تفاوت بورس و فرابورس چیست؟ | کالج سیگنال

انواع بورس چیست؟

همانطور که می دانید کلمه بورس به معنی بازار یا محل مبادله است و در ایران چهار بورس یا چهار بازار بزرگ زیرمجموعه سازمان بورس اوراق بهادار هستند. این بورسها عبارتند از:

  1. بورس اوراق بهادار تهران: اولین و قدیمی ترین بورس ایران بوده و در آن سهام شرکتهای بزرگ مبادله می گردد
  2. فرابورس: دومین بورس بزرگ ایران است و شرکتهایی که نمی توانند در بورس اوراق بهادار پذیرش شوند اما پتانسیل لازم را دارند در فرابورس پذیرش  شده و سهام شان مبادله می گردد
  3. بورس کالا: این بورس با هدف ایجاد تسهیل جهت مبادله کالاها ، واقعی شدن قیمت ها و حذف واسطه در عرضه پاره ای از کالاها ایجاد گردیده و درحال حاضر محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، محصولات فلزی و پاره ای از قراردادهای مالی مبادله می گردد.
  4. بورس انرژِی: این بورس بنوعی بورس کالایی محسوب شده و بطور ویژه به مبادله سوخت و سایر حامل های انرژی اختصاص دارد.
تفاوت بورس و فرابورس

بورس و فرابورس چه فرقی دارند؟

تفاوتهای بورس و فرابورس به نحوه پذیرش و نوع استاندارهای هر شرکت برای پذیرش آن شرکت ارتباط دارد. در بدو تاسیس شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعتقاد بر این بود که این بازار باید فقط جایگاه شرکتهای بزرگ و سودده باشد تا سرمایه گذاران با آسوده خاطر بیشتری نسبت به سرمایه گذاری اقدام نمایند اما به‌مرور  با افزایش سرمایه گذاران و اضافه شدن سیستم های الکترونیکی و آنلاین و نیز افزایش تقاضای شرکتها برای پذیرش و درخواست تامین مالی از بورس ، بورس دیگری بنام فرابورس در سال 1388 راه اندازی گردید و شرایط  نسبتاً ساده تری برای جذب شرکتها در آن مهیا گردید .

از سویی دیگر هر دو بازار بورس و فرابورس به بخش های مختلفی طبقه بندی شده و هر شرکت در صورت احراز شرایط  می تواند با موافقت سازمان به طبقه بالاتر رفته یا برعکس درصورت از دست دادن پاره ای از شرایط به طبقه پایین تر منتقل خواهد شد.

تفاوت بورس و فرابورس

بورس اوراق بهادار تهران به بازار اول  و بازار دوم طبقه بندی شده است و خود بازار اول به دو بخش تابلوی اصلی  و تابلوی فرعی بخش بندی شده است.

شرکت فرابورس نیز به طبقات بازار اول و بازار دوم تقسیم شده است و درصورتیکه شرکتی هیچ کدام از این شرایط را نداشته باشد طی شرایطی سهام آن شرکتها می تواند در یکی از تابلوهای بازار پایه مبادله گردد.

بطور کلی اگر سرمایه اولیه یک شرکت کمتر از 20میلیارد تومان و یا تعداد سهامداران اولیه کمتر از 250نفر باشد این شرکت امکان ورود به بورس را نداشته و می تواند در یکی از تابلوهای فرابورس درج شود . اگر سرمایه اولیه یک شرکت بین 20 تا 50میلیارد تومان باشد در بازار دوم بورس و اگر بین 50 تا 100میلیارد تومان باشد امکان درج در بازار اول تابلوی اصلی را خواهد داشت.

تفاوت بورس و فرابورس

البته استانداردها یا شرایط بورس و فرابورس محدود به حداقل سرمایه و تعداد سهامداران نیست و پارامترهای دیگری نیز از جمله حداقل سهام شناور، حداقل سابقه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه، داشتن یا نداشتن زیان انباشته، نسبت حقوق سهامداران و نیز میزان سودسازی در تقسیم بندی جایگاه آن شرکت تاثیر گذار است.

بازار پایه

بازار پایه یکی از زیرمجموعه های فرابورس می باشد اما هیچکدام از سخت گیری های بورس و فرابورس برای پذیرش این شرکتها اعمال نمی شود

تفاوت بورس و فرابورس

با توجه به اینکه برای درج شرکتها در تابلوهای زرد نارنجی و قرمز سختگیری کمتری اعمال می شود لذا قوانین شرکتهای بازار پایه از بسیاری جهات با شرکتهای بورسی وفرابورسی متفاوت است بعنوان مثال شرکتهای بازار پایه مانند شرکتهای بورسی و فرابورسی عرضه اولیه نمی شوند بلکه گشایش قیمت می شوند، شرکتهای بازار پایه دامنه نوسان کمتری نسبت به شرکتهای بورسی و فرابورسی دارند و گزارشات مالی شرکتهای بازار پایه از منظر انتشار نامنظم تر بوده و یا ممکن است گزارشات مالی آن شرکتها مورد تایید حسابرس  نباشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات  آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام 👋
    سیگنال عزیزم
    همه چیزت عالیه 👌 👌
    تو یه دانشگاه عمومی عالی و با وجدانی

    ن از اون پولکیها ک فقط پول میگیرن و آخرش هیچی هم یاد نمیدن
    ن دنبال پولی
    ن شهرت
    ن سیاست و منافع حزبی
    تو فقط دنبال آموزش عمومی جامعه ی عزیزمون هستی

    ممنونیم ازت 🌹💋 🌹💋 🌹