انس پسته چیست؟

انس پسته چیست؟

انس پسته چیست؟

به گزارش سیگنال به نقل از اخبار رسمی، انس واحد اندازه‌گیری فلزات گران‌بها مثل طلا، نقره، پلاتین است؛ اما انس علاوه بر واحد اندازه‌گیری فلزات گران‌بها در خرید و فروش پسته هم کاربرد دارد.عدد انس یکی از مهم‌ترین پارامترهای قیمت‌گذاری پسته است.

انس در صنعت پسته نشان‌دهنده درشتی و ریزی پسته است. برای تعیین انس در پسته از یک وزنه 142 گرمی استفاده می‌شود. در صنعت پسته واحد 142 گرم یک واحد شناخته‌شده و رایج در سطح جهانی است.

نحوه انس گیری پسته

ابتدا مقدار 142 گرم پسته از کل توده پسته به صورت رندوم جدا می‌کنند، سپس پسته‌ها را به دسته‌های پنج‌تایی تقسیم می‌کنند. هر دسته پنج‌تایی یک انس است و با شمردن دسته‌های پنج‌تایی به عدد انس پسته می‌رسد.

«مثلاً 142 گرم پسته را جدا کردیم و بعد25 دسته پنج‌تایی پسته، حاصل از 142 گرم تقسیم شد سپس انس این پسته‌ها 25 است. انس پسته نسبت عکس به قیمت پسته دارد؛ یعنی هرچه انس پسته کمتر باشد ارزش و قیمت پسته بالاتر است.»

از آنجایی‌که پسته‌های اکبری و پسته‌های کله قوچی درشت هستند، از انس کمتری و در نتیجه از قیمت بالاتری برخوردار هستند. پسته‌های ریز مثل رقم فندقی از انس بالای برخوردار هستند به همین دلیل از قیمت پایین‌تری برخوردارند.

انس گیری پسته‌های دهان بسته یا کور هم مثل پسته‌های خندان است.

برچسب‌ها
نظرات کاربران