آیا گرانی ها کنترل می شوند؟ | تاثیر سیاست های بانک مرکزی بر تورم

آیا گرانی ها کنترل می شوند؟ | تاثیر سیاست های بانک مرکزی بر تورم

در آخرین گزارش بانک مرکزی از متغیرهای عمده پولی، نرخ رشد پایه پولی تا پایان اسفند 1402 به رقم 28.1 درصد رسیده است. این خبر نشان می دهد که بانک مرکزی با اجرای سیاست کنترل ترازنامه، به خوبی توانسته جلوی رشد متغیرهای عمده پولی در کشور را بگیرد.

همچنین در این گزارش آمده است که نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی که در پایان سال قبل به 24.3 درصد رسیده بود، در پایان فروردین به سطح 23 درصد کاهش یافته است.

تمام این مطالب حاکی از آن است که اگر تنش سیاسی و نظامی شکل نگیرد، مردم ایران می توانند تورم های کمتر از 30 درصد را در آینده ای نزدیک ببینند.

سیاست کنترل ترازنامه و کاهش رشد نقدینگی

یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد نقدینگی، سیاست کنترل ترازنامه بانک مرکزی است. این سیاست که از ابتدای روی کار آمدن محمدرضا فرزین در بزرگترین نهاد پولی کشور پایه ریزی شد، نتایج خوبی را در پی داشته است.

رشد نقدینگی که پیش از اجرای این سیاست در محدوده 35 درصد بود، با اجرای این طرح به 23 درصد کاهش یافته است.

با توجه به میزان رشد نقدینگی می توان انتظار داشت نقدینگی در کانال 7900 همتی قرار گرفته باشد.

کنترل قیمت ها و کاهش رشد نقدینگی

نقدینگی یکی از مهمترین عوامل تورم است. با توجه به کاهش نرخ رشد این متغیر مهم، می توانیم شاهد کاهش تورم در افق میان مدت باشیم. این به معنی کاهش سرعت رشد قیمت ها در بازار است. باید منتظر ماند و دید آیا سیاست های پولی مانند تمام دنیا، در ایران نیز کارایی لازم را دارند یا نه ؟

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *