پیش بینی وضعیت بورس پس از عرضه اولیه نوری

پیش بینی وضعیت بورس پس از عرضه اولیه نوری
خلاصه اخبار

به نظر می‌رسد، بازار رویدادها و حواشی قبل از عرضه اولیه پتروشیمی نوری را پیشخور کرده است و اهالی بازار سرمایه سهم‌های خود را برای تصاحب این سهم نقد کرده‌اند.

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، به نظر می‌رسد، بازار رویدادها و حواشی قبل از عرضه اولیه پتروشیمی نوری را پیشخور کرده است و اهالی بازار سرمایه سهم‌های خود را برای تصاحب این سهم نقد کرده‌اند.

 حسین‌زمانی درمزاری، کارشناس و فعال بازارسرمایه، پیش‌بینی می‌کند سهام پتروشیمی نوری با وجود حجم بالا و قیمت گران عرضه، اما به دلیل دیدگاه مثبت بازار نسبت به گروه پتروشیمی و رشد چشم‎گیر جم پیلن در چند روز گذشته، با استقبال روبه‎رو شود.

به گفته وی، امروز هر فردی می‌خواست سهام خود را نقد کند؛ بازار به نوعی گارد گرفته است. اما با توجه به حجم نقدینگی مورد نیاز برای خرید این سهم که ۳ میلیون تومان است، به نظر نمی‌رسد این تعداد سهم به همه افراد برسد.

زمانی افزود: پیش‌بینی من برای هر فرد سقف ۱ میلیون تومان است، اما تحقق این موضوع به تقاضای بازار هم بستگی دارد. به دلیل اینکه پتروشیمی پلی پروپیلن جم سود خوب و رشد قیمتی مناسبی داشته است، درمورد پتروشیمی نوری هم روند مثبت خواهد بود.

وی درباره تاثیر این عرضه، بر بازار شنبه، گفت: به نظر می‌رسد عرضه اولیه پتروشیمی نوری تاثیر منفی زیادی بر بازار نداشته باشد چرا که پیش‌بینی‌ها از وضعیت این سهم پیشخور شده و افراد فروش‎های خود را داشته‌اند. به ویژه نیمه دوم بازار امروز رنج های مثبتی بر بیشتر نمادها بوده است که همین موضوع نشان‌دهند این است که بازار بیشتر به سمت تقاضا می‎رود تا عرضه.

وی افزود: از طرفی به دلیل مهلت ۶۰ روزه‌ای که ایران به اروپا برای انجام تعهدات برجام داده است تاثیر این خبر بر روی بازار مثبت ارزیابی می‎شود. با این حال باید تا شنبه صبر کرد اما به نظر می‌رسد، بازار بیشتر میل به تقاضا دارد تا عرضه. البته این تقاضا بر روی همه نمادها نیست، بلکه تقاضا بیشتر به سمت نمادهای کوچک مثل نمادهای گروه خودرو، لیزینگ، بیمه، یارانه، ساختمان و سیمان نیز می‌تواند باشد.

این تحلیلگر بازارسرمایه، تصریح کرد: این نمادها، گروه‌های کوچکی هستند که خیلی هم شاخص‌ساز نیستند. گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، شوینده‌ها و صنایع شیمیایی از نظر نموداری جایگاه خوبی دارند اما موضوع تحریم باعث شده است این گروه‌ها خیلی حرکت نداشته باشند؛ در بازار اما این گروه‎ها اصلاحات خوبی داشته و جایگاه خوبی دارند. به نظر می‌رسد بعد از عرضه اولیه پتروشیمی نوری، می‌توانیم شاهد بازار خوبی باشیم.

زمانی، در پاسخ به اینکه تاثیر این عرضه در شاخص چقدر می‌تواند باشد، گفت: این موضوع بستگی به عرضه و تقاضا دارد، با توجه به حجم مبادلات بازار ما چشم‎‌انداز بازار در ابتدای هفته آتی خوب است.

وی در پیش‌بینی از وضعیت بازار بعد از عرضه، گفت: از آنجا که عرضه‌ها به روش بوک بیلدینگ و بین ساعات ۱۰تا۱۲ انجام می‌شود و با توجه به مشکلات سامانه هسته معاملات، ممکن است عرضه به ساعات بعد از بازار موکول شود، باید دید در چه ساعتی انجام می‌شود. این شرایط به عرضه اولیه نوری و تقاضا بستگی دارد، پیش‌بینی می‌کنم تقاضا زیاد باشد. البته اگر از تحلیلگران بنیادی بپرسید، این دوستان نظر منفی دارند. به نظر می‌رسد حجم خرید زیاد باشد. حجم عرضه‌های امروز نشان می‌داد مردم بیشتر تمایل دارند، سهام‌ها را نقد کرده و برای خرید عرضه اولیه اقدام کنند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه، از نظر بنیادی این سهم گران است و سازمان بورس باید این سهم را مدیریت می‌کرد، با توجه به فراز و نشیب‌های فراوان و اخبار ضد و نقیض در مورد عرضه این سهم، هم شاهد ریزش بازار و هم شاهد عرضه در بازار بودیم. به طور معمول این نوع رفتار بیشتر از سوی افراد آماتور دیده می‌شود که در چنین شرایطی برخی از سهم‌های خود را نقد می‌کنند که همین موضوع باعث ریزش شاخص شده است اما در بلند مدت خوشبین هستم. بازار کماکان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد و بازتاب اخبار سیاسی هم خوب است.

زمانی، توصیه کرد: افراد سهم‌هایی را خرید و رصد کنند که رشد زیادی نداشته و از بازار جامانده‎اند. سیاست دولت هم این است که از صنایع داخلی حمایت شود، کمااینکه شاهد هستیم بازار به سمت صنایع داخلی رفته و این سهم‎ها رشد داشته‌اند. اما با توجه به تحریم‌های ایران و عدم واردات بسیاری از کالاهای اساسی، ماشین‎آلات و مواد اولیه‌ای که در این راستا فعالیت می‌کنند، می‌توانند مورد توجه بازار باشند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.

برچسب‌ها