کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی | بررسی عملکرد اقتصادی دولت بایدن

کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی | بررسی عملکرد اقتصادی دولت بایدن

جو بایدن به طرز واضحی بازنده اولین مناظره زودهنگامِ انتخاباتی با دونالد ترامپ بود. بعد از آن، فشار افکار عمومی بر بایدن به شدت افزایش یافت. عمده انتقادات پیرامون دو موضوع بود: 1-عدم برخورداری بایدن از سلامت کافی 2-افزایش احتمال باخت دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی.

بنابراین، دموکرات‌ها نهایتا بایدن را از ادامه مسیر انتخاباتی منصرف کردند. بایدن با انتشار بیانه‌ای، انصراف رسمی خود و حمایت قاطع از کامالا هریس-معاون اول خود-را اعلام کرد.

بایدن دوره‌ی ریاست جمهوری خود را رسما از ابتدای سال 2021 آغاز کرد. این در حالی است که اندکی قبل از شروع دوره ریاست جمهوری بایدن، بیکاری در آمریکا-به دلیل اعمال محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا-در پایان سال 2020 به بالاترین سطح خود رسیده بود.

بعد از رفع محدودیت‌های دوره کرونا و تزریق نقدینگی به اقتصاد، به مرور نرخ بیکاری نیز در دوره بایدن کاهش یافت و به میانگین بلندمدت خود رسید.

اما رشد نقدینگیِ فراتر از نیاز اقتصاد، خالی از ضرر هم نبود و به مرور در قیمت کالاها(بخوانید تورم) نمایان شد. در این بین، جنگ روسیه و اوکراین نیز دلیل مهمی برای افزایش قیمت انرژی در دنیا و تشدید تورم بود؛ به نحوی‌که تورم آمریکا در دوره بایدن به بالاترین سطح چهل سال اخیر رسید.

بانک مرکزی آمریکا به ریاست جروم پاول، ناچارا سیاست انقباض پولی را در پیش گرفت و نرخ بهره را به شکل قابل‌توجهی افزایش داد؛ این موضوع باعث کاهش تورم از سطح 9.1 درصد در ژوئن 2022 به 3 درصد در ژوئن 2024 شد.

با وجود افزایش نرخ بهره و انقباض پولی، رشد اقتصادی آمریکا همچنان در سطوح نسبتا بالایی قرار دارد و بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه، تا اواسط سال جاری نیز همچنان بخش تولید در برابر رکود مقاومت کرده است.

به طور کلی عملکرد بایدن در حوزه‌ اقتصادی مطلوب بوده و در میانه‌ی دوره ریاست جمهوری بایدن، اگرچه تورم به طرز محسوسی افزایش یافت، اما در ادامه با اتخاذ به موقعِ سیاست‌های پولی انقباضی توسط فدرال رزرو، به مرور تورم کاهش یافت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *