سرمایه گذاری در سکه یا سهام؟

سرمایه گذاری در سکه یا سهام؟

سکه بخریم یا سهام؟‌ کدام یک سود بیشتری دارد؟‌ از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون خریداران سکه نسبت به خریداران سهام بازدهی بهتری را کسب کرده اند. در این نوشتار تحلیلی با بررسی نسبت شاخص کل بورس تهران (که بیانگر وضعیت کلی بازار سهام میباشد) به سکه امامی به پاسخ به این پرسش پرداخته ایم که طی هفته ها و ماه های آتی کدام بازار جهت سرمایه گذاری میتواند بهتر باشد و بازدهی بیشتری را نصیب خریداران کند.

سکه بخریم یا سهام؟

برای پاسخ به این پرسش از تحلیل نمودار نسبت شاخص کل بورس تهران به قیمت سکه که از حاصل تقسیم ارتفاع شاخص کل در پایان هر روز بر قیمت سکه در پایان همان روز بدست آمده است (بطور مثال در حال حاضر که ارتفاع شاخص کل 1481000 واحد میباشد و قیمت سکه حدود 151500000 ریال میباشد نمودار ذیل عدد 0.0097 را نشان میدهد) بهره گرفته ایم.

از نظر نموداری حدود فعلی تا 0.0087 (باکس سبز رنگ) ناحیه ی مهم حمایتی این نسبت محسوب میشود که براین اساس میتوان در میان مدت انتظار بازدهی بهتر بورس را نسبت به سکه داشت.

لازم به ذکر است این بازدهی بهتر لزوماً به معنای صعود بیشتر نیست ، بلکه ممکن است هر دوبازار با ریزش همراه شوند اما در این صورت بازاری که طبق تحلیل نسبیتی شرایط بهتری دارد احتمالا ریزش کمتری را تجربه نماید. شرط بی اعتباری این سناریو تثبیت نسبتِ شاخص کل به سکه ذیل باکس حمایتی سبز رنگ میباشد.

مشاهده تحلیل‌های بیشتر در سایت و اپلیکیشن سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • متاسفانه از بازار سهام پالس مثبتی به بازار مخابره نمیشه بنظر سکه بدون ریسکه.

  • وقتی کسری کاهش می یابد یعنی یا صورت کاهش یافته و یا مخرج افزایش یافته . در نتیجه کاهش این نسبت نشان دهنده پیش بینی وضعیت بهتر برای سکه نسبت به بورس می باشد ؛ نه برعکس .

    • سلام، وضعیت بهتر سکه در برابر سهام در بخش دوم سناریوی ارائه شده یعنی زمانی که نمودار حمایت خود را از دست بدهد رخ خواهد داد

      • به نظر من سکه هم تو این بازار ریسک داره .
        پالس مثبتی نداره سهام