مسیر پیشِ روی دلار

مسیر پیشِ روی دلار

روزهای پایانی هفته گذشته نیویورک‌تایمز خبر از آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران داد. بر این اساس، حدودا 6 میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران-که در کره‌جنوبی بوده-آزاد می‌شود. اما قیمت دلار بر خلاف انتظار، واکنش جدی به خبر آزادسازی ارزهای بلوکه ‌شده ایران نشان نداد و در حال حاضر در کانال 49 هزار تومان قرار دارد.

قیمت دلار

واردات گمرکی ایران(میزان ارزبری از مبادی گمرکی) در 10 سال گذشته به طور متوسط حوالی 50 میلیارد دلار بوده است. ارقام نمودار پایین، میزان نیاز ارزی ایران در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

واردات ایران

همچنین، واردات ایران در سال جاری حدودا 60 الی 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که ارزهای آزاد شده معادل 6 میلیارد دلار است. جدول پایین تخمین اثرگذاری ارزهای آزاد شده بر بازار ارز ایران را نشان می‌دهد.

بازار ارز

مطابق جدول فوق، ارزهای آزاد شده می‌تواند تا 10 درصد نیز بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار دهد، اما نکته حائز اهمیت این است که در مقطع زمانی فعلی، انتظارات بیشتر از هر چیزی بازار ارز را ملتهب کرده است. بنابراین در صورتی‌که دولت نتواند انتظارات را کنترل نماید، کاهش قیمت دلار نیز تداوم نمی‌یابد.

اما اگر دستیابی به ارزهای بلوکه شده، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری توافقی جامع میان ایران و آمریکا باشد، طبیعتا انتظارات تورمی نیز متاثر از این موضوع فروکش خواهد کرد و تثبیت قیمت دلار نیز برای دولت ممکن است. زیرا در نبود تحریم‌های اقتصادی، صادرات ایران و در نیتجه ارزآوری شرکت‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام معامله گران بورسی نباید به دلار توجه داشته باشند چون دلار یک اسکناس بیگانه بیشتر نیست ولی سهام شرکتها مانند املاک کشور قابل ارزش است واز طرفی هم این منابع مستقیما عامل تولید داخلی وابزار تولید محصولات مصرفی هم وطن نان ماست بنابر این اگر این منابعی که می خواهیم صرف خرید کاغذپاره های بیگانگان کنیم که اینده مشخصی هم

  • …. نرخ جهانی از یک طرف ، تورم از یک طرف ، کمر مردم را شکسته، حالا هم همین شرکتهای پتروشیمی به هیچ وجه اجازه نمیدهند نرخ ارز پایینتر از ۵۰ هزار تومان بیاید،حالا دولت محترم چسبیده به کنترل نقدینگی ، باتوجه به کاهش نقدینگی تورم کاهش نیافته که هیچ ، افزایش هم یافته

  • دولت در توهم است اینکه خیال میکند با کنترل نقدینگی تورم را هم میتواند کنترل کند ، عامل اصلی تورم بی ثباتی و بالا بودن نرخ ارز هست، و نرخ ارز هم دست مافیای پتروشیمی ها، پالایشگاها و فولادی هاست چرا که صادر کننده و عمده تامین کننده ارز داخل کشور هستن، مصیبت از سال ۹۷ بر مردم ایران وارد شد، چرا که تصمیم گیرنده دولتی تحت تاثیر این مافیاها تصمیم گرفت نرخ خوراک،و نفت و گاز را به نرخ جهانی به این شرکتها بفروشد و این شرکتها هم تصمیم گرفتن محصولات تولیدی خود را به قیمت جهانی به مردم بفروشند….

  • مهمترین عامل درامر افتصاد ازجمله نرخ ارز ،تورم ،نرخ بانکی ،رشد نقدینگی وموارد دیگه ،ثابت نگهداشتن نرخ ها دریک بازه زمانی حتا هفتگی میباشد .حال اگر ثبوت نرخها ماهانه وفصلی باشد که فبه المراد هست .

  • تحولات پیشرو موجب موجب شده نمادهای وابسته به ارز صف خرید رارونق بخشیدن ومعامله گران فروش راازدستور کارخودحذف و تمام همت خودرا بر صف خرید استوار نمودندبورس رشد۹۸را تکرار خواهد کرد