مجلس شورا اسلامی، با انتقاد از دولت در رابطه با عدم تعیین تکلیف بنزین در برنامه هفتم توسعه، گفت : در حال حاضر روزانه بیش از 30 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کنیم که بار مالی زیادی برای کشور دارد.

با توجه به قیمت بنزین در بازارهای جهانی و میزان واردات ایران در ماه های گذشته، انتظار داریم که واردات بنزین برای کشور، ماهانه 1 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. با توجه به رشد تولید خودرو و زمزمه واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور، این میزان افزایشی خواهد بود.

برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • تقصیر خودتان هست که به اندازه کافی پالایشگاه نزدین و خودرو های بی کیفیت تولید میکنین