بازارهای مالی در یک نگاه ( آمار + تحلیل )

بازارهای مالی در یک نگاه ( آمار + تحلیل )

بازدهی بازارهای مالی در تیرماه

بازارهای مالی در تیرماه فراز و فرودهای متفاوتی داشتند؛ نمودار زیر میزان بازدهی این بازارها را در یک قاب به تصویر می‌کشد:

بازار ارز

دلار سنا در خردادماه رشد ناچیزی معادل سه درصد را به خود دید؛ همچنین دلار بازار آزاد در ماه جاری با افزایش همراه نبود. اما دلار نیمایی که مبنای نرخ‌گذاری محصولات شرکت‌های صادرات‌محور قرار می‌گیرد، کانال 25 هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت و به رقم 26300 تومان رسید. این موضوع تاثیر مثبتی بر درآمد شرکت‌های صادراتی خواهد داشت.

با توجه به اینکه در حال حاضر اختلاف نرخ دلار بازار آزاد و نرخ دلار نیمایی به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است، بنابراین در ماه آتی احتمال کاهش این فاصله (با افزایش نرخ نیمایی و یا اصلاح هرچند ناچیز قیمت‌های بازاری) دور از ذهن نخواهد بود.

بازار بورس ایران

بازار بورس ایران

بازار سهام در تیرماه تحت تاثیر عوامل مختلفی روند نزولی به خود گرفت، کاهش قابل‌توجه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و رشد بازدهی اوراق اخزا در کنار کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی (رشد نرخ بازار بین‌بانکی) مهم‌ترین عواملی بودند که باعث اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام شدند.

شاخص کل به کف کانال نزولی برخورد کرده است و سه گروه ریالی (بانکی، خودرویی و انبوه سازی) به نقاط قیمتی جذابی رسیده‌اند؛ بنابراین می‌توان انتظار صعود شاخص در ماه آتی را داشت. ضمن اینکه با توجه به گزارش‌های حسابرسی‌شده گروه پالایشی، احتمال شکل‌گیری تقاضا برای این گروه نیز افزایش می‌یابد.

در گروه بزرگ فلزات اساسی، نمادهای مختلف در شرایط متفاوتی هستند، برخی شرکت‌ها P/E تحلیلی بسیار جذابی دارند و تنها عاملی که تقاضا برای این شرکت‌ها را کاهش داده، ریسک‌های جهانی کامودیتی‌ها است.

تحلیل رایگان سهام بازار بورس در کانال تلگرام

نقش فدرال رزرو در تحولات بازارها

فدرال رزرو

در ماه پیشِ رو جلسه‌ی مهم فدارل رزرو برگزار خواهد شد و در خصوص میزان افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد شد. اگرچه بازارهای جهانی انتظار افزایش نرخ بهره را دارد، اما افزایش شدید آن، می‌تواند فشار فروش برای کامودیتی‌ها را افزایش دهد. در غیر این‌صورت ریسک زیادی از ناحیه قیمت‌های جهانی برای شاخص‌سازهای بورس ایران نمی‌توان متصور بود.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال در طول چند ماه گذشته با شاخص دلار و نرخ اوراق قرضه واگرایی داشته است. این موضوع در کنار سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به کاهش قیمت بیت کوین منجر شده است. اما ماه گذشته، پس از رکورد شکنی چند ماهه شاخص ترس و طمع و رسیدن شاخص قدرت نسبی هفتگی به کمترین میزان تاریخی خود، فشار فروش در بازار کاهش یافت و اندکی رشد قیمت را در ارزهای دیجیتال شاهد بودیم.

با توجه به تورم ادامه دار در امریکا و کشورهای دنیا انتظار می‌رود کماکان شاهد افزایش نرخ بهره باشیم اما از آنجایی که بازارهای مالی اخبار موجود را پیشخور کرده‌اند، در صورتی که رخداد خاصی رقم نخورد، می‌توان ماهی آرام به همراه افزایش نسبی قیمت را برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین متصور بود.

تحلیل رایگان ارزهای‌دیجیتال در کانال تلگرام

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *