مهم‌ترین اخبار بازارها/ دوگانگی در سهام کوچک و بزرگ

مهم‌ترین اخبار بازارها/ دوگانگی در سهام کوچک و بزرگ

واگرایی ادامه‌دار نماگرها در بازار سهام

معاملات بورس تهران در روز سه‌شنبه با واگرایی نماگرهای سهامی همراه شد. شاخص کل بورس در معاملات امروز با افت 0.37 درصدی همراه شد. اما شاخص هم‌‌وزن بر خلاف شاخص کل حرکت کرد و رشد 0.38 درصدی را به ثبت رساند. برای ششمین روز متوالی است که نماگر هم‌وزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل ازخود برجای می‌گذارد.

ریشه این موضوع را می‌توان در افت بیش‌تر سهام کوچک نسبت به سهام بزرگ در سال جاری جست‌و‌جو کرد. از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات امروز، شاخص هم‌وزن افت 9.97 درصدی و شاخص کل افت 4.87 درصدی را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین با توجه به افت بیشتری که سهام کوچک بازار متحمل شده، می‌توان این چنین استنباط کرد که سهام کوچک و باارزش بازار پایین این روزها با رشد خود در حال جبران افت بیشتری است که در سال جاری نسبت به سهام شاخص‌‌ساز و بزرگ بازار متحمل شده است.

امروز و در جلسه شورای عالی بورس، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین خواهد شد.

رشد دلار نیما از ابتدای سال به 13 درصد رسید.

دلار نیمایی با رشد 0.2 درصدی نسبت به روز قبل همراه شد و به 45 هزار و 784 تومان رسید.نرخ دلار حواله از ابتدای سال تاکنون رشد 12.9 درصدی را تجربه کرده است.

این نرخ یکی از مهم‌ترین نرخ‌هایی است که فعالان بازار سهام در تحلیل‌های خود برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و ریسک‌­های حاکم بر بازار سهام در ماه­‌های گذشته مانع از آن شده که رشد این نرخ در تحلیل­‌ها مورد توجه قرار گیرد و اثر مثبت آن بر بورس پدیدار شود.

چنین رشدی در دلار نیمایی در حالی حادث شده که دلار در بازار آزاد نسبت به ابتدای سال افت 1.49 درصدی را تجربه کرده است. دلار معاملات سال گذشته را در قیمت 60 هزار و 500 تومان به پایان رساند و امروز دلار در یک کانال پایین‌­تر معامله می­‌شود.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها