ضربه جنگ بر پیکره اقتصاد

ضربه جنگ بر پیکره اقتصاد

این روزها برخی احتمال همه‌‌گیری جنگ در منطقه خاورمیانه را بالا می‌دانند. هزینه‌های چنین رخدادی بسیار بالا و جبران ناپذیر خواهد بود. اگر به تاریخ رجوع کنیم، در جنگ جهانی دوم، آلمان یکی از طرف‌های اصلی جنگ بود که هزینه‌های انسانی و اقتصادی سنگینی نیز متحمل شد و درآمد سرانه آن به شدت کاهش یافت.

نتیجه‌ی جنگ جهانی دوم برای آلمان، کاهش شدید درآمد سرانه به چند دهه قبل‌تر بود. پیش‌تر، در جنگ جهانی اول نیز شوک بزرگی به اقتصاد آلمان وارد شد، اما شاید بتوان گفت تلخ‌ترین تجربه‌ی اقتصادی آلمان در جنگ جهانی دوم رقم خورد.

اثرات مخرب جنگ جهانی دوم بر همه‌ی کشورهای درگیر، بسیار بالا بود. اما آلمان، در مقایسه با سایر کشورها زیان بیشتری را متحمل شد(طبق نمودار پایین، سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان از جنگ جهانی اول نیز به شکل قابل‌توجهی تاثیر گرفتند)

در جنگ جهانی دوم کشورهای زیادی درگیر کارزار شدند و برخی از آن‌ها تلفات و هزینه‌های بسیار بالایی متحمل شدند. بدون شک فاجعه انسانی جنگ و تلفات ناشی از آن، مهم‌ترین آسیب هر کارزاری خواهد بود؛ اما تلفات غیرمستقیم جنگ و اثرگذاری آن بر اقتصاد نیز جدی و مهم است.

در جنگ‌های جهانی، علاوه بر اینکه زیرساخت‌های کشورها به شکل قابل‌توجهی تخریب می‌شود، تجارت در سطح بین‌المللی را نیز مختل کرده و بسیاری از خانوارها را به زیر خط فقر سوق می‌دهد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران