پیش‌بینی اقتصاد از قهرمان جام‌ جهانی

پیش‌بینی اقتصاد از قهرمان جام‌ جهانی

معمولا ارتباط مستقیمی میان رفاه اقتصادی و پیشرفت در زمینه‌های مختلف وجود دارد. این موضوع برای ورزش نیز صدق می‌کند. به طور کلی عموما کشورهایی که درآمد سرانه(درآمد به ازای هر فرد) بالاتری دارند، موفقیت‌های ورزشی بیشتری در سطح جهانی بدست می‌آورند.

صد البته که در برخی از شاخه‌های خاص ورزشی حتی کشورهای با درآمد کمتر، موفقیت‌های بیشتری داشته‌اند؛ اما این اتفاق، کلیت موضوع را زیر سوال نمی‌برد و به طور کلی درآمد بالاتر، زمینه‌ی پیشرفت را به میزان بیشتری فرآهم می‌نماید.

اقتصادِ ثروتمند، رتبه فوتبالی بهتر

اگر به رتبه‌بندی جهانی فوتبال که توسط فیفا صورت می‌گیرد رجوع کنیم، عموما کشورهای با درآمد سرآنه‌ی بالاتر، موفقیت‌های بیشتری داشته‌اند و از امتیاز بالاتری نیز برخوردار هستند(البته داده‌ی پَرت نیز وجود دارد و برزیل و آرژانتین جزو کشورهای با درآمد پایین‌تر هستند که از قضا امتیاز بالایی دارند).

نمودار پایین امتیاز رتبه‌بندی جهانی فوتبال را در مقایسه با درآمد سرانه کشورها به تصویر می‌کشد.(منبع آمار: بانک جهانی و فیفا)

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، رابطه‌ی مستقیم میان درآمد سرانه و امتیاز فوتبالی کشورها وجود دارد. به این معنی که افزایش درآمد سرانه‌ی کشورها، زمینه پیشرفت در فوتبال را نیز فرآهم می‌کند.

جایگاه درآمدی کشورها

میانگین جهانی درآمد سرانه کشورها حوالی 17 هزار دلار است و سرانه‌ی درآمد عمده‌ی کشورهای حاضر در جام‌ جهانی قطر، بالاتر از این رقم است. نمودار پایین این موضوع را به تصویر می‌کشد.

طبق نمودار فوق، اکثر قریب به اتفاق کشورها درآمدی بالاتر از میانگین جهانی دارند و از بین 32 کشور حاضر در جام‌جهانی قطر، هشت کشور درآمد سرانه‌ی کمتر از میانگین جهانی دارند، این کشورها از سه‌ قاره‌ی آفریقا(شامل مراکش، غنا، کامرون، تونس و سنگال)، آسیا(ایران) و آمریکای لاتین(اکوادور و برزیل) هستند.

شانس قهرمانی ثروتمندان بالاتر است؟

به طور کلی کشورهای با در درآمد بالاتر، بازیکنان گران‌قیمت و حرفه‌ای‌تر نیز دارند، بنابراین شانس قهرمانی آن‌ها نیز بالاتر است. اما جذابیت فوتبال در پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آن است.

در حال حاضر اگرچه انگلیس گران‌ترین تیم جام‌جهانی قطر را در اختیار دارد، اما شاید نتوان انتظار حضور انگلیس حتی در فینال را داشت. این اتفاق در جام‌ جهانی روسیه نیز رخ داد و آلمان با در دست داشتن یکی از قوی‌ترین تیم‌های جام‌ جهانی، در مرحله‌ی گروهی حذف شد و حتی به مرحله‌ی حذفی نیز راه نیافت.

آمارها نشان می‌دهد، به طور کلی شانس حضور در فینال جام‌ جهانی برای تیم‌های با درآمد سرانه‌ی بالاتر، بیشتر است و طبیعتا دلیل آن نیز در اختیار داشتن بازیکنان قوی‌تر است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران