سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا دلار؟ | 17 دی 99

سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا دلار؟ | 17 دی 99

چند ماهی است فضای سیاسی و اقتصادی کشور به انتخابات آمریکا و خوشبینی ها نسبت به رفع تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی چشم دوخته است و شاهد کاهش حباب قیمتی و تورم انتظاری در بیشتر بازارها هستیم.

همه ما می دانیم که سود سازی شرکت های بازار سرمایه ایران، به قیمت دلار گره خورده است که کاهش قیمت دلار در برخی صنایع صادرات محور می تواند کاهش eps آنها را به دنبال داشته باشد و در برخی صنایع نیز می تواند باعث افزایش eps آنها شود ( مواد اولیه دلاری، فروش ریالی).

در اینجا ما قصد داریم به بررسی نسبت شاخص کل به دلار بپردازیم:

شاخص کل پس از ثبت سقف محدوده 2،100،000 واحدی با افزایش عرضه ها روند نزولی را آغاز کرد اما به نسبت ریزش شاخص کل، دلار افت محسوسی نداشت و حتی در برخی روزها، سقف های جدیدی نیز از خود به جای گذاشت.

با توجه به نمودار، به نظر می رسد افت این نسبت تا محدوده 4.4-4.7 ادامه داشته باشد و در صورت حفظ آن منطقه، شاهد شکست مقاومت خطوط روند نزولی (خطوط قرمز رنگ) و بهبود شرایط بازار سرمایه به نسبت دلار (یا افت قیمت دلار و درجا زدن شاخص کل) باشیم.

سناریو های محتمل الیوتی در نمودار زیر مشخص شده است

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید.

جمع بندی

با در نظر گرفتن عوامل مختلف تاثیر گذار بر بازار سرمایه، به نظر می رسد چند حالت می تواند برای بازار رخ دهد،

حالت اول

رشد بازار سرمایه و افت قیمت دلار و درجا زدن شاخص کل (سناریو 1)

حالت دوم

افت بازار سرمایه و قیمت دلار ( سناریو 2)

در هر دو سناریو به نظر می رسد دیگر نباید شاهد هیجانات ادامه دار در بازار سرمایه و بازار های موازی باشیم، و اکثر بازارها شرایط رکود را تجربه خواهند کرد مگر اینکه اتفاقات سیاسی و منطقه ای تاثیر گذار و غیر منتظره ای برای کشور رخ دهد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *