افزایش شدید قیمت خودرو با مصوبه قوه قضاییه
در پی رأی تاریخی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال ضوابط قیمتگذاری دستوری خودرو، گروه صنعتی ایرانخودرو به سرعت وارد عمل شده و لیست جدید قیمت کارخانهای محصولات خود را منتشر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که حکم قطعی ابطال سیاستهای وزارت صمت و سازمان حمایت از سوی قوه قضاییه ابلاغ شد؛ حکمی که در صورت عدم اجرا، میتواند به انفصال از خدمت مسئولان مربوطه منجر شود.
قیمتهای جدید ایرانخودرو هنوز به تایید وزارت صمت نرسیده
طبق اعلام رسمی ایرانخودرو، قیمتهای جدید بر اساس مصوبه هیئت مدیره مورخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ تعیین شده، اما هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) واکنشی رسمی به آن نشان نداده است. این قیمتها درب کارخانه هستند و هزینههای مالیات، بیمه، شمارهگذاری و سایر هزینههای جانبی به آنها افزوده میشود.
خطای رسانهها درباره تارا توربو
در این میان، اشتباهی نیز در برخی رسانهها رخ داده و مدل تارا V4 با SBR بهاشتباه به عنوان «تارا توربو» معرفی شده است؛ در حالی که قیمتگذاری نسخه توربوی تارا هنوز انجام نشده است.
افزایش شدید قیمت در بازار خودرو همزمان با اعلام قیمتهای جدید
در بازار خودرو نیز پس از اعلام این لیست، تغییرات قیمتی قابل توجهی رخ داد. بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین، در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۴، سورن پلاس (رینگ فولادی) حدود ۱۰ میلیون و سورن پلاس فول تا ۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نیز با رشد چشمگیر ۳۶ میلیون تومانی به ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز به روند صعودی خود ادامه داد و با افزایشی ۲۵ میلیونی، قیمت آن به ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان رسید. در مقابل، هایما S5 برخلاف روند بازار ۱۵ میلیون تومان ارزانتر شد و به ۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسید.
آیا بازار آزاد جایگزین دستور میشود؟
با لغو رسمی قیمتگذاری دستوری توسط دیوان عدالت اداری، قیمت خودرو از این پس باید بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین شود. این تغییر ممکن است آغازگر تحولی ساختاری در صنعت خودروی ایران باشد. حال باید دید وزارت صمت، شورای رقابت و سایر نهادهای مرتبط چه واکنشی به این دگرگونی حقوقی و اقتصادی نشان خواهند داد.
