مهم‌ترین اخبار بازارها/ آغاز سبز بورس در پاییز

مهم‌ترین اخبار بازارها/ آغاز سبز بورس در پاییز

شروع سبز بورس در پاییز

نخستین روز معاملاتی هفته و پاییز با رشد نماگرهای سهامی همراه شد. در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل رشد 0.09 درصدی را تجربه کرد و نماگر هموزن نیز با رشد 0.31 همراه شد. شاخص کل که در دقایق ابتدایی معاملات توانسته بود، کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی را فتح کند، در ادامه با عقب‌نشینی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 98 هزار واحدی بسته شد.

نکته جالب توجه معاملات این روزهای بورس تهران این است که بازار سهام به رخدادهای اخیر لبنان به عنوان یک ریسک سیستماتیک واکنش منفی نشان نداد. در نیمه نخست سال جاری، بورس تهران با ظهور کوچک‌ترین نشانه‌های منفی از افزایش تنش در خاورمیانه در مدار نزولی قرار می‌گرفت که در مورد اخیر این موضوع به مانند سابق اتفاق نیفتاد.

کمترین اختلاف نیما و آزاد در 9 ماه اخیر

در نخستین روز پاییز، دلار نیما با رشد 112 تومانی همراه شد و به 46هزار و 265 تومان رسید. بدین ترتیب، رشد دلار حواله از ابتدای سال به 14.1 درصد رسید. با احتساب دلار 59 هزار و 400 تومانی در بازار آزاد، اختلاف این دو نرخ به 28.4 درصد رسیده است که کمترین اختلاف این دو نرخ در 9 ماه اخیر محسوب می­ شود. آخرین باری که این دو نرخ، اختلافی کمتر از این داشتند، به ششم دی ماه سال گذشته باز می گردد که شکاف میان این دو نرخ به 28.3 درصد رسیده بود.

برنده جدال شش ماهه صندوق‌های طلا

در شش ماهه نخست سال که دارایی ‌های مبتنی بر طلا با استقبال از سوی سرمایه‌گذاران همراه شدند، صندوق زر با بازدهی 16.8 درصدی توانست رتبه نخست را در میان صندوق‌‌های طلا داشته باشد. صندوق عیار با بازدهی 15.7 درصدی در رتبه دوم قرار گرفت و صندوق‌های گوهر و زرفام با بازدهی 15.1 درصدی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

صندوق آلتون نیز با بازدهی 6 درصدی در نیمه نخست امسال، بدترین عملکرد را در بین صندوق‌های طلا ثبت کرد. اختلاف فاحش میان برترین و بدترین صندوق طلا به لحاظ کسب بازدهی (صندوق زر و آلتون)، ضرورت تحلیل و بررسی دقیق‌تر و بیشتر را در انتخاب صندوق‌های طلا نشان می‌دهد. در معاملات امروز نیز با توجه به رشد بهای اونس جهانی، این صندوق‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *