بازگشایی نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت

بازگشایی نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت
خلاصه اخبار

فهرست عناویندر پی ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی بورس، مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت که به مدت ۳۰ ماه، متوقف بودند، به زودی برگزار خواهد شد. به گفته کارشناسان، این موضوع، موج جدیدی از عرضه‌ها را در بازار سرمایه، ایجاد می‌کند. در ادامه این گزارش، طرح سهام عدالت و روش‌های مدیریت آن، بازگشایی نماد شرکت‌های […]

در پی ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی بورس، مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت که به مدت ۳۰ ماه، متوقف بودند، به زودی برگزار خواهد شد. به گفته کارشناسان، این موضوع، موج جدیدی از عرضه‌ها را در بازار سرمایه، ایجاد می‌کند. در ادامه این گزارش، طرح سهام عدالت و روش‌های مدیریت آن، بازگشایی نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت و موج جدید عرضه‌‌هایی که به دنبال بازگشایی این نمادها در بازار سرمایه ایجاد می‌شود را بررسی می‌کنیم.

سهام عدالت چیست؟

طرح سهام عدالت از دولت نهم اجرا شد و دولت با اجرای این طرح، قصد داشت که اقشار کم‌ درآمد و دهک‌های پایین جامعه در سهام‌داری و سودآوری شرکت‌های بورسی، شریک شوند و این گونه دولت به شیوه‌ای برای طبقه ضعیف جامعه، امکان سرمایه‌گذاری بلند مدت را فراهم نمود تا افراد این قشر هم بتوانند در آینده از سود این سرمایه‌گذاری، بهره‌مند شوند.

برای دنبال کردن اخبار سیگنال را نصب کنید

روش‌های مدیریت سهام عدالت چیست؟

برای مدیریت سهام عدالت، دو روش وجود داشت که شامل مستقیم و غیرمستقیم می‌شد. در روش مستقیم، مدیریت سهام عدالت بدون هیچ گونه واسطه به خود فرد سهام‌دار منتقل می‌شد و در روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت، سهام‌دار، مدیریت و مالکیت این سهام را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کرد.

 به عبارت دیگر در روش مستقیم، مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام عدالت بر عهده خود سهام‌دار است و در روش غیر مستقیم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان، مسئولیت مدیریت سهام عدالت افراد را بر عهده دارند و سود ماهیانه از سهامی که تحت مدیریت آن‌ها است، برای افراد واریز می‌شود.

آیا بازگشایی نمادهای شرکت‌های استانی سهام عدالت انجام خواهد شد؟

در اسفند ماه سال ۹۹، با تصویب شورای عالی بورس، نمادهای شرکت‌های استانی متوقف شدند و قرار بر این بود که این نمادها بعد از برگزاری مجامع مربوط به انتخاب هیئت مدیره، بازگشایی شوند؛ اما با توجه به این که مدل معینی برای این کار وصول نشده بود تا امروز، شاهد توقف این نمادها بوده‌ایم.

بر همین اساس و با توجه به عدم برگزاری مجامع مالی در دو سال گذشته و بعلاوه عدم تصویب صورت‌های مالی در مجمع سهام‌داران، همه نمادهای شرکت‌های استانی، متوقف هستند. از طرف دیگر باید به این نکته هم اشاره کنیم که قبل از آزادسازی سهام عدالت (قبل از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹)، افرادی که مدیریت این شرکت‌ها را در اختیار داشتند، انتخاب شده بودند و لازم است که مجمعی در خصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید هم برگزار شود.

سرانجام بعد از دو سال، به تازگی مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین مصوبات شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت، اظهار نمود: جلسات شورای عالی بورس به صورت ماهانه برگزار می‌شود و مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بر اساس مدلی که شورای عالی بورس، تصویب نموده است، برگزار خواهد شد. در نتیجه بعد از برگزاری مجامع، نمادها با مصوبه شورای عالی بورس، بازگشایی خواهند شد چرا که نماد این شرکت‌ها اساساً با مصوبه شورای عالی بورس، متوقف شده بود. علاوه بر این، در صورتی که مصوبه شورای عالی بورس، ابلاغ شود احتمالاً تا پایان فصل تابستان، مجمع دو شرکت استانی سهام عدالت به صورت پایلوت، برگزار خواهد شد.

موج جدید عرضه‌ها در بورس از راه می‌رسد؟

با وجود این که لزوم بازگشایی نماد شرکت‌های استانی در بورس که تنها نمادهای متوقف در بورس هستند امری ضروری است؛ اما بعد از بازگشایی این نمادها، موج جدیدی از عرضه در بازار سرمایه ایجاد خواهد شد که این موضوع همواره یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه بوده است.

لازم به ذکر است که با توجه به مصاحبه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اشاره وی به برگزاری مجامع شرکت‌های استانی تا پایان فصل تابستان، این طور به نظر می‌رسد که می‌توانیم شاهد بازگشایی این نمادها در پاییز سال جاری باشیم. در حال حاضر با توجه به این که این نمادها در مدت زمان طولانی بسته بودند، این امر طبیعی است که بسیاری از دارندگان این سهام بعد از بازگشایی، قصد فروش آن‌ها را داشته باشند که با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، به نظر می‌رسد که این روند، موج جدیدی از عرضه‌ها را در این بازار کم عمق، پدید آورد و شرایط بازار سرمایه را به گونه‌ای دیگر رقم بزند.

برچسب‌ها