بازار تایر ژاپن در سالی که گذشت
حجم فروش بازار لاستیک ژاپن در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱۹میلیون و ۳۲ هزار حلقه میلیون بود و پیشبینی میشود بین سالهای ۲۰۳۰-۲۰۲۴ حدود ۱.۸درصد رشد کند.
برای چند سال، ژاپن یک قطب خودرویی بوده و جایگاه خود را به عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو در سراسر جهان در سال گذشته حفظ کرده است.
ویژگی این تسلط عمدتا با حضور گسترده خودروسازان مشهور مانند تویوتا، هوندا و نیسان است که تولید ثابت را تضمین کرده است. 25مارس، انجمن تولیدکنندگان لاستیک ژاپن ارقام مصرف تایر در سال 2023 و پیشبینی مصرف لاستیک جدید در سال 2024 را اعلام کرد که منعکسکننده ارقام نهایی است.
بر اساس این گزارش، مصرف واقعی لاستیک جدید در سال 2023 برابر با 982 هزار و 290 تن بوده که 3.4 درصد نسبتبه سال قبل کاهش داشته اس اما برای سال جاری رقم 212 هزار و 40 تن که برابر با 2.9 درصد میشود پیشبینی برای افزایش درنظر گرفته شده است.
این کشور خانه تولیدکنندگان پیشرو جهانی تایر، مانند یوکوهاما، بریجستون، سومیتومو و چند برند معتبر دیگر است که بهدلیل مهندسی پیشرفته و طراحیهای پیشگامانه خود بهطور گسترده شناخته شدهاند.
ازآنجایکه صنعت خودروسازی ژاپن به دنبال تنوع بخشیدن به تلاشها و جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی است، سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه افزایش یافته است که منجر به پیشرفت در فناوری تایر میشود.
همکاریها و مشارکتهای بین شرکتهای خودروسازی و سرمایهگذاران بالقوه به تولیدکنندگان لاستیک نیز گسترش مییابد و در نتیجه نوآوری و رقابت در بازار را افزایش میدهد. علاوهبر این، پذیرش شتابان خودروهای الکتریکی، که زمانی بهعنوان یک ضعف در نظر گرفته میشد، راههایی را برای تولیدکنندگان تایر برای سرمایهگذاری بر تقاضای فزآینده برای لاستیکهای تخصصی خودروهای برقی افزایش داده است و درنتیجه چشماندازهای سودآوری را برای صنعت تایر ژاپن تا سال 2030 ایجاد میکند.
رقابت شدید سایر تولیدکنندگان تایر آسیایی و خودروسازان ژاپنی در انتقال به خودروهای الکتریکی با چالشهایی مواجه هستند. بهعنوانمثال، هیچ خودروسازی از ژاپن نمیتواند در بین 20 سازنده برتر خودروهای برقی در سطح جهان قرار گیرد و این به عقبماندگی آنها در زمینه تایرهای برقی اشاره دارد.
علاوهبر این، این کشور با رقابت شدید تولیدکنندگان تایر در سایر کشورهای آسیایی روبهرو است، جایی که هزینههای تولید اغلب پایینتر است. این رقبای منطقه ای قیمت های رقابتی را ارائه میدهند و بر شرکت های تایر ژاپنی فشار میآورند تا محصولات خود را افزایش دهند و کارآیی هزینه را بهبود بخشند و رشد بازار را به چالش بکشند.
مرجع: اخبار خودرو