انقباض در بازار خودرو کره‌ جنوبی

انقباض در بازار خودرو کره‌ جنوبی
خلاصه اخبار

فروش خودروهای داخلی هیوندای در مارس ۲۰۲۴ نسبت‌به سال گذشته ۱۶درصد کاهش یافت. این کاهش به‌دلیل روزهای کاری کمتر، کاهش فروش خودروهای الکتریکی و مقایسه سخت با رکورد فروش مدل‌های جدید مانند گرنجور و کنا در مارس ۲۰۲۳ است.

خودروسازان کره‌جنوبی در پایان ماه مارس سال جاری میلادی 365 هزار و 497 دستگاه خودرو تولید کردند که نشان‌دهنده افزایش 22درصدی نسبت به ماه قبل است. با این حال، این میزان نسبت‌به مارس سال گذشته، 11درصد کاهش داشته، علاوه بر این حجم فروش در مارس 2024 با 26درصد افزایش نسبت‌به یک ماه قبل به 395 هزار و 737 دستگاه در مارس 2024 رسیده است.

واکنش به افت 8درصدی

کاهش تقاضای داخلی و صادرات به دلیل رکود اقتصاد و کمبود روزهای کاری بر عملکرد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل تاثیر گذاشته است و تقاضای داخلی در ماه مارس سالانه 12درصد کاهش یافت. این کاهش به دلیل تضعیف احساسات مصرف کننده و کمتر شدن روزهای کاری نسبت‌به سال گذشته و همچنین رکود در بازار خودروهای برقی است.

صادرات خودروهای تمام‌شده برای دوماه متوالی ادامه یافت و در ماه مارس به 6.17 میلیارد دلار رسید. این نشان‌دهنده کاهش 5درصدی نسبت به مارس 2023 در سال است که عمدتا ناشی‌از عملکرد بالای صادرات در سال قبل است. با این حال، صادرات به آمریکای‌شمالی، بزرگ‌ترین بازار، همچنان قوی باقی ماند.

فشار اصلی بر هیوندای

فروش خودروهای داخلی هیوندای در مارس 2024 نسبت‌به سال گذشته 16درصد کاهش یافت. این کاهش به‌دلیل روزهای کاری کمتر، کاهش فروش خودروهای الکتریکی و مقایسه سخت با رکورد فروش مدل‌های جدید مانند گرنجور و کنا در مارس 2023 است.

خودروهای فروخته‌شده در داخل حدود 620504 دستگاه بوده است. با این حال، صادرات در مارس 2024 نسبت‌به سال گذشته 4‌درصد رشد داشته است. این احتمالا به‌دلیل کارکرد مجدد کارخانه‌ها و فروش قوی مدل‌های محبوب مانند آوانته، سوناتا، کونا و شاسی‌بلندهایی مانند ایونیک5، پالاسید و توسان است. هیوندای در مارس 2024 در مجموع 102هزار و 926 دستگاه صادر کرد.

برادر کوچک‌تر

کیاموتورز در ماه مارس شاهد افزایش تولید و فروش بود. با این حال، به‌رغم این روند مثبت، فروش کلی به‌دلیل روزهای کاری کمتر در مارس 2024 در مقایسه با مارس 2023 و ارقام فروش بالای این ماه کمتر از عملکرد سال قبل بود. در نتیجه، فروش داخلی کیا موتورز در مارس 2024 با 7.6درصد کاهش سالانه به 490هزار و 112 واحد رسید.

موفقیت برای گزینه سوم

امسال یک شرکت خودروسازی کره‌ای پشت دو خودروساز مطرح هیوندای و کیا در مسیر موفقیت قرار گرفته است. این شرکت، سانگ‌یانگ است که خودرو شاسی‌بلند سنتی جدیدش به نام «تورس» هر ماه رکورد فروش جدیدی را ثبت می‌کند.

در ماه گذشته اکتبر، تورس با فروش 13,156 دستگاه در بازار داخلی و صادرات، رشد 177درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرد. با این حساب، سانگ‌یانگ از یک شرکت در آستانه ورشکستگی به یک شرکت پرفروش تبدیل شده است. اما درحال‌حاضر، این شرکت در یک چهارراه مهم قرار گرفته است.

سانگ‌یانگ نمی‌تواند تنها به خودرو تورس متکی باشد، بنابراین باید ببینیم این شرکت باید کاری انجام دهد. درحال‌حاضر، سانگ‌یانگ پس از هیوندای و کیا، موفق‌ترین شرکت خودروسازی داخلی در کره‌جنوبی است. تقاضا برای خرید تورس حدود 60هزار دستگاه است که رقم بسیار بالایی به حساب می‌آید. تا ماه اکتبر، فروش انباشته این خودرو در بازار داخلی به 15,833 دستگاه رسیده است که در میان سایر شرکت‌های داخلی، عملکرد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. اما برخی نگران هستند سانگ‌یانگ نتواند این موفقیت را ادامه دهد.

یک منبع صنعتی گفت: «سانگ‌یانگ با تورس موفق شده است، اما برای موفقیت بیشتر، نمی‌تواند تنها به یک محصول متکی باشد.»

در واقع، تنها منبع درآمد اصلی سانگ‌یانگ درحال‌حاضر همان خودرو تورس است. در گذشته این شرکت گاهی چند سال با تکیه بر موفقیت یک محصول ادامه می‌داد، بدون تغییر چشمگیری در فروش.

اما مشتریان نگران این هستند که تورس نیز همین روند را دنبال کند. یکی از مشتریان گفت: «به جای خودروهای شهری، بهتر است سانگ‌یانگ بر خودروهای شاسی‌بلند سنتی تمرکز کند.»

سانگ‌یانگ اعلام کرده است که در 3سال آینده، 3مدل خودرو برقی معرفی خواهد کرد. اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. پیش‌از تورس، سانگ‌یانگ خودرو برقی وراندوایموشن را معرفی کرد چندان برای مشتریان جذاب نبود. اما این شرکت قرار است با همکاری شرکت خودروسازی برقی BYD چین، محصولات برقی جدیدی را ارائه دهد که انتظار می‌رود از کیفیت بهتری نسبت‌به کوراندو ایموشن برخوردار باشند.

اخیرا در برخی انجمن‌های آنلاین، تصاویری از یک نسخه احتمالا برقی از تورس دیده شده که انتظارات را برای این مدل افزایش داده است. یک منبع صنعتی پیش‌بینی می‌کند که در نیمه اول سال 2024، یک مدل پیکاپ و یک نسخه برقی از کوراندو قدیمی نیز از سانگ‌یانگ عرضه شود.

گرچه تلاش این شرکت برای ارائه انواع مختلف سیستم‌های محرکه ستودنی است، اما برای جلوگیری از تکرار اشتباه‌های گذشته، باید از محصولات موفق خود به درستی حمایت کند و به‌طور مستمر پیشرفت کند.

چالش لاکچری‌ها

بر پایه گزارش‌ها فروش شرکت‌های بنتلی، پورشه و رولزرویس در کره‌جنوبی افت شدیدی را تجربه کرده است. گویا این کاهش ربطی به تعداد عرضه یا کاهش توان مالی خریداران ندارد و به پلاک این خودروها برمی‌گردد. از ابتدای سال 2024 میلادی وزیر منابع زمینی، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل این کشور اعلام کرد قوانین تازه‌ای را برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی شرکت‌ها، اندیشیده است.

بر پایه گزارش‌های «کره‌تایمز»، مالکان کسب‌وکارها برای فرار مالیاتی، به تهیه سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس به نام شرکت خود روی آورده بودند که انجام آن با قانون جدید دشوار می‌شود.

بر پایه قانون پیشین، مالکان کسب‌وکارهای کره‌ای می‌توانستند خودروهای خاص را خریداری کنند و از آن‌ها به نام شرکت نگهداری کنند و به این‌ترتیب، از پرداخت مالیات‌های اضافه‌ای که نگهداری شخصی خودروها به‌همراه دارد، دوری کنند. اما قانون تازه خودروسازان را موظف می‌کند تا برای محصولات گران‌تر از 80 میلیون وون (معادل 57 هزار و 800 دلار) از پلاک مخصوص سبز رنگ استفاده کنند.

پس اگر کسی با خودرو لوکس شرکتی به سفرهای شخصی بپردازد، به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود و درنهایت مالک را به پرداخت مالیات و ثبت مالکیت خصوصی خودرو مجبور می‌کند. اما این مساله روی دیگری هم دارد و آن، واکنش منفی مالکان کنونی خودروهای گران‌ در کره‌جنوبی است

مرجع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *