تورم کوتاه نیامد

تورم کوتاه نیامد

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران تورم ماهانه در خردادماه 1403 به 2.8 درصد رسیده و روند آن در پنج‌ماه اخیر صعودی بوده است. تورم 2.8 درصدی عدد بالایی است و در صورتی‌که همین روند ادامه یابد، تورم کل در پایان سال جاری معادل 39 درصد خواهد بود، که بسیار بالاتر از نرخ هدف بانک مرکزی است.

همچنین تورم نقطه به نقطه در خردادماه به حوالی 32 درصد رسید و نسبت به ماه قبل افزایشی بوده؛ بدین ترتیب، قیمت کالاها و خدمات در خرداد 1403 به نسبت خرداد 1402 معادل 32 درصد رشد داشته است. علاوه‌ بر این، تورم گروه‌های کالایی مختلف بر خلاف سال گذاشته، دچار واگرایی شده و تفاوت محسوسی با هم دارد.

همانظور که از نمودار فوق نیز مشهود است، در سال گذشته از اواخر خردادماه تا پایان سال، تورم گروه‌های کالایی مختلف همسو بوده، اما در سال جاری مسیر حرکت آن‌ها از هم جدا شده و بعد از مدت‌ها، تورم اجاره‌ به شکل محسوسی از تورم سایر اقلام پیشی گرفت. همچنین تورم گروه خدمات و غیرخوراکی در چهارماه اخیر بالاتر از تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است.
افزایش تورم در ماه‌های اخیر تحت تاثیر التهابات سیاسی(درگیری‌های منطقه‌ای و سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران) و جهش ارزی رخ داد. در صورت حمله اسرائیل به لبنان و اوج‌گیری درگیری‌ها و سرایت آن به سایر کشورها، نمی‌توان به کاهش تورم خوش‌بین بود و سیاست پولی انقباضی توانایی لازم جهت کاهش محسوس تورم را نخواهد داشت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *