تحلیل بنیادی فولاژ | مهر1400

تحلیل بنیادی فولاژ | مهر1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فولاد آلیاژی ایران

این شرکت سال 1370 به صورت سهامی خاص با سرمایه اولیه 500 میلیون ریال تاسیس گردید و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان یزد به ثبت رسید.

با تصمیم سهامداران عمده شرکت در سال 1388 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و یک سال بعد به عنوان 459 شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

روند سودآوری فولاژ

روند سودآوری فولاژ

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت فولاژ در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 28190497 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 12% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 240% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 160% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیشتر از 3 برابر تورم است پس می‌توان گفت شرکت از این لحاظ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

اما بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه سوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد که رتبه خوبی از منظر نرخ رشد نیست.

روند فروش شرکت فولاژ

روند فروش شرکت فولاژ

فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در 2ماه اخیر یعنی تیر و مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.

فولاژ در سه ماه اول سال 1400 فروش 22164990 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 152% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فولاژ

بررسی محصول استراتژیک فولاژ

شرکت در حال حاضر 3 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر محصولات آلیاژی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این محصول را بعنوان محصول استراتژِیک مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک فولاژ

نرخ فروش محصول استراتژیک فولاژ

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در 3ماه اول1400 نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 9% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فولاژ

میزان فروش محصول استراتژیک در فولاژ

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 8%  و نسبت به مدت مشابه سال قبل 10% کاهش داشته است.

 کاهش چشمگیر فروش در ماه های تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فولاژ

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فولاژ

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فولاژ و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فولاژ و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فولاژ نشان می دهد این سهم در در اغلب ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد . بهتر است در هنگام تحلیل سهم      نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی:

آخرین اطلاعات شرکت فولاژ درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *