افت شدید قیمت تخم‌مرغ در بازار/ نگرانی تولیدکنندگان بالا گرفت

افت شدید قیمت تخم‌مرغ در بازار/ نگرانی تولیدکنندگان بالا گرفت
خلاصه اخبار

اکوایران: قیمت تخم‌مرغ در بازار ایران با کاهش چشمگیری مواجه شده و در میادین میوه و تره‌بار تهران هر شانه 30 عددی به حدود 84 هزار تومان رسیده است. این افت قیمت که به دلیل کاهش تقاضا در فصل گرما، مازاد تولید و کاهش صادرات رخ داده و نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

به گزارش اکوایران، قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر افت زیادی در بازار مصرف کرده است، به طوری‌که هر کیلوگرم تخم مرغ در میادین میوه و تره بار تهران به 42 هزار تومان می‌رسد و در نتیجه هر شانه 30 عددی با توجه به وزن آن حداثر 84 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هرشانه تخم مرغ 30 عددی در بازار تا 75 هزار تومان کاهش یافته است؛ هرچندکه این محصول در برخی فروشگاه‌ها با قیمت‌های متفاوت و بالاتری به فروش می‌رسد.

به گزارش تسنیم، بنابر این گزارش کاهش قیمت تخم مرغ با ورود به فصل گرما امری طبیعی است و با کاهش تقاضا در فصل گرما قیمت این محصول نیز کاهش و علاوه بر این صادرات این محصول نیز کاهش می‌یابد زیرا تقاضای تخم مرغ در کشورهای اطراف نیز کاهش می‌یابد. 

بنابر این گزارش قیمت هرشانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار در حدود 135 هزار تومان و در بازار نیز تا به 190 هزار تومان نیز رسیده بود.

کاهش صادرات و بحران مازاد تولید

به گزارش تسنیم، حسین مهدی‌زاد، رئیس کارگروه طیور، آبزیان و زنبور عسل اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با این رسانه اعلام کرد که بازار تخم‌مرغ در شرایط مناسبی قرار ندارد و صادرات تخم‌مرغ به عراق کاهش یافته، چراکه این کشور به سمت تولید داخلی حرکت کرده است.

مهدی‌زاد با بیان اینکه افزایش تولید داخلی و هم‌زمانی مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز نیز بر این بازار تاثیرگذار بوده‌اند، افزود: در جلسه‌ای که روز گذشته با معاون وزیر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، موضوع خرید حمایتی تخم‌مرغ مطرح شد. اگر این خرید انجام نشود، در مدت کوتاهی -حدود 10 تا 15 روز آینده- تخم‌مرغ نیز به سرنوشت سیب‌زمینی دچار خواهد شد.

او هشدار داد: در صورت عدم حمایت از تولیدکننده داخلی، دولت ناچار خواهد شد با صرف هزینه‌های چند برابری اقدام به واردات کند؛ همان اشتباهی که در بخش سیب‌زمینی رخ داد. اگر آن زمان از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شد، می‌توانستیم با هزینه‌ای بسیار کمتر بازار را کنترل کنیم.

مهدی‌زاد در پایان تاکید کرد که حمایت به‌موقع از تولیدکننده، راهکار اصلی پیشگیری از بحران‌های مشابه در بازار محصولات کشاورزی است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا