رسوب خودروهای تولیدی استلانتیس در انبارها !
همزمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیفهای قابلتوجه جهت فروش محصولات خود گرفتهاند.
در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا 16درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس میتوان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب 9 و 26درصد بوده درحالیکه کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش 8 و 16درصدی رنج بردهاند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکتها درحال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمیتر آغاز کردهاند.
پارکینگ دو ساله اروپایی/ آمریکایی
استلانتیس قبلا محدودیت موجودی انبار 330هزار دستگاهی تا سهماهه اول 2025 را تصویب کرده اما حالا میخواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیفهای قابلتوجه برای خودروهای مدل 2024 و قبلتر از آن انجام میدهد.
ظاهرا تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگیها رسوب کردهاند.
استلانتیس میخواهد در نیمهدوم امسال 200هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگیها کند. این رقم 2برابر تخمینهای پیشین مدیران استلانتیس است.
چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی میداند. بر اساس تحلیلهای وبسایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودرو بازار آمریکا بوده و 617روز در انبار نمایندگی باقی میماند.
استلویو هم با 456روز حضور در انبار سومین خودرو بدفروش است و پس از آن خودرو فیات 500 برقی با مدتزمان رسوب 454 روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونهای که جیپ رنگید 332 روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد.
گرند واگونیر L هم باید بهطور متوسط 327 روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودرو دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت 323 روز در انبار نمایندگی خاک میخورد.
افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی هستند میتوانند نهایت فرصت را برای چانهزنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از این خودروهاست
اصلاحات مالی
استلانتیس چشمانداز حاشیه سود عملیاتی خود را برای سال 2024 تصحیح کرده و آن را از عدد دورقمی به 5.5 تا 7 درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتیاش منفی 5 تا 10میلیارد یورو باشد.
اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامهای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریبالوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است.
قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه 2026 اعتبار دارد اما جان الکان، رئیس این شرکت اخیرا گفت به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرد چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه 2026 تمدید شود.
واقعیت در آمار سه ماهه
اما در عمل فروش استلانتیس در سهماهه سوم سال جاری 20 درصد کاهش پیدا کرده و فروش 9ماه امسال هم به زیر یکمیلیون دستگاه رسیده است. فروش این شرکت با 20 درصد کاهش نسبتبه مدت مشابه سال قبل، به 305,294 دستگاه رسیده و همه برندها بهجز فیات با کاهش فروش مواجه بودهاند.
فروش فیات هم هرچند 118درصد بیشتر شده ولی ازآنجاکه این برند ایتالیایی طی سهماه تنها 316 دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است، این افزایش اهمیتی نخواهد داشت. فروش جیپ در سهماهه سوم 2024 با 6درصد کاهش به 144,963 دستگاه رسیده درحالیکه فروش این شرکت در 9 ماه سال جاری هم با تجربه کاهش 8درصدی به 449,149 دستگاه رسیده است.
فروش 108,925 دستگاهی رم در سهماهه سوم کاهش چشمگیر 19درصدی را نشان میدهد درحالیکه طی 9ماه هم فروش پیکاپها و ونهای این برند با 24 درصد کاهش به 309,718 دستگاه رسیده است.
کرایسلر نیز که پس از خاتمه تولید 300C فقط مینیون پاسیفیکا را در سبد محصولات خود دارد، در سهماهه سوم فقط 22,482 دستگاه خودرو فروخته که نشان از کاهش 47 درصدی دارد. طی 9ماه امسال هم فروش کرایسلر تکمحصولی با 21 درصد کاهش به 97,054 دستگاه رسیده است.
دوج هم شرایط چندان بهتری نسبت به کرایسلر ندارد زیرا پس از خاتمه تولید چارجر و چلنجر، هماکنون فقط شاسیبلندهای دورانگو و هورنت را عرضه میکند که فروش آنها در سهماهه سوم 43درصد کاهش پیدا کرده و به 26,559 دستگاه رسیده است.
فروش دوج در 9 ماه اول هم با تجربه کاهش 24درصدی به 119,294 دستگاه رسیده است.
آلفارومئو هم شرایط سختی را سپری میکند زیرا هرچند کراساوور توناله بهتازگی به سبد محصولات آن اضافه شده ولی فروش شرکت در سهماهه سوم به 2,049 دستگاه و در 9 ماه نخست به 6,826 دستگاه رسیده است که به ترتیب 29 و 10درصد کاهش را نشان میدهد.
فروش کلی استلانتیس نیز در 9ماه سال جاری در آمریکا 17درصد کاهش پیدا کرده و به زیر یک میلیون دستگاه یعنی 982,827 دستگاه رسیده است. برای مقایسه، در همین مدت جنرالموتورز 1.95میلیون دستگاه تویوتا 1.73 میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروختهاند.
شرایطی شبیه فاجعه
وضعیت استلانتیس آنقدر بغرنج است که شورای ملی نمایندگیهای این شرکت در آمریکا نامهای سرگشاده به مدیرعامل استلانتیس، کارلوس تاوارس نوشته و شرایط شرکت را فاجعه دانستهاند.
این شورا تاوارس را مقصر سقوط جیپ، کرایسلر، رم و دوج دانسته و در نامه خود گفته است: « سهم بازار برندها تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده، قیمت سهام استلانتیس در حال سقوط است، کارخانهها در حال تعطیلی هستند، اخراجها بیداد میکند و مدیران اصلی در حال ترک شرکت هستند. شبکه توزیع و نمایندگیها نیز در حالت احتضار رها شدهاند.»
منبع: اخبار خودرو