با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید

با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید
خلاصه اخبار

کترینگ دونا در سال 1393 با سرمایه کذاری مشترک هلدینگ ارزش آفرینان فدک از ایران و هلدینگ دون هاوزر از اتریش تأسیس شده است.

کترینگ دونا در سال 1393 با سرمایه کذاری مشترک هلدینگ ارزش آفرینان فدک از ایران و هلدینگ دون هاوزر از اتریش تأسیس شده است. اولین کارخانه این کترینگ در محوطه راه آهن تهران، در فضایی به مساحت 5000 متر مربع احداث شده. این کترینگ با ظرفیت اسمی 40 هزار بسته غذایی در روز جهت سرو در خطوط هواپیمایی، ریلی، ادارات، سازمان ها، هتل ها، مراکز اقامتی، مراسم ها و … در حال فعالیت می باشد. این کارخانه در حال حاضر یکی از بزرگترین و مجهز ترین کترینگ های ایران و تنها کترینگ ریلی خاورمیانه می‌باشد.

ترکیب سرمایه و سهامداران

آخرین سرمایه ثبت شده این شرکت 30 میلیارد تومان بوده است که شرکت‌های دون هاوزر و ارزش آفرینان فدک هر کدام با مالکیت 49.8 درصدی، سهامداران عمده‌ی آن محسوب می شوند.

  • شرکت دون هاوزر

شرکت دون (DoN) یک شرکت بین المللی است که طیف وسیعی از خدمات را در حوزه های مختلف کترینگی ارائه می‌دهد. تمرکز اصلی این گروه در سفارشی سازی خدمات پذیرایی است. این شرکت که فعالیت خود را در سال 2002 در کشور اتریش شروع کرده است در حال حاضر در حوزه خدمات و سرویس های مربوط به خطوط ریلی، هوایی، همایش ها و نمایشگاه ها به صورت تخصصی در حال فعالیت می باشد.

این شرکت از سال 2015 فعالیت خود را در ایران با انتقال دانش طراحی، مدیریت و بهره برداری کترینگ صنعتی توسعه داده است. در حال حاضر شرکت دنا آفرین فدک که حاصل سرمایه گذاری مشترک این شرکت و طرف ایرانی است، تنها سرمایه گذاری دون هاوزر در منطقه خاور میانه است و بر اساس قرارداد بین این شرکت و شرکت ارزش آفرینان فدک، شرکت دون هاوزر هیچ فعالیت مشابهی را در منطقه غرب آسیا ، خارج از شرکت دنا آفرین فدک نخواهد داشت.

  • شرکت ارزش آفرینان فدک

این مجموعه در ابتدا کار خود را در سال 1382، با تأسیس شرکت ریل پرداز سیستم شروع کرده است و در نهایت، در سال 1391 شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان هلدینگ گروه و در قالب یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کسب و کار تأسیس شده است.

این گروه صنعتی در سال 1392 اقدام به واردات 200 دستگاه واگن مسافری و نوسازی آن ها کرده و از سال 1394 با برند قطارهای پنج ستاره فدک در حال فعالیت می ‌باشد. همچنین شرکت ریل پرداز سیر(حریل) از سال 1394 به عنوان اولین شرکت زیر مجموعه گروه در فرابورس پذیرفته شده است.

بر اساس سبد کسب و کارهای هلدینگ فدک، تا کنون شرکت های زیر تأسیس و مشغول به فعالیت می باشند:

  • شرکت ریل پرداز سیر(حوزه ریلی-باری)
  • شرکت ریل پرداز سیستم(حوزه خدمات فنی و مهندسی ریلی)
  • شرکت ریل پرداز نو آفرین(حوزه ریلی-مسافری)
  • شرکت کترینگ دونا آفرین فدک (حوزه غذایی)
  • شرکت سرمایه گذاری (در شرف تأسیس)

معرفی بازار

صنعت مواد غذایی یکی از صنایع مهم و استراتژیک به شمار می رود که حدود 15 درصد اشتغال، 12 درصد از سرمایه گذاری در حوزه صنعت و 8 درصد ارزش افزوده تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. در این بین کترینگ ها به عنوان تأمین کننده غذا در یکی از آخرین حلقه های زنجیره این صنعت اهمیت زیادی دارند.

کترینگ دونا با تمرکز بر بازار کترینگ ریلی تأسیس و سازماندهی شده است. با توجه به آمار رسمی، در هر سال به طور متوسط بین 25 تا 30 میلیون سفر از طریق شبکه ریلی انجام می شود که با توجه به میانگین طول سفر 10 ساعت برای این سفرها، بازار عظیمی با ظرفیت 25 تا 30 میلیون وعده غذایی در سال پیش روی این شرکت قرار دارد. جدول زیر آمار تفکیک شده مسافرانی که از شبکه ریلی استفاده کرده اند را نشان می دهد.

با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید

البته این شرکت علاوه بر کترینگ ریلی در زمینه کترینگ هوایی، بازار غذای سازمانی، غذای رستورانی و بیرون بر و بازار حوزه مناسبتی نیز فعال است که با توجه به رشد سفرهای داخلی و افزایش سرانه هزینه خوراک، این حوزه بازار بزرگی ایجاد کرده است.

معرفی شرکت دنا آفرین فدک

همانطور که ذکر شد، شرکت دونا در سال 93 کار خود را با اجاره فضایی معادل 5000 متر مربع در محوطه راه آهن تهران شروع به کار کرده است. این محوطه که اجاره اولیه آن 5 ساله بوده است در حال حاضر تا 20 سال در اجاره این شرکت قرار گرفته است. دونا با ظرفیت اسمی سرو 40000 بسته غذایی در روز در حال  فعالیت در زمینه تأمین غذا جهت سرو در خطوط هواپیمایی، ریلی، ادارات، سازمان ها، هتل ها، مراکز اقامتی و … می باشد.

زیر ساخت های این مجموعه که در حال حاضر یکی از بزرگترین و مجهزترین کترینگ های ایران می‌باشد، بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی و اجرا شده است. مدیران و مشاورین اتریشی به کار گرفته شده در این پروژه موظف به انتقال دانش فنی در تمام بخش های اجرایی، تأمین و پشتیبانی، طبخ و سرویس دهی می‌باشند و همواره یک یا دو نفر از مدیران اتریشی با تجربه بینالمللی و با سابقه کار در بزرگترین و معتبرترین کترینگ های هوایی بین المللی استقرار استانداردها و بهبود مستمر فرآیند ها را ارزیابی و پایش می کنند.

چشم انداز کترینگ دونا در سه سال آینده، تبدیل شدن به یکی از پنج برند اول صنعت کترینگ ایران است. در این راستا شرکت علاوه بر شاخه اصلی فعالیت خود یعنی کترینگ ریلی به تهیه غذا برای سایر بازارهای اصلی پرداخته است.

در حال حاضر علاوه بر قطارهای فدک که طی یک قرارداد انحصاری کلیه نیازهای خود را از طریق این کترینگ تهیه می‌کنند، قطارهای رجا به عنوان پر مخاطب ترین شرکت در حوزه خدمات مسافری همراه با شرکت های بن ریل، نورالرضا و ریل ترابر سیر از مشتری های دونا هستند که بخشی از نیاز خود را از این طریق تأمین می کنند. در جدول زیر که برگرفته شده از آخرین صوت مالی این شرکت می‌باشد، لیست مشتریان در دو بخش مشتریان ریلی و غیر ریلی ارائه شده است.

با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید
با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید

شرکت دونا در جهت کاهش هزینه های لجستیک اقدام به تأسیس اولین شعبه استانی خود در مشهد کرده است. این شعبه با توجه به تمرکز بالای مسافرت های ریلی در این مرکز و جهت تأمین غذای شبکه ریلی از این مبدا تأسیس شده است.

سودآوری

نمودار زیر روند سود اوری و تغییرات سود خالص شرکت را در سال های 94 تا 98 نشان می‌دهد.

با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید

در کنار این نمودار بررسی روند تغییرات حاشیه سود خالص می تواند کمک بیشتری به درک روند و میزان سود آوری شرکت داشته باشد. این تغییرات در نمودار زیر قابل مشاهده است.

با شرکت دنا آفرین فدک (گدنا) آشنا شوید

همانطور که مشاهده می کنید شرکت با وجود کاهش حاشیه سود خالص در سال 95 توانسته مجددا روند رو به رشد خود را در این متغیر بازیابی کند و همزمان با توجه به افزایش فروش و گسترش قراردادها به سود خالص بیشتری دست پیدا کرده است.

یکی از مهمترین عوامل ریسک این شرکت، ریسک های سیستماتیک است که می‌تواند در تقاضای این بخش تاثیر شدیدی داشته باشد. به عنوان یک نمونه با شروع پاندمی کرونا حجم مسافرت ها و نیاز به غذای آماده به شدت کاهش پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند برای شرکت های این دسته بسیار مهم باشد.

شرکت دنا بر اساس آخرین صورت مالی 3 ماهه منتشر شده برای سه ماهه اول سال 99، توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. این شرکت در این بازه با وجود کاهش 45 درصدی درآمدهای عملیاتی توانسته است با کنترل هزینه های فروش و عمومی، سود عملیاتی خود را به بیش از 2 برابر مدت مشابه در سال قبل برساند.

قطعا در صورتی که وضعیت پاندمی کرونا ادامه پیدا کند عملکرد شرکت با محدودیت هایی روبرو خواهد بود اما با توجه به عملکرد 3 ماهه، می‌توان امیدوار بود که این شرکت بتواند از این بحران به سلامت عبور کند.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام خسته نباشید، لطفآ راهنمایی کنید که اشکال کار من کجاست؟
    عرضه اولیه ها را من چندین بار برای خرید رفتم ولی هیچوقت موفق نشدم بخرم البته بعد از اینکه چند روز معامله شدند وصف خرید بودند سر ساعت سفارش گیری رفتم بدون یک ثانیه بالا و پایین،

    • سلام، احتمالا کار شما اشکالی نداشته، در سهامی که صف خرید دارند اگر نتونید توی صف موقعیت خوبی پیدا کنید سهمی به شما نمیرسه و این موقعیت خوب علاوه بر سرعت عمل شما به عواملی مثل سرعت اینترنت و … هم وابسته است

  • سلام خسته نباشید دوستان
    یه سوال
    من تازه وارد بازار بورس شدم
    واسه فروش سهام از کجا باید بدونم چه ساعتی معامله اون سهام انجام میشه مثلا ساعت معامله غزر یا آبادا
    لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    • سلام، زمان معاملات توسط ناظر بازار اعلام میشه، در صورتیکه در بخش اطلاعیه های مربوط به نمادتون اطلاعیه ای نبود، معاملات درزمان عادی بازار انجام میشه

  • سلام من رمز عبور کاگزاری بانک کشاورزی سامانه برخط یادم نیست چیکار میتونم بکنم؟

    • سلام، با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید تا دوباره این رمز رو براتون ارسال کنند

  • سلام و درود
    برا من چرا درخواست خرید زدم سهام رو قسمت پرتفوی بالا نمیاد؟
    در ضمن ۲۰سهم‌ واریزی داشتیم بقیه پولمون بر میگرده؟

  • سلام من حسابم روتوکارگزاری فارابی شارژکردم خودشون عرضه اولیه رو خریدمیکنند

  • حسابم رو توی کارگزاری شارژ کردم اما نوشته «پرداخت چک انتقال مانده» معنای این جمله چیه؟

  • با سلام و ارادت
    سپاس از پاسخگویی عالی شما
    ببخشید تشخیص ساده از بین رفتن صف خرید به زبان ساده بفرمایید؟سپاس از همراهیتون

    • سلام، از بین رفتن صف خرید منظور زمانی هست که تمام سفارش هایی که در بخش خرید روی پنل معاملاتی میبینید انجام میشه و قیمت شروع میکنه به نوسان کردن

  • سلام این سود مجمع رو وقتی بفروشیم بهمون میدن ؟چطوری باید بگیریمش؟؟

    • سلام، در صورتی که سود مجمع شامل حال شما شده باشه، حتی اگر سهامتون رو بعد از مجمع بفروشید میتونید برای دریافت سود به روشی که شرکت از طریق سایت کدال اعلام کرده اقدام کنید

  • سلام چرا من نمیتونم الان سهم گدنا بخرم صفحه خریدش باز نیست الان ساعت ۱۳ تا ۱۷ مگه برای خرید نیست

    • سلام، قاعدتا باید بتونید در این ساعت درخواست خرید خودتون رو ثبت کنید، طی زمان باقیمانده مجددا تلاش کنید

  • با سلام.
    میشه به زبان ساده و خلاصه بفرمایید بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه کی هست؟

    • سلام،این موضوع کاملا به خود شما بستگی داره، بعضی ها به محض اینکه صف خرید از بین رفت میفروشند، بعضی ها هم به صورت بلند مدت نگه میدارند

    • سلام، ثبت سفارش در عرضه اولیه امرزو از ساعت 13 تا 17 انجام میشه، زمان ثبت سفارش برای عرضه اولیه فردا هنوز اعلام نشده

  • سلام سایت بانک ملت کی بازخواهدشد

  • با سلام.به نظر شما این سهامای ارزان قیمت ارزش خرید دارند؟

    • سلام، معمولا عرضه اولیه ها سود دهی خوبی دارند اما اینکه این مقدار سهام ارزش خرید داره یا نه، به خود شما بستگی داره

  • باسلام
    اخرین فرصت برای ورود به سهمی جهت افزایش سرمایه کی مباشد؟که افزایش سرمایه شامل ما بشود.
    ایا زمانی که حسابرس تایید میکند وارد سهم بشیم به ما افزایش سرمایه تعلق میگیرد ؟
    با تشکر

    • سلام، تا قبل از مجمع فوق العاده ای که برای تصویب افزایش سرمایه تشکیل میشه وقت دارید که وارد بشید