ریزش غیر منتظره بورس در آستانه انتخابات

ریزش غیر منتظره بورس در آستانه انتخابات

در ادوار گذشته، معمولا در ایام انتخابات ریاست جمهوری، بازار سهام روند صعودی را طی کرده؛ اما در دو دوره اخیر(سال‌های 1400 و 1403) عکس این موضوع رخ داده و شاهد تشدید عرضه‌ها و کاهش قیمت سهام در این ایام بوده‌ایم.

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، اگر روند شاخص کل بورس در 45 روز کاریِ مانده به انتخابات را دقیق‌تر بررسی کنیم، شاخص کل بورس در جریان انتخابات سال 1392 بالاترین بازدهی را(معادل16.4 درصد) کسب کرده و در سال‌های 88 و 96 به ترتیب بازدهی 15.5 و 5.9 درصد را رقم زده است. اما در سال 1400 این عدد معادل منفی 6.6 درصد بوده و در سال جاری نیز در چند روز مانده به انتخابات، بازدهی بورس معادل منفی 11.6 درصد بوده است.

بی اعتنایی بورس به وعده‌های کاندیداها

بر خلاف دوره‌های قبل که بورس تهران در ایام انتخابات، عموما تحت تاثیر شعارهای حمایتی کاندیداها، روند صعودی را در پیش می‌گرفت، در دو دوره گذشته، به نظر می‌رسد سهامداران به وعده‌های حمایتی کاندیداها توجه چندانی نداشته‌اند و این‌ روزها شاهد عرضه سنگین سهام در بورس تهران هستیم.

بورس تهران طی ماه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل اقتصادی و غیراقتصادی با رکود معاملات و کاهش قیمت‌ سهام مواجه شده است.

سیاست‌های انقباض پولی که افزایش قابل‌توجه نرخ بهره را در پی داشت، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار سهام بود. در کنار آن، افزایش فاصله دلار بازار آزاد و دلار مرکز مبادله، مانع بزرگی برای رشد قیمت سهام محسوب میشد. همچنین افزایش ابهامات سیاسی(اعم از سیاست خارجی و داخلی) عرضه‌ها در بازار سهام را تشدید کرد؛ به نحوی‌که وعده‌های انتخاباتی نیز نتوانسته روند قیمت‌ها را تغییر دهد.

در ایام انتخابات، عموما قیمت سهام در بورس تهران تحت تاثیر شعارهای انتخاباتی و وعده حمایت از بازار، با تقاضای خوبی مواجه میشده و این الگو در انتخابات سال‌های 1388، 1392 و 1396 نیز تکرار شده است. اما در انتخابات سال 1400 عکس این اتفاق رخ داد. همچنین در انتخابات سال جاری، شاهد ریزش سنگین قیمت سهام در این ایام بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد برخلاف دوره‌های گذشته، سهامداران اعتماد آنچنانی به وعده‌های کاندیداها ندارند و چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد و سودآوری شرکت‌ها متصور نیستند، همین موضوع تا حد زیادی بر بازار سهام سایه افکنده است.

تحلیل بازارهای مالی را از کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال دنبال کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *