بحث‌های داغ انتخاباتی | چرا فروش نفت ایران افزایش یافت؟

بحث‌های داغ انتخاباتی | چرا فروش نفت ایران افزایش یافت؟

فروش نفت ایران در دو سال گذشته با افزایش قابل‌توجهی مواجه شده، این موضوع در دو هفته اخیر به یکی از مباحث مهم انتخاباتی تبدیل شد.
سوال اساسی این است که آیا این افزایش با برنامه دولت ایران صورت گرفته یا شرایط بین‌المللی منشاء آن بوده است؟

همچنین، آیا این روند می‌تواند حتی در صورت وجود تحریم‌، تداوم یابد؟ آیا لازمه افزایش فروش نفت ایران و بهره‌مندی از مواهب ناشی از تجارت با دنیا، دستیابی به برجام( یا هرگونه توافق بین‌المللیِ مشابه آن) است؟

چرا فروش نفت ایران در دو سال اخیر افزایش یافت؟

بعد از درگیری روسیه و اوکراین در سال 2022، قیمت جهانی نفت با جهش زیادی مواجه شد و به بالاترین سطح خود بعد از بحران مالی 2008 رسید.

افزایش قیمت انرژی(در کنار رشد نقدینگی ناشی از اعطای وام در دوره کرونا) باعث شد تا عمده کشورها، به ویژه کشورهای واردکننده نفت، با شوک تورمی مواجه شوند. به عنوان مثال، تورم آمریکا در سال 2022 به بالاترین سطح خود در چهل سال اخیر رسید.

همچنین، به دلیل وابستگی زیاد اروپا به نفت و گاز روسیه، کشورهای اروپایی نیز بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، با تورم بالایی مواجه شدند و رشد قیمت‌ها در این کشورها،  بالاترین عدد در بیش از سه دهه‌ی اخیر را به ثبت رساند.

به همین دلیل، جو بایدن ناچارا محدودیت بر صادرات نفت ایران را کاهش داد تا موقتا فشار تورمی که از ناحیه افزایش قیمت انرژی رخ داده بود، فروکش نماید. بنابراین، افزایش فروش نفت ایران تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل برونزا و خارج از اراده دولت ایران رخ داد.

در صورتی‌که مجددا تحریم‌ها تشدید شود و در نبود تعامل با دنیا، صادرات فعلی نفت ایران نیز نمی‌تواند تداوم یابد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *