ادامه بررسی مهمترین پارامترهای سربرگ بورس از سایت tsetmc | کالج سیگنال

اوراق مشتقه چیست؟

زیر سربرگ “ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی” خلاصه ای از اطلاعات اوراق مشتقه را نشان می دهد. در تعریف این عنوان بطور خلاصه می توان گفت اوراق مشتقه به خودی خود فاقد ارزش ذاتی هستند و ارزش آنها مشتق از یک دارایی یا اوراق بهادار دیگری است.

مهمترین پارامتر تشخیص نماد اوراق مشتقه ، وجود چندعدد بعد از نام نماد است مانند نمادهای:  ضخود2005، ضملی7002،هپارس404،مصفها112   درصورتیکه نمادهای عادی سهام فاقد این اعداد بوده و نهایتا انتهای نام آنها فقط از عدد1 استفاده شده است مانند خساپا1 ، فملی1

هشدار: انجام معاملات بر روی نمادهای اوراق مشتقه مستلزم ساز و کار و محدودیت های مخصوص به خود است. معاملات این نمادها بدون عدم اطلاع از این ساز و کار ممکن است منجر به ضرر و زیان شود.

ادامه بررسی مهمترین پارامترهای سربرگ بورس از سایت tsetmc

اوراق اختیار فروش تبعی چیست؟

از اوراق اختیار فروش تبعی بعنوان بیمه سهام نام برده می شود. این اوراق معمولا توسط سهامدار عمده شرکت (مالک بزرگ شرکت!) در ریزشهای قیمتی و برای حمایت از قیمت سهم صادر می شود.  برای خرید این اوراق بازه زمان محدودی در نظر گرفته می شود و در ابتدا  نسبت به قیمت سهام ، ارزش پایین تری خواهند داشت.

بعنوان مثال اگر در حال حاضر قیمت سهم تاصیکو 960 تومان می باشد و سهامدار عمده این نماد با موافقت سازمان بورس اوراق اختیار فروش تبعی با بهای 100 تومان بر روی قیمت 600 تومان با سررسید 6 ماهه صادر نماید، در این صورت کف قیمتی سهام 600 تومان درنظر گرفته می شود و افرادی که در حال حاضر سهامدار تاصیکو هستند می توانند سهام خود را بیمه نموده و به تعداد سهامی که مالک آن هستند به قیمت 100تومان این اوراق را خریداری نمایند.

با اینکار اختیار فروش سهام خود را تا 6 ماه دیگر از خود سلب نموده  و سهام داخل پورتفو دیگر قابل فروش نخواهد بود. در سررسید 6 ماهه اگر قیمت سهام نزول کند و به پایین تر از 600 تومان برسد صادر کننده اوراق اختیار فروش تبعی متعهد به خرید  سهام به قیمت 600تومان از افرادی است که اختیار فروش تبعی خریداری کرده اند است و برعکس اگر بعد 6ماه قیمت سهام رشد داشته باشد و  بعنوان مثال به 2000 تومان برسد دارنده سهام می تواند از فروش سهام خود به (مالک بزرگ شرکت!) صرفنظر کرده و سهام را نگهداری یا در تابلوی معاملات به قیمت 2000 تومان بفروش رساند.

اوراق اختیار فروش تبعی قابلیت معامله مجدد و فروش به  دیگران را ندارد و مبلغ 100 تومنی که سهامدار در ابتدا برای اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت کرده است قابل بازیافت نمی باشد و می توان بعنوان هزینه ای درنظر گرفت که سهامدار سهم برای بیمه نمودن سهام پرداخت نموده است.

سربرگ افزایش ها و تغییرات

در این سربرگ گزارشات آماری از تعدیل قیمتی، افزایش سرمایه ها ، مقایسه ارزش بازاری، بیشترین و کمترین ارزش بازار و رصد حجم معاملات  ارائه می شود.

یکی از پارامترهای انتخاب سهام بنیادی ، بررسی ارزش بازار است و شرکتهایی که ارزش بازار بالاتری دارند و سود ده هستند معمولا جزو شرکتهای بنیادی محسوب شوند.

از بررسی و رصد ارزش معاملات می توان به شرکتهایی که بیشترین و کمترین توجه را به خود اختصاص داده اند پی برد.

 بررسی مهمترین پارامترهای سربرگ بورس از سایت tsetmc

نمادهای مشمول تعلیق:

طبق ساختار و قوانین بورس ایران،  یک نماد ممکن است بدلایل مختلفی مشمول تعلیق شده و اصطلاحا بسته شود. در اینصورت انجام معاملات امکان پذیر نخواهد داشت و این موضوع می تواند در هنگام  خرید یا فروش یک نماد برایمان با اهیمت باشد.

یک نماد به دلایل مختلفی ممکن است مشمول تعلیق شود و مدت زمان هر تعلیق بر اساس دلیل آن می تواند متفاوت باشد. موضوعاتی که طبق قانون باعث بسته شدن یک نماد می شود عبارتند از:  برگزاری مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، افشای اطلاعات با اهمیت، افزایش یا کاهش سرمایه، نوسان بیش از حد نماد، عدم ارائه صورتهای مالی، اظهار نظر مردود صورتهای مالی توسط حسابرس و …

 بررسی مهمترین پارامترهای سربرگ بورس از سایت tsetmc

در سربرگ “نمادهای مشمول تعلیق” می توان لیست این نمادها را مشاهده نمود.  اطلاعات این صفحه به منزله بسته شدن نمادها نیست و صرفا لیست نمادهایی را نشان می دهد که احتمالا ممکن است معلق یا بسته شوند.

درصورت قطعیت نسبت به بسته شدن نماد،  این موضوع و دلیل آن بلافاصله توسط ناظر بازار در سربرگ پیام ناظر هر نماد اطلاع رسانی می شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *