عرضه اولیه ها در این مدت چقدر اصلاح کردند؟

عرضه اولیه ها در این مدت چقدر اصلاح کردند؟
خلاصه اخبار

بازار سرمایه بعد از ثبت قله های جدید از اواسط مرداد ماه وارد فاز اصلاحی شد و این وضعیت باعث شد تا قیمت سهام برخی شرکت ها افت های چند ده درصدی را تجربه کنند.

بازار سرمایه بعد از رشد سالهای اخیر و ثبت قله های جدید از اواسط مرداد ماه وارد فاز اصلاحی شد و این وضعیت باعث شد تا قیمت سهام برخی شرکت ها افت های چند ده درصدی را تجربه کند اما در مقابل برخی سهام تنها چند درصد افت کردند یا توانستند افت خود را تا حدی جبران کنند. اما عرضه اولیه ها در این بازه چطور عمل کردند؟

با شروع سال 99 روند عرضه اولیه شرکت ها سرعت زیادی پیدا کرد تا جایی که در برخی هفته های، تیر و مرداد امسال شاهد عرضه اولیه دو شرکت به صورت همزمان بودیم، اتفاقی که تا کنون سابقه نداشته است. همین افزایش تعداد عرضه اولیه ها در کنار تمایل اکثر سهامداران به شرکت در آن ها باعث شد تا سهام این شرکت ها راه خود را به پورتفوی اکثر ما پیدا کند. اما عرضه اولیه ها هم از ریزش بورس بی نصیب نماندند و با شروع اصلاح، تعداد زیادی از آن ها صف های خرید خود را از دست دادند یا متعادل شدند. این پایان کار نبود و حتی برخی از این سهام همراه با بقیه بازار، افت های چند ده درصدی را تجربه کردند. در ادامه وضعیت عرضه اولیه های امسال را بر اساس رفتاری که در برابر این اصلاح، از خود بروز داده اند دسته بندی کنیم.

دسته اول | همچنان در صف خرید

سهامی که در این دسته قرار می‌گیرند رکورد شکن هایی هستند که چه در روزهای اوج بازار و چه در زمان اصلاح، همواره صف خرید بوده‌اند. در این بین شصدف با رکورد 140 صف خرید متوالی (معادل 230 روز ) پرچم دار گروه است. البته این را هم در نظر داشته باشید که عرضه اولیه‌های این گروه نقدینگی چندانی نمی‌خواستند و در نتیجه سود آن‌ها از نظر ریالی چندان دندانگیر نبوده است.

نمادتعداد روزهای صف خریددرصد سود نسبت به روز عرضهمبلغ سود در صورت خرید حداکثر سهمیه (ریال)
شصدف1406.5585642
غگیلا10027.5956841
ولپارس7035.4885462
رافزا64287051
شاروم38196.73203132
گدنا31128.9877812

دسته دوم | همراه با بازار، در حال ریزش!

در این دسته سهم هایی قرار می‌گیرند که همراه با بازار اصلاح کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. شاید برای سهم‌های این دسته دو عدد جالب توجه باشد؛ یکی ماکزیمم درصد سودی که نماد در سقف قیمتی به آن رسیده و دیگری سود فعلی نماد نسبت به روز عرضه.

نمادبیشترین سود نسبت به قیمت عرضه (درصد)سود فعلی نسبت به قیمت عرضه (درصد)
پیزد257140
وپویا340183
آبادا12520
بگیلان619
غزر11414
امین706.8
ثبهساز12354
بپیوند6910
وسپهر7040
سیتا1099

دسته سوم | سهام عادی

اسم این دسته از عرضه اولیه‌ها را سهام عادی گذاشتیم، چرا که این سهام بعد از رشد اولیه؛ هم اصلاح داشته‌اند، هم رشد. در نتیجه عملاً سرد و گرم چشیده‌ی بازار شده‌اند و می‌توانیم مثل هر سهم دیگری به آن‌ها نگاه کنیم. برای این دسته سه عدد گزارش شده، این اعداد شامل رشد اولیه، اصلاح اولیه و رشد ثانویه است. دقت کنید که درصد اصلاح نسبت به اولین سقف قیمت و درصد رشد ثانویه از کف قیمت در مرحله اصلاح، تا قیمت آخرین معامله در روز جاری اندازه گیری شده است.

نمادرشد اولیه (درصد)اصلاح اولیه (درصد)رشد ثانویه (درصد)
صبا1263049
شستا9819.5164
آریا21636.516.75
زملارد1331519
ثامید57.518.235.86

(دقت کنید که آریا هنوز به سقف قیمتی مربوط به رشد اولیه نرسیده است. کلیه اعداد بر اساس نمودارهای تعدیل شده محاسبه شده است)

نتیجه گیری

در ماه های اخیر عرضه اولیه ها به خاطر دلایلی مثل سود دهی مناسب، ریسک کمتر نسبت به بقیه سهام و مواردی از این دست، مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند اما این سهام بدون ریسک نیستند. همانطور که مشاهده کردید رفتار این نمادها در شرایط مختلف تغییرات زیادی داشته. در نتیجه تصمیم گیری در مورد اینکه کی عرضه اولیه خود را بفروشیم سخت تر از چند ماه اول امسال شده است و دیگر نمی‌توان برای همه آن‌ها یک نسخه واحد پیچید. در حال حاضر تنها پیشنهادی که می‌توان در مورد این سهام داشت اینست که اگر به فکر فروش این سهام هستید، برای تصمیم گیری حتما علاوه بر وضعیت عمومی بازار و نمودار قیمت، به وضعیت گروهی که شرکت در آن فعالیت می کند و عملکرد شرکت از نظر سود و زیان هم توجه کنید.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سهامداران عزیز بزرگترین ضربه را خود شما دارین به بازار سهام میزنین وقتی شما بی دلیل وبدون منطق تا یه سهمی کمی اصلاح میکنه یا شایعه بی اصل واساسی بهتون میرسه شروع به عرضه بی رویه میکنین معلومه بازار میخوابه در حالی که اگه به علت نیازهم باید بفروشین کافیه صبر کنین سهم مثبت شد به وقتش اقدام به فروش کنید این یکی ازدلایل ریزش بی رویه بازار بورسه

  • چهار سهم ipo قیمتشون که نشون میده علنا تو رو روز روشن سر گردنه گران‌فروشی کردند. ربطی به روند بازار نداشت

  • سلام چطور متوجه شم ک سهامی ک دارم تو چه گروهی هستند؟

    • سلام، یکی از روش ها اینه که وارد اپلیکیشن سیگنال بشید، نماد مورد نظرتونو سرچ کنید و توی سربرگ کلیات به پایین صفحه مراجعه کنید، اونجا اسم صنعت و بازاری که شرکت در اون فعال هست ثبت شده

  • سلام وقتتون بخیر
    به نظرتون وقت فروش ثامید رسیده یا همچنان نگهش داریم؟

  • دلیل ریسک پیدا کردن عرضه اولیه در زمان کوتاه به خاطر عدم اعتماد سهامداران و بازی اخیر دولت و حقوقی های مافیایی بوده که با خالی کردن سهام در قیمت بالا اعتماد مردم را حتی در عرضه ها از بین بردند و آثار روانی این مخربین اقتصادی تا مدت زیادی بر سر بازار سرمایه خواهد ماند

  • سلام وقت بخیر من تازه میخوام سهام بخرم پیشنهاد شما چیست؟

    • سلام، ما پیشنهادی برای خرید یا فروش سهام خاص نداریم، اما قبل از خرید حتما وضعیت بازار، وضعیت گروهی که سهم مورد نظر در آن فعالیت میکند و وضعیت خود نماد را بررسی کنید و صرفا بر اساس توصیه های دیگران خرید و فروش نکنید

  • سپاسگذار زحمت شما هستيم ،عزيزانِ عامل در اين اپليكيشن دوست داشتني

    • سلام، دقیقا درست میگید، 70 درصد برای اونایی بوده که عرضه اولیه رو تو کف قیمت خریده بودند و 58 درصد برای بقیه کسانی که اونو توی سقف خریدند