بازسازی غزه و چالشی بزرگ به نام گذرگاههای بسته/ هزینه و زمان مورد نیاز چقدر است؟
تهران- ایرنا- العربی الجدید گزارش داد: چالش بزرگ نوار غزه در میان آوار خانه ها، کارخانههای ویران شده و مدارسی که تبدیل به پناهگاه شدهاند، نه بازسازی، بلکه بسته بودن گذرگاه ها است.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از العربی الجدید،به نظر میرسد که مشکل بازسازی نوار غزه، مسائل مالی است اما واقعیت اوضاع، پیچیدگیهای عمیق تری را نشان میدهد و آن بسته بودن گذرگاههاست و این بارزترین مانع در مسیر هر پروژه بازسازی است.
کارشناسان بر این باور هستند که راه اندازی گذرگاهها به شکل منظم و پایدار چالشی بزرگ است و بدون آن تلاش های بازسازی به شکل وعدههای محقق نشده باقی خواهد ماند.
اسرائیل در طول سالهای محاصره غزه اکثر گذرگاه ها را بسته و تنها گذرگاه «کرم ابوسالم» در جنوب غزه را باز گذاشته که حداقل نیاز دو میلیون و چهار صد هزار فلسطینی ساکن این منطقه را برآورده می کند.
طبق برآوردهای بین المللی، روند بازسازی غزه حدود هفت تا 10 سال در صورتی که پول باشد و گذرگاهها هم پیوسته باز باشند و در صورتی که محدودیت برای ورود مواد اساسی مانند سیمان، آهن و تجهیزات سنگین باشد، بیش از پانزده سال به درازا خواهد انجامید. شبکه های آب، برق، راهها، مدارس، بیمارستان، مراکز صنعتی و کارخانهها و خانهها همه باید بازسازی شود.
معاون رئیس کمیته اضطراری وزارت مشاغل و مسکن نوار غزه به العربی الجدید گفت: شمار واحدهای آسیب دیده از 500 هزار واحد فراتر می رود. 200 هزار واحد به شکل کلی آسیب دیده و 100 هزار واحد به شکل کلی ویران و غیرقابل استفاده شده و 200 واحد دیگر به شکل جزئی آسیب دیده است. این ارقام فاجعه انسانی بی سابقه است.
«محمد عبود» افزود: هزینه بازسازی بخش مسکن به تنهایی 15 میلیارد دلار نیاز دارد. طبق برآوردها، برای بازسازی کل غزه هم به بیش از 50 میلیارد دلار نیاز است.
وی با اشاره به طرح های مدنظر وزارت مشاغل و مسکن که شامل طرح های کوتاه مدت شش ماه و یکساله و طرحهای بلندمدت سه تا چهار ساله است؛ اجرای این طرحها را منوط به بازگشایی گذرگاهها به شکل دائمی و اجازه دادن به ورود مصالح ساختمانی بدون قید و شرط به همراه تجهیزات آواربرداری دانست.
منبع: ایرنا