بازار دوج‌کوین به دست نهنگ‌ها اداره می‌شود

بازار دوج‌کوین به دست نهنگ‌ها اداره می‌شود

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

صعود بی‌اساس؟

روز گذشته بازهم رمزارز دوج‌کوین(DOGE) نبض بازار را به دست گرفت و باعث سروصدای زیادی شد. این رمزارز که ابتدا کار خود را به عنوان یک شوخی آغاز کرده بود، اکنون توانسته با آغاز یک روند صعودی و رسیدن به نقطه‌ی 0/69 دلار برای هر واحد DOGE، از سدریپل(XRP) عبور کرده و به چهارمین رمزارز بزرگ بازار از لحاظ سرمایه‌ی در حال گردش تبدیل شود.

با این حال گزارشاتی در رابطه با وضعیت بازار دوج‌کوین منتشر شده که نشان می‌دهد این روندی صعودی ممکن است آنگونه که به نظر می‌رسد سالم و مفید نباشد. علی‌رغم وجود شور و هیجان پیرامون دوج‌کوین(و چهره‌ی برجسته‌ی پشت آن یعنی ایلان ماسک) داده‌های منتشر شده در رابطه با بازار این رمزارز نشان می‌دهد که تعداد کاربران این شبکه‌ی بلاک‌چینی پایین بوده و کسانی که از آن استفاده می‌کنند بخش قابل توجهی از شبکه را در دستان خود دارند.

به عنوان مثال گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد حجم مبادله‌ی شبکه‌ی دوج‌کوین در روز سه‌شنبه چیزی بالغ بر 56 میلیارد دلار بوده است. این رقم 70 درصد بیشتر از شبکه‌ی بیت کوین(حدود 34 میلیارد دلار) و 260 درصد بیشتر از شبکه‌ی اتریوم(حدود 16 میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

Dogecoin داژکوین دوج‌کوین ایلان ماسک
دوج‌کوین

با بررسی هرچه بیشتر داده‌های زنجیره‌ای مربوط به دوج‌کوین، درمیابیم که علی‌رغم حجم مبادله‌ی بسیار بالای این شبکه‌ی رمزارزی، این ارقام تنها به واسطه‌ی تعداد بسیار کمی تراکنش به این نقطه رسیده است.

تراکنش‌های مشکوک

طبق داده‌های منتشر شده توسط پلت‌فرم بیت‌اینفوچارت(Bitinfocharts)، روز گذشته چیزی حدود 1/4 میلیون تراکنش در شبکه‌ی اتریوم صورت گرفته است، درحالیکه این رقم برای بیت کوین 300 هزار تراکنش اعلام می‌شود. این درحالیست که تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه‌ی دوج‌کوین تنها 75 هزار تراکنش بوده و با مقایسه‌ی این اعداد به یک شکاف بزرگ می‌رسیم.

این درحالیست که هنگام بررسی میانگین ارزش تراکنش‌های شبکه‌ی دوج‌کوین در روز چهارشنبه در متوجه می‌شویم که این عدد تقریباً دو برابر رقم ثبت شده برای بیت کوین است. میانگین ارزش تراکنش‌های شبکه‌ی دوج‌کوین در روز چهارشنبه حدود 800 هزار دلار تخمین زده می‌شود، درحالیکه این رقم برای بیت کوین 420 هزار دلار اعلام شده است.

Dogecoin داژکوین دوج‌کوین ایلان ماسک
بازار دوج‌کوین در دست نهنگ‌هاست

در صورت مقایسه‌ی این آمار و ارقام با شبکه‌ی اتریوم، با تصاویر وحشتناک‌تری روبرو خواهیم شد؛ زیرا میانگین ارزش تراکنش‌های شبکه‌ی دوج‌کوین علی‌رغم اینکه تنها 5 درصد تراکنش‌های شبکه اتریوم را تشکیل می‌دهد، بیش از 8 هزار درصد بالاتر می‌باشد.

این ارقام با در نظر گرفتن این واقعیت که یک آدرس منفرد به تنهایی 28 درصد کل شبکه‌ی دوج‌کوین را در اختیار دارد، درحالیکه مجموعاً 12 آدرس حدود 67 درصد DOGE موجود در بازار را نگهداری می‌کنند، مشخص می‌شود که رمزارز دوج‌کوین دقیقاً همان قهرمانی نیست که طرفداران ایلان ماسک به آن دلخوش کرده‌اند.

داژکوین رها شده است

اخیراً گزارشی توسط گلکسی دیجیتال(Galaxy Digital) منتشر شده که نشان می‌دهد شبکه‌ی رمزارزی دوج‌کوین به عنوان یک پروژه‌ی رمزارز واقعی از عدم توسعه و پیشرفت رنج می‌برد.

در بخشی از این گزارش که با نام «دوج‌کوین: صادق‌ترین شیت‌کوین بازار» منتشر شده است، این واقعیت توضیح داده می‌شود که مخزن دوج‌کوین در پلت‌فرم گیت‌هاب(GitHub جایی که بروزرسانی‌ها و کد جدید بلاک‌چین توسط توسعه‌دهندگان ارائه می‌شوند) از سال 2017 تا به امروز دست نخورده باقی مانده و تقریباً هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

علاوه بر این، تعداد گره‌های کاملاً همگام‌سازی شده(رایانه‌هایی که نسخه‌هایی از بلاک‌چین دوج‌کوین را اجرا می‌کنند) تنها 26 درصد مجموع گره‌های فعال بوده و نشان می‌دهد که تعداد افرادی که مایل به حفظ امنیت و تداوم فعالیت بلاک‌چین دوج‌کوین هستند، بسیار اندک می‌باشد.

جهش قیمت در شهر ارواح

با تمام این تفاسیر، گرچه زیرساخت‌های شبکه‌ی دوج‌کوین همانند یک شهر ارواح به نظر می‌رسد، نمی‌توان این واقعیت آشکار را نادیده گرفت که این رمزارز بهترین عملکرد در میان دارایی‌های دیجیتال بازار طی هفته‌های گذشته را نشان داده است. از ابتدای ماه ژانویه تا به امروز، رمزارز DOGE بالغ بر 14 هزار درصد افزایش ارزش را برای کاربران خود به ارمغان آورده است.

Dogecoin داژکوین دوج‌کوین ایلان ماسک
نمودار تغییرات قیمت دوج‌کوین طی سه ماه گذشته تا به امروز

لازم به یادآوری است که قیمت فعلی دوج‌کوین(یعنی 0/69 دلار برای هر واحد) دقیقاً همان هدف قیمتی است که توسط مبادله‌گران پلت‌فرم رددیت(Reddit) مدتی قبل تعیین شد و آن‌ها اعلام کردند که قصد دارند تا این سطح دوج‌کوین را به صورت مصنوعی پامپ کنند.

البته در ابتدا قرار بود که این قیمت تا تاریخ 20 آوریل محقق شود. با این حال دوج‌کوین در این تاریخ تنها تا نقطه‌ی 0/40 دلار افزایش ارزش داشت و نتوانست ارقام بالاتری را به ثبت برساند. تنها چند هفته بعد همزمان با تداوم روند صعودی بازار رمزارز، این هدف محقق شد. مبادله‌گران اعلام می‌کنند که هدف نهایی آن‌ها افزایش قیمت دوج‌کوین تا 1 دلار برای هر واحد DOGE می‌باشد.

یک شوخی مضحک

در بخش‌هایی از گزارش گلکسی دیجیتال آمده است «دوج‌کوین همیشه یک شوخی بوده و این شوخی روز به روز مضحک‌تر می‌شود».

الکس تورن(Alex Thorn) رئیس بخش تحقیقات گلکسی دیجیتال و همچنین نویسنده‌ی این گزارش در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با تمجید از دوج‌کوین به دلیل عدم تظاهر، توضیح می‌دهد که ارزش لحظه‌ای این دارایی به اعلامیه‌های توسعه‌دهندگان آن و یا وعده‌ی پیشرفت زیرساخت‌های شبکه گره نخورده است و تغییرات قیمت DOGE تنها به دلیل ایجاد واکنش در بازار بوجود می‌آید.

نظر شما در رابطه با وضعیت زیرساخت و بازار رمزارز دوج‌کوین چیست؟ آیا این شبکه‌ی رمزارزی به دست نهنگ‌ها اداره شده و به زودی شاهد فروپاشی ناگهانی آن خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • با سلام ممکن است از نظر تحلیلی موارد فوق صحیح باشد اما دوراز انتظار است فردی مانند ایلان ماسک صرفا بخواهد از طریق نوسانگیری آنهم نامناسب و اینقدر آشکار وارد این بازی شود.حس من است با توجه به شناخت ایشان و نوع دیدگاه سرمایه گذاری ایشان برای این رمز ارز برنامه ایی دارد

    • به نظر من ایلان ماسک یک کلاهبردار حرفه ای و یک گرگ در لباس میش هست!!

  • به نظرم دوج تا یک دولار میاد و تو دو روز بعد ریزش سنگینی رو شاهد هستیم