آشنایی با دیده‌بان بازار در سایت TSETMC

دیده بان بازار یکی از اصطلاحات تخصصی بازار بورس است که به گوش فعالان این بازار آشناست. دیده بان بازار بورس قابلیتی کاربردی است که در سایت tsetmc ارائه شده و به سهامداران وضعیت سهام‌های مورد علاقه‌شان را اطلاع‌رسانی می‌کند. دیده بان بورس این امکان را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد که سهام‌های مورد علاقه خود را در دسترس خود نگه داشته تا بتوانند به راحتی آن‌ها را رصد کرده، افزایش و کاهش های قیمتی، افزایش حجم، ارزش لحظه‌ای معاملات، مقدار سود تقسیمی و… را بررسی کرده تا برای ورود در زمان مناسب تصمیم‌گیری کنیم.

ديده بان پيشرفته بازار بورس مانند یک تابلو که می‌توانیم آن را به دلخواه خود مرتب کنیم، به ما این امکان را می‌دهد تا سهام‌های دلخواه خود را یک جا جمع‌آوری کرده و زیر نظر بگیریم. به لطف این قابلیت دیگر نیازی به گشتن برای پیدا کردن سهام‌های مورد نظر خود نداریم. نکته دیگری که پیرامون دیده بان پیشرفته بازار بورس لازم به ذکر است، آن است که اگر دیده بان جامع و از صنایع مختلف بورسی گردآوری شده باشد به ما کمک می کند تا از سردرگمی و به دنبال گشتن سهام های دلخواهمان جلوگیری شود و تمام سهام هایی که دوست داریم زیر نظر داشته باشیم را مانند سبد سهام خود در دیده بان بازار جمع آوری کنیم و تحت نظرشان داشته باشیم. در ضمن ديده بان پيشرفته بازار بورس اگر جامع باشد و سهام‌های آن از صنایع مختلف بورسی گردآوری شده باشد، می تواند روند کلی بازار را نشان دهد.

در ادامه به بررسی جزئیات مرتبط با دیدبان بازار بورس می‌پردازیم و نکات مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

دیده بان بازار بورس
دیده بان بازار بورس

دیده بان بازار بورس چیست؟

دیده بان بازار خدمتی است که در سایت بورس تهران ارائه شده و کار اطلاع‌رسانی به سهامداران را راحت‌تر می‌کند. تعداد زیاد و رو به رشد شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند، باعث شده که سهامداران برای رصد کامل بازار و انتخاب زمان مناسب خرید و فروش سهام‌های مختلف، به اطلاعات دقیق و به‌روز بازار نیاز داشته باشند. همچنین سهامداران می‌خواهند که دسترسی راحت‌تری به سهام‌های مورد علاقه خود در بازار داشته باشند و بتوانند مدام و در لحظه از وضعیت به‌روز این سهام‌ها اطلاع کسب کنند. این امکانی است که دیدبان بازار در اختیار سهامداران قرار می‌دهد.

دیده‌بان بازار یک نمای کلی از وضعیت شرکت‌های فعال در بازار بورس را با جزئیات کامل به اطلاع سهامداران می‌رساند. این دیدبان اطلاعاتی جزئی مانند تعداد، حجم، ارزش قیمت و میزان تغییرات، قیمت های دیروز، امروز و پایانی را از شرکت‌های فعال بازار بورس به سهامداران نمایش می‌دهد. همچنین امکان دسته‌بندی نمادهای بازار بر اساس گروه و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند وجود دارد. این امکان باعث می‌شود که جستجو در میان نمادها راحت‌تر شده و دسترسی به سهام‌های دلخواه برای سهامداران به راحتی صورت پذیرد.

با استفاده از ديده بان پيشرفته بازار بورس و رصد مداوم آن می‌توانید در یک مدت کوتاه، وضعیت بازار را به خوبی تحلیل کنید و متوجه شوید که سهم مورد نظر شما در چه وضعیتی از نظر قیمتی، ارزش معاملات، حجم معاملات و… قرار دارد. دیده بان بازار که در سایت Tsetmc ارائه شده، این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که دیده بان را متناسب با سلیقه خود روی نمادهای دلخواه تنظیم کنند تا رصد لحظه‌ای بازار به مراتب ساده‌تر از قبل باشد.

دیده بان سایت TSETMC چطور کار می‌کند؟

صفحۀ دیده بان به قسمت‌های مختلفی تقسیم بندی شده است.

بر روی ناحیه بالا دکمه های این صفحه به صورت افقی در کنار هم چیده شدند. ناحیه پایین هم به دو ناحیه چپ و راست تقسیم بندی شده است. ناحیه سمت چپ بدنه اصلی صفحه دیده بان بازار می باشد و نام نمادها با جزییات کافی لیست شده اند.

در تصویر پایین به صورت پیش فرض شرکت‌هایی که در یک گروه صنعت قرار دارند، پشت سر هم لیست شده و با نوار آبی رنگ از بقیه جداسازی شده اند.

اطلاعات هر نماد شامل پارامترهای مختلفی است و این پارامترها با جزییات کافی در ستون‌هایی مجزا جلوی هر نماد به صورت لحظه ای بروزرسانی و ارائه می شود.

اگر بر روی اسم نماد کلیک کنیم، تابلوی آن نماد باز می شود و در صورتی که بر روی سایر اجزاء اطلاعاتی هر نماد کلیک کنیم خلاصه ای از تابلوی نماد در سمت چپ صفحه مشاهده شده و در دسترس است.

دیده بان بازار بورس
دیده بان بازار بورس

امتیازات دیده بان بازار بورس

با توجه به حجم معاملات و تنوع سهام‌ها و شرکت‌های حاضر در بورس، داشتن یک نمای کلی از بازار کمک عظیمی به دقت در معامله می‌کند.

از مهم‌ترین مزیت‌های دیده‌بان بازار بورس می‌توان به این موارد اشاره داشت:

  • اولویت‌بندی و مرتب‌سازی صفحۀ دیده بان بازار
  • ارائۀ تمام اطلاعات یک شهم مورد معامله مثل نماد شرکت، ارزش، مقدار و…
  • رصد به موقع بازار به صورت دقیق توسط فیلترنویسی
  • افزایش دقت در معامله
  • افزایش سرعت کار و معامله در بازار بورس

و…

مرتب‌سازی در دیده بان بازار

اطلاعات صفحه دیدبان بازار قابل مرتب شدن است و این مزیت سبب تسهیل در پیدا کردن نمادها و استخراج داده می شود. برای این کار کافی است بر روی سرتیتر هر ستون کلیک کرده یا از دکمه های بالای صفحه استفاده نمایید.

گزینۀ تنظیمات در دیده بان سایت tsetmc

نحوۀ چیدمان و نمایش صفحۀ دیده بان بازار قابل سفارشی سازی بوده و برای این سفارشی سازی می توان از دکمه «تنظیم‌ها» بهره جست .

در قسمت تنظیم‌ها می‌توانیم نوع بازار، نحوۀ گروه‌بندی گروه‌های صنعت در دیده بان، نحوۀ خلاصه سازی اعداد و نوع اوراق قابل نمایش را مشخص نمود. (برای آشنایی با جزییات این تنظیمات در دیده بان به ویدیوی آموزشی مراجعه فرمایید.)

دیده بان بازار بورس
دیده بان بازار بورس

دریافت فایل داده‌ها، کاربرد دیگر دیده بان بازار

دیده بان بازار از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از آن قسمت‌‌ها قسمت آیکن‌هاست. قسمت آیکن‌ها از موارد زیر تشکیل شده است:

  • خانه: از این آیکن برای نمایش صفحه اول سایت استفاده می‌شود
  • جستجو: با استفاده از این آیکن می‌توان به جستجوی نمادها پرداخت
  • تنظیم ها: ذخیره و بازیابی تنظیم ها، نحوه نمایش، بازار (بورس و فرابورس)، گروه‌بندی گروه های صنعت، چرخش خودکار، نحوه نمایش اعداد، نوع اوراق، بارگزاری اطلاعات تکمیلی، نمایش سبد، نمایش گروه؛ همه این موارد در آیکن تنظیمات قرار دارند.
  • مرتب‌سازی: از این آیکن برای انتخاب فیلد مورد نظر جهت مرتب‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود
  • قالب نمایش: انتخاب قالب‌های نمایش از پیش تعریف‌شده و یا ساخت قالب با استفاده از این آیکن انجام می‌شود
  • مشاهده سریع: نمایش یا مخفی‌سازی باند جانبی برای مشاهده اطلاعات نماد و کلاس های خصوصی امکانی است که این آیکن در اختیار کاربر قرار می‌دهد
  • فیلتر: انتخاب و ساخت فیلتر امکانی است که این آیکن در اختیار کاربر قرار می‌دهد
  • اکسل: ساخت خروجی اکسل؛ با توجه به حساسیتی که بازارهای مالی دارند، ثبت اطلاعات و مرور آن‌ برای افراد ضرورت دارد. در بسیاری مواقع نیاز است که اطلاعات صفحۀ دیده بان یا اطلاعات نمادها را کنار یکدیگر و در داخل فایل اکسل داشته باشیم، تا بتوانیم بررسی هایی را بر روی آن‌ها انجام دهیم. برای دسترسی به این فایل حاوی اطلاعات مورد نظرمان، کافی است از دکمۀ «خروجی» در صفحۀ دیده بان بازار استفاده نموده و متناسب با نیاز از امکانات ارائه شده استفاده نمود.

دریافت فایل داده‌ها، کاربرد دیگر دیده بان بازار

پس از انتخاب دکمه “خروجی” از نوار ابزار پنجره زیر با عنوان “تهیه خروجی” باز شده و می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کرده و خروجی مورد نظر را تهیه نمایید.

دیده بان بازار بورس
دیده بان بازار بورس

فیلترنویسی برای کاربران دیده بان tsetmc

فیلترکردن به معنی تصفیه کردن و جدا کردن بوده و با استفاده از این قابلیت می‌توان نمادهای مورد نظر خود را از سایر نمادها جدا سازی نمود.

دیده بان بازار بورس
دیده بان بازار بورس

فیلترنویسی از ابزارهایی است که در نوسان‌گیری کاربرد بسیاری داشته و در صورتی که با این مبحث آشنایی داشته باشید، برای انتخاب سهام مستعد از بین چند صد نماد بورسی و فرابورسی مشکل چندانی نخواهید داشت و در حقیقت فیلترنویسی قابلیتی برای انتخاب نمادها متناسب با استراتژی های تابلوخوانی و تکنیکالی می باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *