آمریکا دست به‌دامن ذخایر استراتژیک؟

آمریکا دست به‌دامن ذخایر استراتژیک؟
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد – حمید ملازاده :

مشاور جو بایدن اطمینان داد که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده متعهد به حفظ قیمت بنزین در سطوح مقرون‌به‌صرفه و در حال بررسی برداشت از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) است. سال‌گذشته، دولت آمریکا مقدار قابل توجهی نفت را برای کاهش قیمت بنزین فروخت، اقدامی که انتقاد تند برخی از جمهوری‌خواهان را به‌دنبال داشت، با این حال مشخص نیست که آیا آنها در آینده نزدیک دوباره به این استراتژی متوسل خواهند شد یا خیر.

علاوه‌بر این، به دلیل افزایش شدید قیمت نفت، وزارت انرژی خرید نفت بیشتر برای ذخیره را متوقف کرده؛ چراکه هدف آمریکا بازخرید نفت با قیمت‌هایی است که برای مالیات‌دهندگان مطلوب باشد. تنش‌های ژئوپلیتیک کنونی، به‌ویژه درگیری بین اسرائیل و حماس، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش احتمالی قیمت بنزین برای رانندگان آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برانگیخته است، در نتیجه با وجود اطمینان‌خاطر وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران پس از پاسخ قاطع این کشور به حمله اسرائیل، وضعیت بازار همچنان نامشخص است. استجان پودستا، مشاور ارشد کاخ‌سفید در یک کنفرانس صنعتی در پاسخ به سوالی درباره فروش نفت‌خام در آینده از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) گفت: بایدن هرکاری که می‌تواند برای اطمینان از مقرون‌به‌صرفه نگه‌داشتن قیمت بنزین انجام خواهد داد. دولت بایدن در سال‌2022 و پس از حمله روسیه به اوکراین، 180‌میلیون بشکه نفت را در حدود 6 ماه از ذخایر فروخت که بزرگ‌ترین فروش SPR در تاریخ این کشور بود.

این رویکرد با هدف پایین نگه‌داشتن قیمت بنزین اتخاذ شد. جمهوری‌خواهان این فروش را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند؛ چراکه این سیاست سطح ذخایر را به پایین‌ترین سطح در حدود 40سال ‌رساند. پودستا در اجلاس سران BNEF در نیویورک گفت: «رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور این کار یعنی آزادسازی نفت از SPR را قبلا انجام داده‌است و اگر لازم باشد مجددا این کار را خواهد کرد.»

در همین حال، وزارت انرژی ایالات‌متحده در این ماه خرید مجدد نفت خود را برای SPR به دلیل قیمت بالای نفت متوقف کرد. وزارت انرژی قبلا گفته بود که قصد دارد نفت را برای SPR با قیمت 79 دلار در هر بشکه یا کمتر خریداری کند که کمتر از میانگین حدود 95دلاری است که برای فروش اضطراری SPR در سال‌2022 دریافت کرده‌بود. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی در جلسه سنا گفت که دولت همچنان خواهان خرید مجدد نفت برای ذخایر است و افزود: «ما می‌خواهیم با نرخی که برای مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان مطلوب است، بازخرید کنیم.» قیمت‌ها به دلیل ترس از گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس افزایش یافته‌است. قیمت‌های آتی نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت در روز چهارشنبه کمی تغییر کرد و کمی بالاتر از 85دلار در هر بشکه ایستاد.

مرجع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *