سود سهام عدالت کی واریز میشود؟

سود سهام عدالت کی واریز میشود؟

سود سهام عدالت من‌جمله سوالات اساسی و مهم دارندگان سهام مزبور به حساب می‌آید، از این‌رو به طور خلاصه و بر اساس آخرین اخبار بدست آمده در این‌خصوص، به سوالات مربوطه پرداخته و ابهامات موجود در این‌ رابطه را تا حدودی مرتفع ساخته‌ایم. به طور کلی زمان مشخصی برای تقسیم سود سهام عدالت مشخص نگردیده و دریافت آن نیز برای دارندگان سهام مزبور بسته به نوع روش آزادسازی متفاوت است. طبیعتا پاسخ‌های ارائه شده بر اساس اطلاعات بدست آمده تا زمان ضبط ویدئوی پیش‌رو است و تغییر برخی از پاسخ‌ها به تناسب تصمیمات بعدی دولت و مجلس بدیهی است.

سود سهام عدالت، کی و چگونه واریز می‌شود؟

سود سهام عدالت من‌جمله سوالات اساسی و مهم دارندگان سهام مزبور به حساب می‌آید، از این‌رو به طور خلاصه و بر اساس آخرین اخبار بدست آمده در این‌خصوص، به سوالات مربوطه پرداخته و ابهامات موجود در این‌ رابطه را تا حدودی مرتفع ساخته‌ایم. به طور کلی زمان مشخصی برای تقسیم سود سهام عدالت مشخص نگردیده و دریافت آن نیز برای دارندگان سهام مزبور بسته به نوع روش آزادسازی متفاوت است. طبیعتا تغییر برخی از پاسخ‌ها به تناسب تصمیمات بعدی دولت و مجلس بدیهی است و پاسخ‌های ارائه شده تا موعد نگارش این مقاله صادق است.

روش آزادسازی سهام عدالت

برای بحث پیرامون چگونگی واریز سهام عدالت، از توجه به یک نکته، ناگزیریم: تا قبل از سال 99 که هنوز آزادسازی سهام عدالت صورت نگرفته بود، سودِ سهام مطابق روال قبلی به حساب افراد واریز می‌شد، یا به مقدار سهام افزوده می‌شد. اما از سال 99 اوضاع کمی متفاوت شد، افراد به دو گروه تقسیم شدند که دریافت سود سهام عدالت برای هرکدام از این دو گروه اقتضائات خاص خودش را داشت:

واریز سود سهام عدالت برای گروه اول که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند توسط یکسری شرکت‌ها انجام می‌شود و وابسته به این است که آن شرکت‌ها چه درگاهی را برای پرداخت انتخاب کرده باشند. بعضی از شرکت‌ها از طریق سامانه‌ی سجام و به صورت الکترونیکی، سود را به حساب دارندگان سهام واریز می‌کنند، بعضی از شرکت‌ها هم واریز سود را به بانک ارجاع می‌دهند که در اینصورت افراد برای دریافت سود باید به بانک مربوطه مراجعه کنند. با توجه به اینکه سود سهام بینِ شرکت‌های مختلف تقسیم شده است، و بصورت منفک، مقدار ناچیزی است، مراجعه به بانک طبیعتا برای سهامداران صرفه‌ی زمانی و اقتصادی ندارد.

اما گروه دوم که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود سهامشان به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز می‌شود که نزد کارگزاری هم محفوظ است.

وجوه تفاوت روش‌ها

نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام روش برای دریافت سود سهانم عدالت مناسب‌تر است. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند که بنا به ترجیحِ شخصی افراد، ممکن است در اولویتِ انتخاب باشند. اما بطور کلی یادآوریِ یک تفاوت مهم در هر روش خالی از لطف نیست: در روش مستقیم، افراد مدیریت سبد سهام را خودشان به عهده گرفته‌اند اما در روش مستقیم، افراد مدیریت سهام عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار کرده‌اند.

لزوم ثبت‌نام در سامانه سجام

سهامدارانی که روش غیر مستقیم را برای دریافت سود سهام عدالت انتخاب کرده‌اند، مستلزم رعایت برخی نکات اند که از جمله مهم‌ترین آنها ثبت‌نام در سامانه احراز هویت سجام است. دارندگان روش‌های سهام غیر مستقیم باید برای بهرمندی از خدماتی مثل دریافت سود سهام عدالت، شرکت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا لغو انتخاب‌های بعدی، در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت شوند. در واقع سجامی شدن و ثبت‌نام در سامانه سجام، به نوعی شرطِ شرکت در مجامع شرکت‌های استانی است. عدم ثبت نام در سامانه «سجام» و احراز هویت برای سهامداران در روش غیر مستقیم باعث می‌شود تا اینگونه سهامداران نتوانند در فرایند تصمیم گیری های مجمع همانند انتخاب اعضای هیات مدیره مشارکت کنند.

واریز سود سهام عدالت چه زمانی انجام می‌شود؟

فروش سهام عدالت به صورت غیرمستقیم و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همانند فروش سهام صندوق‌های ETF است و پول سهام یکجا حدودا دو روز پس فروش واریز می‌شود. همچنین به گفته‌ی روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی:   30 درصد سوم سهام عدالت در روز 22 بهمن آزاد می‌شود، تا پایان سال، 100 درصد سهام عدالت قبل به فروش می‌رسد که از ابتدای سال 1400 این سهام در پرتفوی شخصی افراد می‌نشیند و البته تا زمانی که 100 درصد سهام عدالت آزاد نشود نمی‌توان سهام عدالت را وارد پرتفوی افراد کرد چرا که تفکیک و فروش این سهم‌ها سخت می‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام دوست عزیز، برای مراجعه حضوری ثبت نام سجام می توانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایید

  • سلام من سجام ثبت نام کردم وآزادسازی کردم وتوکارگذاری مفید ثبت کردم. آیا سهام عدالت میدن بهمون

  • سلام من سهام خودمو به روش آزاد سازی مستقیم انتخاب کردم آیا این واریزی سهام شامل من میشه؟ من هیچوقت از سهام خودم وام نگرفتم و از سهام خودم نفروختم
    این واریزی تا آخر سال شامل من میشه؟

  • سود سهام عدالت فرزند من تا حالا بخاطر حساب گنجینه سپهر صادرات واریز نشده ودر بانگ سپه حساب باز کردیم هر موقع به سایت مراجع می کنیم نوشته در صف ارسال به بانگ ممنون می شویم از راهنمای شما

  • با عرض سلام و احترام
    یه سوال داشتم و ان اینکه چرا الان حدود دو ماه هم بیشتر سود سهام عدالت واریز نشده….

    • سلام، سود این سهام سالیانه و بعد از پایان سال مالی شرکت ها پرداخت میشه

  • سلام من تاحالابرای فروش سهامم هیچ کاری انجام ندادم نمیدونم بایدچکارکنم خاهش میکنم راهنماییم کنیدممنون میشم من دوتایتیم دارم شرایط مالیمم اصلاخوب نیست واقعابه پنج هزار
    تومنم نیازدارم

  • سلام ،من غیر مستقیم رو زده بودم اما بعد از احراز هویت غیر حضوری به روش مستقیم تبدیل شده بود لطفا بگید چیکار کنم؟

  • سلام ببخشید من‌‌نمیدونم‌بابام‌سهاممو آزادکرده‌یانه‌بایدچیکارکنم‌تا‌بفهمم

    • سلام، به سایت samanese.ir مراجعه کنید، وضعیت آزادسازی سهام عدالت در این سامانه اعلام میشود

  • سلام ،بنده با اپلیکشن ایوا فرایندآزادسازی سهام عدالتو انجام دادم یا باید برم کافی نت سجام ثبتنام کنم ؟؟؟

  • لطف کنید همین فردا پس فرداکارتهای اعتباری بدهید به دست مردم از بی پولی داریم اعذاب میکشیم

  • سلام
    برای گرفتن سودسهام کساییکه روش غیرمستقیم رودارن بایدثبت سجام انجام بدن بعد هم میتونن باسیگنال غیرحضوری احرازهویت کنن وکدبورسیشون میاد،ایامرحله دیگه ای هم هست که بایدانجام بدن؟؟

    • سلام، در صورتی که تمایلی به خرید و فروش سهام نداشته باشید، نیازی به انجام کار دیگه ای نیست، در غیر این صورت برای خرید و فروش باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید

  • سلام لطفآ جواب سوآل بنده را بدیند اگر کسی مثل بنده و خانوادام در سجام احراز هویت شده باشیم و کد بورسی داشته باشیم باز هم نیاز است دو بار ثبط نام کنیم یا خیر (تشکر اگر جواب بدیند تشکر)

    • سلام، ثبت نام و احراز هویت در سجام تنها یک بار برای هر فرد انجام میشه و در صورتی که قبلا این فرآیند را انجام داده باشید نیازی به تکرار آن نیست

  • سلام لطفآ در مورد سهام عدالت متوفا سوآل کنید که بعد از یک سال سرگردانی وراث چرا سهام عدالت متوفا را انتقال نمیدهند(لطفآ سوآل کنید که وراث از سر گردانی در بیاند)تشکر)

  • سلام
    آیا سود سهام به روش غیر مستقیم واریز میشه؟
    یا باید تا زمان آزادسازی صبر کنیم؟

  • سلام
    آلان من آزاد کردم سودشو یک جا میریزن یا باید دونه دونه بریم بگیریم.

  • ما که نفهمیدیم زمان واریز کی شد ولی بازم همین که اسم واریز آمد امیدوار شدیم.